Tuesday, Nov 16, 2021

صفحه نخست » شکست رئیسی در مجلس

shekast_111521.jpgبا وجود دفاع ابراهیم رئیسی از انتصاب‌های فامیلی، مجلس به برادر داماد زاکانی رای اعتماد نداد

رادیو بین المللی فرانسه - با وجود سخنرانی ابراهیم رئیسی در مجلس شورای اسلامی در دفاع از انتصاب‌های فامیلی در دولتش، نمایندگان مجلس به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد نکردند. این دومین بار است که مجلس شورای اسلامی که عمده نمایندگانش همسو با دولت رئیسی‌اند، به وزیر پیشنهادی او برای وزارت آموزش و پرورش اعتماد نکرده‌ است. یک نماینده مجلس از انتصاب بستگان مقام‌های جمهوری اسلامی در سطوح مختلف مدیریتی به بهانه «امین بودن» انتقاد کرده و گفته است بیش از نیمی ازانتصابات دولت رئیسی «هیچگونه منطق و توجیه قابل قبولی ندارد».

بر اساس رای‌گیری که روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس برگزار شد، نمایندگان مجلس با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف، ۵ رای ممتنع و از مجموع ۲۶۰ آرای مأخوذه، تصدی وزارت آموزش و پرورش را به فیاضی نسپردند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان رأی‌گیری و عدم رأی موافق نمایندگان به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای تصدی بر این وزارتخانه، گفت رئیس جمهور در اسرع وقت وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند چرا که وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم و کلیدی است.

او تلاش کرد این رای عدم اعتماد را عادی‌سازی کند و ادامه داد: در دو دوره دولت‌های قبل طی ۱۶ سال، همیشه وزیر آموزش و پرورش در رأی‌گیری‌های اولیه دولت‌ها دچار چالش شده و متأسفانه این مهم ‌ترین وزارتخانه تغییرات بسیاری در حوزه وزیر داشته است و این موضوع، به کشور و هم به آموزش و پرورش آسیب می‌زند.

همچنین نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور یک هفته برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فرصت دارد و بر اساس قانون از فرصت سه ماهه معرفی وزیر آموزش و پرورش تنها یک هفته باقی مانده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او ادامه داد: «در گذشته و در موارد مشابه روال‌هایی توسط روسای جمهور طی شده و بعضاً روسای قوه مجریه از رهبری اذن دریافت کرده و مدت بیشتری برای معرفی وزیر پیشنهادی جدید به مجلس داشتند اما مصلحت‌سنجی در این موضوع برعهده شخص رئیس جمهور است، به هر حال بر اساس فهمی که مجلس از قانون دارد رئیس جمهور باید در اسرع وقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.»

در حالی که فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی از چهره‌های نزدیک به رئیسی است، رئیسی در سخنرانی خود پیش از رای‌گیری مجلس گفت: «ممکن است افرادی از اقوام و خویشان باشند اما دستاوردهای خودشان نیز در زندگی مورد توجه است به همان میزان که مسئولیت دادن به افراد توصیه شده، بی‌عدالتی است، بی‌توجهی به دستاوردهای زندگی افراد نیز بی‌عدالتی محسوب می‌شود.»

بلاتکلیفی در وضعیت وزارت آموزش و پرورش نگرانی‌هایی را در زمینه تداوم نقض حقوق معلمان به وجود آورده است. محمدمهدی فروردین یک نماینده مجلس در تذکر شفاهی خود گفت: عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی نباید سبب تاخیر در پرداخت پاداش فرهنگیان شود.

معلمان ایران در ماه‌های اخیر بارها در اعتراض به بی‌توجهی به حقوقشان تظاهرات و تجمع برگزار کرده‌اند.

آخرین نمونه آن روز پنجشنبه ۲۰ ابان بود که تجمعات معلمان با فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان در ۲۹ استان و ۷۵ شهر برگزار شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy