Wednesday, Nov 24, 2021

صفحه نخست » قیمت دلار رکورد شکست

dollar_112321.jpgهر دلار آمریکا به 29 هزار تومان افزایش یافت

العربیه - پس از افزایش تدریجی قیمت ارزهای خارجی طی هفته‌های گذشته در ایران، ارزش هر دلار آمریکا در 24 ساعت گذشته افزایشی 400 تومانی داشته و به بیش از 29 هزار تومان رسید.

بر اساس آخرین قیمت ارز در بازار آزاد، نرخ هر دلار آمریکا، چهارشنبه، 24 نوامبر، به 29.045 تومان رسیده و ارزش یورو نیز از 32.600 تومان فراتر رفت.

با توجه به اختلاف نسبتاً چشمگیر قیمت ارز «صرافی ملی» و قیمت ارز بازار آزاد، صرافی‌های ایران در هفته‌های گذشته شاهد صف طولانی مردم برای خرید ارز بوده‌اند.

خریداران با امید این‌که ارز را با نرخ مصوب‌شده 27 هزار تومان خریداری می‌کنند، آن را با قیمت بیشتر به صرافی‌ها عرضه کردند.

به گفته کارشناسان، این تقاضای مازاد و هیجان ایجادشده در بازار، فروش ارز را در طول هشت ماه گذشته به بیشترین حد خود رسانده است.

علت افزایش ناگهانی نرخ ارز

به گفته کارشناسان اقتصادی، افزایش اخیر نرخ ارز در ایران بیشتر از این‌که حاصل متغیرهای اقتصادی باشد، ناشی از تحولات سیاسی و سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و همچنین آغاز دور جدید مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در چند روز آینده است.

به گفته این کارشناسان، از آنجایی که خروجی این تحولات سیاسی «مثبت» تلقی نشده و نگرانی‌ها در مورد نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین افزایش پیدا کرده، دلار با سیری صعودی، در یک روز جهشی 400 تومانی داشته است.

رافائل گروسی، امروز چهارشنبه 24 نوامبر، در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی درباره سفر خود به تهران گفت، مذاکرات او با ایران درخصوص مسائل پادمانی، به‌رغم تلاش‌های او «بی‌نتیجه» بود.

او پس از اشاره به سفر خود به تهران گفت، این کشور هنوز در مورد منشا ذرات اورانیوم یافت‌شده در برخی از مراکز هسته‌ای توضیحی نمی‌دهد.

دولت ایران با ارائه لایحه‌ای به مجلس این کشور، در تلاش است تا ارز 4200 تومانی را حذف کند. مقامات دولتی در ایران ادعا می‌کنند هدف از این لایحه، «تغییر ذینفعان ارز 4200 تومانی» است.

به نظر برخی ناظران اقتصادی، ایران با حذف این ارز و جایگزینی آن با ارز بازار آزاد، شاهد یک اختلاف حداقل شش برابری در نرخ تخصیصی برای خرید کالاهای اساسی خواهد بود که این یک جهش بسیار بزرگ محسوب می‌شود و می‌تواند به افزایش نرخ تورم و ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی بیانجامد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy