Thursday, Nov 25, 2021

صفحه نخست » فضای امنیتی در اصفهان، بازداشت کشاورزان و کاهش سرعت اینترنت

zayandehrood_112521.jpgساعاتی پس از یورش ماموران انتظامی و آتش زدن چادرها و بازداشت برخی کشاورزان متحصن در بستر زاینده‌رود، گزارش‌ها حکایت از فضای امنیتی و کاهش سرعت اینترنت در این شهر دارد.

***

حمله یگان ویژه و آتش‌زدن چادر معترضان اصفهانی در بستر زاینده‌رود

العربیه - هزاران کشاورز و شهروند عادی شهرستان اصفهان به دلیل مشکل کم‌آبی و قطع حقابه پاییزه کشاورزان چندین روز در بستر خشک زاینده‌رود تجمع اعتراضی برگزار کردند

نیروهای یگان ویژه سحرگاه پنج‌شنبه، 4 آذر با حمله به کشاورزان و شهروندان معترض اصفهانی که به‌دلیل مشکل کم آبی در بستر زاینده‌رود تجمع کرده بودند، چادرهای آنان را به آتش کشیدند.

ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که نیروهای پلیس از طریق بلندگو خواستار جمع شدن چادرها و تخلیه بستر رودخانه زاینده‌رود توسط مردم هستند.

در این ویدیوها صدای چندین انفجار که به‌نظر می‌آید نارنجک‌های صوتی و گاز اشک‌آور با هدف ارعاب و اجبار مردم به ترک محل اعتراضات است نیز به گوش می‌رسد.

***

در ویدیویی دیگر یک شهروند اصفهانی با ادبیات مذهبی خطاب به نیروهای پلیس می‌گوید، «کاری که در عاشورا کردند اینها با ما کردند» و ادامه می‌دهد که ما فقط برای اعتراض به شرایط آبی اینجا تجمع کردیم.

اعتراضات کشاورزان اصفهان ابتدا از سوی حکومت ایران در تلویزیون رسمی پخش شد اما به‌دلیل گستردگی این اعتراضات و پیوستن اقشار متعدد مردم اصفهان و دیگر استان‌ها به‌ویژه استان چهارمحال و بختیاری به این موج اعتراضی، حکومت در نهایت به برخورد خشونت‌آمیز با مردم معترض روی آورد.

مردم استان چهارمحال و بختیاری نیز از چند روز گذشته با حضور در برخی نقاط شهرکرد، مرکز این استان به شرایط بی‌آبی و انتقال آب از این استان اعتراض کردند و خواستار حضور گسترده تمام اقشار این استان در این تجمعات شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

همزمان نیز احمد وحیدی، وزیر کشور ایران با توصیف اعتراضات مردم استان چهارمحال‌ و بختیاری به «تفرقه‌افکنی‌های دشمن» گفت که دشمنان ایران نمی‌توانند از مسئله آب بهره‌برداری کنند.

او که در مراسم معارفه استاندار جدید چهارمحال و بختیاری در شهرکرد سخن می‌گفت، افزود: «دشمن هر بار از طریق ایجاد اختلال سعی دارد نمک روی زخم مردم بپاشد و با اقداماتی مثل هک‌کردن پمپ بنزین و شرکت هواپیمایی سعی در فشار واردکردن به مردم است.»

محمدعلی نکونام، امام جمعه شهرکرد هم با اشاره به این که «در گذشته مدیریت آب به دست لابی‌گری‌ها و قدرت‌ها بوده است که حالا شاهد چنین چالش‌هایی هستیم»، گفت: «مدیریت آب باید در دست نظام و دولت باشد. اینکه مدیریت آب را به دست مردم می‌سپارید کار غلطی است.»

موج جدید اعتراضات عمومی به بحران آب از 17 آبان توسط کشاورزان اصفهانی آغاز شد و از 28 آبان با پیوستن مردم به این اعتراضات، معترضان به نشانه شرایط وخیم بی‌آبی اقدام به نصب چادر در بستر خشک زاینده‌رود کردند.

تابستان گذشته نیز استان خوزستان شاهد اعتراض دو هفته‌ای به سیاست‌های انتقال آب، سدسازی، قطع حقابه کشاورزان و خشک‌کردن عمدی تالاب‌های این استان بود که طی آن دست کم 9 معترض با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy