Thursday, Nov 25, 2021

صفحه نخست » طالبان: سفر به کشورهای غیراسلامی و اقامت در آنها جایز نیست

taliban_112521.jpgرادیو بین المللی فرانسه - در پی افزایش روز افزون مهاجرت شهروندان افغان به کشورهای خارج، وزارت حج و اوقاف طالبان اعلام کرد که سفر مسلمانان به کشورهای غیراسلامی و اقامت در آنها جایز نیست.

بگزارش برخی منابع خبری، وزارت حج و اوقاف طالبان برای خطبه نماز جمعه ابلاغیه‌ای نشر کرده و در آن آمده است کشورهای غیراسلامی «مملو از فساد اخلاقی، شراب و الحاد» است و سفر مسلمانان به کشورهای غیراسلامی برای دین اسلام و تربیت کودکان خطر به شمار می‌رود.

در این ابلاغیه تاکید شده که محیط بالای انسان تأثیر مستقیم دارد و نیاز است که مسلمانان از اقامت در کشورهای غیراسلامی خودداری کنند.

در این ابلاغیه به نظر برخی از دانشمندان اسلامی اشاره شده و در آن آمده است که هجرت از سرزمین کفر بر مسلمانان فرض است و سفر مسلمانان به کشورهای کفر جایز نیست.

از سوی دیگر، بیشتر کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی در مورد این ابلاغیۀ وزارت حج و اوقاف دولت طالبان واکنش‌های شدید نشان داده‌اند.

حفیظ‌الله محمدی، کاربر افغان نوشت «مالک همه کره زمین خداوند یکتا است اگر انسان بخواهد خداوند را پرستش و عبادت کند هر نقطه زمین باشد مشکل نیست حتی کشور غیر مسلمان.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

نورالله علمی، کاربر دیگر به این نظر است که «سفر به هیچ کشوری چه اسلامی و چه غیر اسلامی، غیر از کشور خودت لازم نیست، اما این محدودیت‌ها، فقر و جبر است که هر کسی را مجبور به مهاجرت می‌کند، شما بگیرید نیازهای مردم را برآورد کنید، مطمئن باشید که مردم از کشورهای غیراسلامی هم به کشور ما سفر خواهند کرد چه رسد به اسلامی.»

گلالی مهمند، کاربر دیگر به این باور است که «برای کسب علم گفته شده که حتی تا چین بروید .حالی چین کجا کشور اسلامی است؟»

از نظر وحید کریمی، کاربر دیگر افغان «التماس‌های بی‌پایان برای به رسمیت شناختن شان و فرستادن نامه برای گدایگری به کنگره آمریکا کمک از کشورهای کفری محسوب نمی‌شود.»

این گفته‌ها در شرایطی مطرح شده که شهر کابل پایتخت افغانستان به تاریخ ۱۵ اوت امسال به دست طالبان سقوط کرد و در پی آن هزاران تن از شهروندان افغان برای نجات خود از زیر حاکمیت طالبان از افغانستان فرار کردند و به کشورهای مختلف از جمله کشورهای غربی پناه بردند.

آمریکا و متحدانش در پی سقوط افغانستان به دست طالبان، عملیات تخلیه را از فرودگاه بین‌المللی کابل آغاز کردند که در نتیجه بیش از صد هزار نفر از این طریق از افغانستان خارج شدند.

هنوزهم هزاران شهروند افغانستان به گونه بالقوه و بالفعل تلاش دارند تا از این کشور خارج شوند به کشورهای غربی پناه ببرند.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، بیشتر کشورهای غربی اعلام کردند برای افغان‌های آسیب‌پذیر پناهندگی می‌دهند که یکی از این کشورها کانادا است که اعلام کرد ۴۰ هزار افغان‌های آسیب‌پذیر را به عنوان پناهنده قبول می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy