Sunday, Nov 28, 2021

صفحه نخست » اعلام قیمت دلار ممنوع شد + پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

rok27.jpgاحمد لواسانی، رئیس کنونی کانون صرافان طی نامه ای به صرافی های سراسر کشور اعلام کرد که اعلام و انتشار نرخ ارز به هر نحو، بدون ذکر منبع و نام صرافی ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد

***

رکنا: مشاهدات خبرنگار رکنا نشان می دهد که برخی از صرافی های سطح شهر در روز پنجشنبه 4 آذر ماه 1400 از فروش ارز بانکی خودداری کرده اند و به مشتریان اعلام کرده اند که تا اطلاع ثانوی دلار و یوروی بانکی موجود نمی باشد.

قیمت دلار در یک هفته گذشته دست خوش افزایش قیمت شد. به طوری که طی دو روز قیمت دلار از کانال 27 هزار تومان، وارد کانال 29 هزار تومان شد. روز چهارشنبه نیز قیمت دلار و قیمت یورو از سوی صرافی ملی به علت قطع شدن این سایت اعلام نشد. طبق آخرین تعیین قیمت بازار آزاد، هم اکنون قیمت دلار برای فروش در بازار آزاد بیش از 29 هزار تومان قیمت گذاری شده است. چرا قیمت دلار افزایش یافت؟ چرا برخی از صرافی های بخش خصوصی از فروش ارز بانکی خودداری می کنند؟

چرا برخی صرافی ها ارز بانکی نمی فروشند

سمیعی زفرقندی در خصوص این که دیده شده است که برخی صرافی های سطح شهر از فروش ارز بانکی خودداری می کنند، گفت: معمولا صرافی های وابسته به بانک ها ارز بانکی را می فروشند. این که برخی از صرافان بخش خصوصی از فروش ارز سهمیه ای خودداری می کنند، دلیل آن تصمیم خود آنها است و از بیم تبعات بعدی آن چنین تصمیمی را اخذ می کنند. اگر نه مقررات بین صرافان بانک ها و بخش خصوصی تفاوت قائل نیست.

ممکن است برخی از صرافی ها از فروش ارز بانکی امتناع کنند. زیرا مقرر شده است که فروش ارز بانکی به صرافی هایی که وابسته به بانک ها هستند سپرده شود. می تواند به این دلیل باشد که صرافی های بخش خصوصی خود را از فروش ارز بانکی کنار کشیده باشند.

تا این لحظه مشکلی از بابت فروش ارز بانکی و ارز سهمیه ای وجود نداشته است و تا جایی که من می دانم هنوز فروش ارز بانکی در صرافی ها ادامه دارد و ارز بازار متشکل به صورت نقدی فروخته می شود.

چرا قیمت دلار افزایش یافت ؟

این کارشناس بازار ارز درباره دلیل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: بارها گفته ام دلیل اصلی افزایش قیمت ارز، در واقع کاهش نرخ تومان است. زمانی که نرخ تورم ما بالای 40 درصد است، به این معنی است که تومان و پول ملی ما در حال تضعیف است. در واقع مانند ظرف شیری است که داخل آن آب بریزیم و خاصیت شیر از بین برود و رقیق تر می شود.

به همین صورت وقتی حجم عظیمی از نقدینگی را به اقتصاد کشور تزریق می کنیم، بدون این که نرخ توسعه را در نظر بگیریم، پول ما تضعیف می شود. وقتی پول ملی ضعیف می شود، نرخ برابری آن با ارزهای معتبر تغییر می کند. در حال حاضر نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار را زیر 4 درصد می بینیم. در حالی که نرخ تورم در کشور ما اخیرا برای آبان ماه بالای 40 درصد اعلام کردند. یعنی تفاضلی حدود 36 درصد سالیانه می شود که روزانه یک در هزار می شود. طبیعی است که یک در هزار روزانه قیمت دلار و ارزهای دیگر بالا رود. اگر اجازه داده نشود که این افزایش قیمت روزانه رخ دهد، حالا از هر راهی از راه تزریق پول، از راه تبلیغ یا فشارهای دیگر این فنر خود را جمع می کند و در یک فرصتی باز می شود و باعث صدمات بیشتر به اقتصاد کشور خواهد شد.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال 1400

سمیعی زفرقندی در پاسخ به این سوال که قیمت دلار تا پایان سال به چه سمتی خواهد رفت، گفت: من برای قیمت دلار تا به امروز پیش بینی هایی را داشتم که محقق نشده است. من برای پایان سال 1400 پیش بینی می کنم که قیمت دلار با نرخ تورم به 35 هزار تومان برسد. اما این پیش بینی ها براساس داده های علمی و اقتصادی است. ما پیشگو نیستیم. داده های اقتصادی این اعداد را به ما می دهد. اما می شود با دستکاری بازار و نرخ های دستوری قیمت را کنترل کرد. برای مثال فروشنده ای اداره مغازه خود را به کسی می سپارد و کالای آن مغازه که قیمت تمام شده آن 10 هزار تومان است را 5 هزار تومان بفروشد. یعنی به طور دستوری فروش کالا را با ضرر همراه کنیم. اما تا موقعی می توانیم با این روند ضرر پیش برویم که روزانه مبلغی را بابت سود و جبران ضرر به این مغازه تزریق شود. تا بشود مغازه را اداره کرد.

بنابراین وقتی یک کارشناس قیمتی را پیش بینی می کند، یک پیش بینی منطقی و براساس داده های اقتصادی است. اما آنچه رخ می دهد قیمت دستوری است. اما چه زیان هایی به این واسطه به اقتصاد کشور وارد می شود، داستان دیگری است.

این کارشناس بازار ارز در آخر گفت: فساد و رانتی که در اثر چند نرخی بودن ارز در بازار حاکم است، علاوه بر صدماتی که بر بدنه اقتصاد کشور وارد می کند، اخلاق جامعه را می میراند، و روحیه جوانان فعال را هم تضعیف می کند. بنابراین واقعی و واحد شدن نرخ ارز ضرورتی غیر قابل انکار برای اقتصاد کشور عزیزمان است. همانگونه که حذف سوبسید های غیر هدفمند بسیار ضروری است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy