Monday, Nov 29, 2021

صفحه نخست » یک آخوند که عضو سپاه و بسیج هم هست در لباس داوری فوتبال پرسپولیس

پیام یونسی‌پور - ایران وایر

امروز، دوشنبه ۸ آذر، تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان نفت مسجدسلیمان است. اتفاق ویژه در این مسابقه، قضاوت یک آخوند به عنوان کمک داور این دیدار خواهد بود: «محمدعلی پورمتقی».

حجت‌الاسلام محمدعلی پورمتقی در حالی امروز به عنوان داور پرچم خواهد زد، که جامعه روحانیت ایران، جو ورزشگاه‌ها را آلوده و برای حضور زنان و خانواده‌ها نامناسب می‌دانند. همچنین بر تن کردن پیراهن آستین کوتاه و شلوارک در انظار عمومی، از نظر این افراد، امری قبیح و مکروه است.

ref.jpgسردار «رحیم یوسف‌آبادی» سال ۱۳۸۸ معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان بود که بر اثر عارضه قلبی درگذشت. سال ۱۳۸۱ زمانی که در جمع مدیران باشگاه فجر سپاه تهران سخنرانی می‌کرد، «شهرک‌سازی» را یکی از ایده‌های اشتباه سپاه پاسداران خواند. او گفته بود: «سپاه، روحانیت و بسیج، باید در بخش بخش جامعه گسترده باشند و منحصر کردن آن‌ها به فضایی خاص در کنار هم، اشتباه است.»


این ایده، فقط به ذهن رحیم یوسف‌آبادی خطور نکرده بود و البته صرفا در شهرک‌سازی و اسکان کارمندان سپاه یا تحصیل‌کرده‌های حوزه‌های علمیه نیز خلاصه نشد.

در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه، سپاه آرام آرام صاحب قدرت شد و از ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی، فرماندهان سپاه، تمامی کرسی‌های مدیریت ورزش ایران را به دست آوردند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این گستردگی، در فوتبال ایران حالا به بخش داوری نیز رسیده است. یکی از فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه قم در کمیته داوران به درجه‌ای می‌رسد که دیدارهای حساس رقابت‌های لیگ برتر را به او می‌سپارند.

محمدعلی پورمتقی متولد سال ۱۳۶۸ در شهر قم است و خودش پیش از این مدعی شده بود که چون «دانش‌آموزی تیزهوش» و از «محصلین نمونه» دبیرستان بوده، تصمیم گرفته است وارد حوزه علمیه قم شود: «شاگرد زرنگ‌های مدرسه دور هم جمع شدیم و تصمیم گرفتیم وارد حوزه شویم.»

ref2.jpgخودش را شیفته فوتبال معرفی کرده و گفته بود که از نوجوانی هم فوتبال بازی می‌کرد، هم در رشته رزمی «فول کیک بوکسینگ» به درجه استادی رسیده بود. پس از ورود به حوزه علمیه تصمیم می‌گیرد که وارد دنیای داوری فوتبال شود. اما پس از سه سال تحصیل در حوزه علمیه قم و آن‌چه «سنگینی دروس حوزوی» خوانده، داوری فوتبال را کنار می‌گذارد.

چه کسی او را دوباره به داوری برمی‌گرداند؟ محمدعلی پورمتقی گفته است که آیت‌الله «مجید تلخابی» به او اصرار می‌کند که داوری را رها نکرده و کنار تحصیل در حوزه علمیه ادامه دهد.

مجید تلخابی هم‌اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری است. در سوابق او می‌توان تدریس در سطوح عالی حوزه علمیه قم و همچنین مدیر گروهی و عضویت در هیات علمی «جامعة‌ المصطفی‌ العالمیه» را هم دید. جامعة المصطفی العالمیه یکی از بازوهای قدرتمند جمهوری اسلامی در گسترش تفکر شیعه در جهان است. ریاست این مرکز را شخص آیت‌الله «علی خامنه‌ای» برعهده دارد و هیات امنا و گروه‌های مدیریتی آن به صورت مستقیم توسط شخص علی خامنه‌ای انتخاب و منصوب می‌شوند.

کمک داور روحانی فوتبال ایران گفته است که آیت‌الله مجید تلخابی تاثیری بسزا در متقاعد شدن او برای ادامه داوری در فوتبال داشت.

به‌جز این روحانی صاحب نفوذ در مجلس خبرگان، افراد و نهادهایی دیگر هم در موفقیت محمدعلی پورمتقی در داوری نقش داشتند. آقای پورمتقی در مصاحبه‌ای گفته بود: «من خودم هم عضو بسیج هستم و هم عضو سپاه. در این مدت، بسیج از من در امر داوری بسیار حمایت کرد و به تازگی هم از من تقدیر کرده‌اند.»

اسفند سال ۱۳۹۹ داور روحانی به خبرگزاری رسمی حوزه گفت: «آرزو دارم در جام جهانی قضاوت کنم.»

اما مشخصا فدراسیون جهانی فوتبال هم سازوکارش را برای انتخاب داوران خود، مانند فدراسیون فوتبال ایران به حمایت بسیج یا توصیه‌های عضو مجلس خبرگان رهبری خلاصه نمی‌کند.

نمونه تفکر سردار رحیم یوسف‌آبادی که معتقد به گسترده شدن نیروهای بسیج، سپاه و حوزه علمیه در بخش‌های مختلف جامعه بود را با ادبیاتی مشابه در مورد آخوندهای حوزه علمیه و لزوم ورودشان به فوتبال بیان کرده بود: «حوزه جدا از فوتبال نیست. ما مربیان و بازیکنان خوبی در حوزه داریم. هر چقدر تعداد بیشتری از حوزه وارد عرصه فوتبال شوند، می‌توانند فضای فوتبال کثیف را عوض کنند. ما روحانیون خودمان را وارد فضاهای ناپاک نمی‌کنیم.»

اردیبهشت سال ۱۳۹۸ «فرهام زاهد» یک عضو شورای شهر رشت، پس از آن‌که برخی از تماشاگران تیم داماش در جریان دیدار با تیم نیروی زمینی، وارد زمین شدند و تیم داوری را مورد ضرب و شتم قرار دادند، گفت: «دست تک تک کسانی که داوران این بازی را کتک زدند، می‌بوسم.»

قضاوت این دیدار را «وحید کاظمی» با کمک‌های «محمد سلطانی» و محمدعلی پورمتقی بر عهده داشتند. به عبارتی داور روحانی فوتبال ایران یکی از داوران مضروب در این مسابقه بود.

فرهام زاهد حاضر به پس گرفتن صحبت‌هایش که به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شده بود، نشد و حتی ادعا کرد که اگر خودش در ورزشگاه بود، داوران را کتک می‌زد.

حجت‌الاسلام محمدعلی پورمتقی پیش از این سابقه قضاوت یکی از دیدارهای تیم فوتبال استقلال مقابل ملوان نوین را در جام حذفی برعهده داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy