Monday, Nov 29, 2021

صفحه نخست » هشدار مقامات اسرائیل به آمریکا: جمهوری اسلامی برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم آماده می‌شود

atom.jpg کیهان لندن - مقامات اسرائیلی اطلاعاتی در اختیار آمریکا و چند متحد اروپایی گذاشته‌اند که نشان می‌دهد ایران گام‌های فنی را برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۹۰ درصد برداشته است.

همزمان با برگزاری هفتمین دور از مذاکرات اتمی در وین میان جمهوری اسلامی و ۱+۴ پایگاه خبری «آکسیوس» ۲۹ نوامبر (هشتم آذر) گزارش داد که دو منبع آمریکایی گفته‌اند اسرائیل در دو هفته گذشته اطلاعاتی را در اختیار ایالات متحده و چند کشور اروپایی گذاشته است که نشان می‌دهد رژیم ایران گام‌های فنی آمادگی را برای تولید اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد برمی‌دارد. سطحی که برای تولید سلاح هسته‌ای لازم است.

رسیدن سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۹۰ درصد رژیم ایران را بیشتر از هر زمان دیگری به آستانه تولید بمب اتم نزدیک می‌کند. هرچند غنی‌سازی اورانیوم به تنهایی برای تولید بمب اتم کافی نیست و الزامات دیگری نیز دارد اما برآوردها در مورد اینکه چقدر طول می‌کشد تا جمهوری اسلامی ایران بتواند به آن بخش‌ها نیز تسلط یابد متفاوت است. منابع اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل در مورد این زمان‌بندی مدتی بین یک تا دو سال پیش‌بینی کرده‌اند.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

در حال حاضر جمهوری اسلامی اعلام کرده که غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رسانده است. پیش از این رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود ایران هیچ توجیه قابل قبول تجاری و صنعتی برای غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی ندارد. در این میان، غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم هیچ استفاده‌ای جز مصارف غیرنظامی ندارد.

یکی از دو منبع آمریکایی به «آکسیوس» گفته، اطلاعاتی که اسرائیل در اختیار دولت بایدن گذاشته، حاکی از آن است که اقدامات مقدماتی ایران این امکان را فراهم کرده که در عرض چند هفته غنی‌سازی را به ۹۰ درصد برساند.

این منبع گفت که تحلیلگران امنیتی اسرائیل ارزیابی می‌کنند که ایران می‌تواند به زودی این گام چشمگیر را در تلاش برای به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات وین بردارد.

این منبع آمریکایی همچنین گفت که طبق ارزیابی‌های اسرائیل تمایل ایران به داشتن اهرم فشار در وین می‌تواند تهران را به افزایش حملات علیه نیروها و منافع آمریکا در منطقه از طریق نیابتی‌ها در یمن، سوریه و عراق سوق دهد.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن در پاسخ به پرسشی درباره این قضیه، از گفتگو در مورد مسائل اطلاعاتی خودداری کرد اما گفت: «این پوشیده نیست که تصمیم دولت سابق [آمریکا] برای کنار گذاشتن برجام به تسریع چشمگیر و بی‌سابقه برنامه هسته‌ای ایران کمک شد. ایالات متحده روی دیپلماسی با ایران متمرکز بود، اما آماده بود تا در صورت شکست دیپلماسی، گزینه‌های دیگر را دنبال کند.»

مقامات اسرائیلی همتایان آمریکایی و اروپایی خود را تحت فشار قرار داده‌اند تا در وین مواضع سختگیرانه‌تری در برابر رژیم ایران اتخاذ کنند. بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل در سخنرانی روز دوشنبه ۲۹ نوامبر گفت که اسرائیل با متحدانش اطلاعاتی را در میان گذاشته که به ادامه رقابت ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و در عین حال نقض توافق اتمی اشاره دارد.

حسن روحانی نیز فروردین ۱۴۰۰ به صراحت گفته بود همین امروز هم می‌توانیم غنی‌سازی ۹۰ درصدی انجام دهیم اما به دنبال بمب اتمی نیستیم!

یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل که روز دوشنبه ۲۹ نوامبر با همتای بریتانیایی خود، لیز تراس در لندن دیدار کرد، مدعی شد که اطلاعات غیرقابل انکاری وجود دارد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قصد دارد مخفیانه برنامه هسته‌ای خود را بدون توجه به نتیجه مذاکرات وین ادامه دهد.

لیز تراس مذاکرات وین را «آخرین فرصت برای بازگشت جمهوری اسلامی به میز مذاکره» دانست و گفت: «اگر این اتفاق نیفتد، همه گزینه‌ها را بررسی خواهیم کرد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy