Tuesday, Nov 30, 2021

صفحه نخست » اسرائیل ممکن است علیه ایران دست به «اقدام نظامی یکجانبه» بزند

arab30-1.jpgالعربیه - همزمان با ادامه مذاکرات وین برای احیای «برجام»، مقامات اسرائیل به قدرت‌های جهانی هشدار دادند که لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند اسرائیل را به «اقدام نظامی یکجانبه» علیه رژیم ایران وادار کند.

به گزارش «جروزالم پست»، سه‌شنبه 30 نوامبر 2021، دستگاه امنیتی اسرائیل به ایالات متحده هشدار داده است که در صورت لغو تحریم‌های فعلی خود، و سپس برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی در صورت احیای برجام، ایران می‌تواند ظرف شش ماه به «آستانه هسته‌ای» برسد.

مقامات اسرائیلی تاکید می‌کنند که در آن مرحله کشورشان ممکن است لازم بداند که دست به اقدام نظامی یکجانبه علیه جمهوری اسلامی بزند. یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، از جهان خواست جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد تا اسرائیل مجبور به اقدام یکجانبه نشود.

لاپید در دیدار با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که اسرائیل مشارکت تهران در روند مذاکرات وین را تلاشی برای «وقت‌کشی» می‌داند، در حالی که ایران کماکان برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد. او تاکید کرد که جهان باید «طرح جایگزین» داشته باشد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

لاپید گفت: «تحریم‌ها نباید از روی ایران برداشته شود. آنها باید تشدید شوند. رژیم ایران باید با یک تهدید نظامی واقعی روبرو شود، چون این تنها راه متوقف کردن تلاش‌های تهران برای تبدیل شدن به یک قدرت اتمی است.»

اسرائیل با برجام مخالف است، چراکه این توافق برنامه هسته‌ای ایران را به‌اندازه کافی محدود نمی‌کند. در واقع، انقضای برخی مفاد برجام، در نهایت به جمهوری اسلامی اجازه می‌دهد تا با تایید سازمان ملل، به غنی‌سازی بیشتر اورانیوم پرداخته و خود را به تولید بمب اتم نزدیک کند. علاوه بر این، برجام فقط روی مساله هسته‌ای تمرکز می‌کند، و «تروریسم» و «توسعه‌طلبی منطقه‌ای» جمهوری اسلامی را نادیده می‌گیرد.

به گفته «جروزالم پست»، مقامات اسرائیلی می‌گویند بدتر از برجام، «توافق موقت»ی است که اصلا برنامه هسته‌ای تسلیحاتی ایران را محدود نمی‌کند. اسرائیل به طور فزاینده‌ای نگران است که ایالات متحده به دنبال چنین توافقی با ایران باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy