Tuesday, Nov 30, 2021

صفحه نخست » جهش چشمگیر تل‌آویو و تهران در فهرست گران‌ترین شهرهای جهان

cities_113021.jpgرادیو فردا - در تازه‌ترین فهرست جهانی شاخص هزینه زندگی، تل‌آویو، کلان‌شهر ساحلی در مرکز اسرائیل، گران‌ترین شهر جهان برای زندگی معرفی شد.

در این فهرست که «واحد اطلاعات اکونومیست» روز چهارشنبه منتشر کرد، شهر تهران نیز به دنبال افزایش تورم و تشدید گرانی‌ها با ۵۰ پله جهش از رده ۷۹ به رده ۲۹ از فهرست گران‌ترین شهرهای جهان صعود کرده است.

واحد اطلاعات اکونومیست یکی از معتبرترین شاخص‌های اقتصادی جهان را بر اساس مقایسه بهای کالاها و خدمات در ۱۷۳ شهر در سراسر جهان ارائه می‌کند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، دهم آذر، گزارش داد که برای نخستین‌ بار تل‌آویو صدرنشین فهرست شهرهای گران جهان شده است.

افزایش قیمت انواع خوراکی و همچنین افزایش هزینه ایاب ‌و ذهاب در اسرائیل، در کنار اقدامات دولت این کشور که منجر به تقویت پول ملی در برابر دلار آمریکا شده، ظاهرا دلایل اصلی در جهش تل‌آویو به صدر سیاهه شهرهای گران دنیا است.

هزینه‌های زندگی و به‌ویژه ردیف خوراکی‌ها در سطح جهان به دلیل کاهش عرضه کالا و خدمات و گرانی شدید بیمه کشتی‌های حامل غلات و غذا، به میزان خیره‌کننده‌ای افزایش یافته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

رسانه‌های اسرائیلی پیوسته گزارش‌های میدانی منتشر می‌کنند که حاکی است اسرائیلی‌ها برای سبد خرید خود، پولی گاه تا چند برابر دوران پیش از کرونا می‌پردازند، در حالی که درآمدها افزایش نیافته و هنوز بسیاری از مردم، به‌ویژه جوانان، درآمد محدود خود را به خاطر ادامه سخت‌گیری‌های ناشی از کرونا از دست داده‌اند.

با وجود آن‌که تل‌آویو گران‌ترین شهر جهان است و در فهرست یادشده، نامی از اورشلیم یا برخی شهرهای دیگر اسرائیل نیست، اما هزینه زندگی در این شهرهای دیگر اسرائیل نیز به‌شدت بالا است.

با این حال، هزینه مسکن در تل‌آویو به ارقام خیره‌کننده رسیده به گونه‌ای که خرید آپارتمان برای زوج‌های جوان به یک رویای محال در این شهر مبدل شده و آنها را به شهرک‌های اقماری رانده است.

سال گذشته پاریس گران‌ترین شهر جهان بود. اما پاریس و سنگاپور مشترکا در فهرست امسال از شهرهای گران در رده دوم قرار گرفته و رده‌های بعدی به زوریخ در سوییس، هنگ‌کنگ، نیویورک و باز ژنو در سوییس اختصاص یافته است.

اسلو در نروژ، سئول در کره جنوبی، توکیو در ژاپن، وین پایتخت اتریش و سپس سیدنی در استرالیا از جمله گران‌ترین شهرهای دنیا در سال جاری بوده‌اند.

در فهرست سال گذشته از نظر سنگینی زندگی برای ساکنین، تهران در جایگاه ۷۹ قرار داشت اما بر اساس مطالعه جدید، تهران امسال ۵۰ رده بالاتر رفته و با افزایش هزینه‌ها، اکنون تهران شهر بیست و نهم در این سیاهه است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تحریم‌های آمریکا منجر به کمبود کالا و افزایش قیمت مواد خوراکی و نیز افزایش بهای خدمات در تهران شده است.

هرچند نامی از دیگرشهرهای ایران در فهرست امسال شهرهای گران دنیا نیست، اما زندگی برای مردم در سراسر ایران، نظر به کاهش شدید درآمدها، تضعیف خیره‌کننده پول ملی در برابر ارزها و نبود چشم‌اندازی برای آینده اقتصاد، امیدبخش نیست.

مطالعه جدید اقتصادی، دمشق، پایتخت سوریه را از میان ۱۷۳ شهر ارزان‌ترین می‌داند.

اما مردم سوریه حاصلی از این «ارزانی» نمی‌بینند زیرا درآمد آنها بسیار پایین است و خانواده‌های سوری، در حالی که سایه جنگ ۱۱ ساله نیز هنوز برطرف نشده، به سختی معاش روزانه خود را تامین می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy