Friday, Dec 3, 2021

صفحه نخست » روسیه واردات محصولات کشاورزی از ایران را ممنوع کرد

en2.jpgرسانه اصولگرا: کار لابی اسرائیل است

ایندیپندنت فارسی - رضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران، از ممنوعیت واردات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه خبر داد و گفت: «فدراسیون روسیه در نامه‌ای به رئیس گمرک داغستان، تاکید کرده است که واردات فلفل از ایران به دلیل آنچه نقض مکرر استانداردهای بهداشتی عنوان شده است، انجام نشود».


به گفته رضا نورانی، روسیه فلفل وارداتی از ایران را با ادعای‌ نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی، مرجوع کرده است. با این حال به نظر می‌رسد که این ممنوعیت فقط شامل فلفل‌های وارداتی از ایران نیست و دیگر محصولات کشاورزی را نیز شامل می‌شود.
رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران نیز این موضوع را تاکید کرد و به خبرگزاری فارس گفت: «در این نامه که به زبان روسی نوشته شده و به فارسی ترجمه شده است، چندان غرض‌ گویا نیست اما در بخشی از نامه به فلفل اشاره شده است و در بخشی دیگر از نامه ظاهرا عنوان محصولات کشاورزی آمده است.»


او با اعلام اینکه سازمان توسعه تجارت، منع واردات محصولات ایران به روسیه را پیگیری می‌کند، گفت: «این اطلاعیه بسیار جدی است و امیدواریم صادرات برخی محصولات کشاورزی ما با کاهش مواجه نشود.‌‌»

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران به مشکلات پروتکل بین ایران و سایر کشورها اشاره کرد و گفت: «این پروتکل‌ها یک‌جانبه و به ضرر کشور ما است و باید مسئولان درباره این‌ها تصمیم و بررسی جدی انجام دهند.»

نورانی تاکید کرد: «اگر قرار است روسیه در‌باره محصولات صادراتی ما این‌گونه موشکافی کند و به‌اصطلاح با ذره‌بین همه‌چیز را بررسی کند ما هم باید درباره محصولات وارداتی از کشور آن‌ها به‌ویژه گندم و جو اقدام متقابل‌ انجام دهیم.»

پس از اعلام خبر منع واردات محصولات کشاورزی ایران به روسیه، سایت مشرق، رسانه نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه به نقل از «تجار ایرانی» ادعا کرد در پشت پرده این تصمیم، رقبای ایران در بازار روسیه از جمله «رژیم صهیونیستی» قرار دارند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی


در این گزارش با طرح ادعای افزایش صادرات ایران به روسیه در ماه‌های اخیر آمده است: «رونق گرفتن صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه و تنگ کردن جا برای رقبای ترکیه‌ای و اسرائیلی، سبب اعمال فشار آن‌ها و اتخاذ تصمیماتی شد تا به بهانه‌های واهی جلوی صادرات محصولات کشاورزی ایران گرفته شود. در همین راستا گمرک روسیه اخیرا واردات محصولات صیفی ایران را ممنوع کرده که موجب ایجاد خسارت گسترده به صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی شده که از چند ماه قبل قرارداد صادراتی با تجار روسی منعقد کرده بودند.»


با این حال رسانه نزدیک به سازمان اطلاعات سپاه نیز اذعان کرده است که «تصمیمات آنی و ناگهانی روسیه به زیان روابط تجاری دو کشور خواهد بود و پیوندهای استراتژیک آن‌ها را به خطر خواهد انداخت.»


در این گزارش آمده است: «با اقدام اخیر روسیه، صدها گلخانه‌دار در ایران بیچاره شده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از گلخانه‌داران کشور که طی ماه‌های اخیر با توجه به تقاضای بازار روسیه و سفارش تجار روسی، اقدام به تولید فلفل دلمه‌ای کردند. طبق توافق، قرار بود این محصولات طی ماه جاری به روسیه صادر شود اما به ناگاه با تصمیم گمرک روسیه، واردات محصولات کشاورزی ایران ممنوع شده است.»


ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران به روسیه در حالی است که نه تنها واردات محصولات کشاورزی این کشور به ایران ادامه دارد بلکه بازار برخی محصولات مثل گندم وارداتی ایران را نیز در انحصار خود گرفته است. پیشتر محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران گفته بود: «روسیه تعرفه ۷۰ دلاری برای صادرات گندم وضع کرده است و ایران باید با هر کشوری که مازاد گندم دارد، وارد مذاکره شود».


به دلیل نبود روابط تجاری با کشورهایی مثل آمریکا، گندم‌ مورد نیاز ایران از روسیه تامین می‌شود اما تعرفه ۷۰ دلاری در کنار هزینه‌های سنگین حمل و نقل از این کشور موجب شده است که گندم وارداتی روسیه به ایران گران‌ تمام شود. بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز در ماه شهریور ۱۴۰۰ منتشر کرد نرخ هر تن گندم خریداری شده ایران از روسیه ۳۰۵ دلار است و این در حالی است که دولت ایران هر تن گندم را از کشاورزان ایرانی با قیمتی معادل ۲۰۰ دلار خریداری می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy