Friday, Dec 3, 2021

صفحه نخست » فرمان رهبر طالبان علیه ازدواج اجباری زنان بدون اشاره به حق تحصیل و کار

afghan.jpg یورونیوز - هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان روز جمعه فرمانی شش ماده‌ای درباره «حقوق زنان» صادر کرد.

در ماده دوم این فرمان آمده است که «زن مال نیست، بلکه انسان آزاد و اصیل است». با این حال در این فرمان اشاره‌ای به حفظ دستاوردهای زنان افغانستان در دوران حضور نظامیان خارجی در این کشور از جمله در حوزه آموزش و فعالیت حرفه‌ای نشده است.

در فرمان هبت‌الله آخوندزاده ازدواج اجباری زنان رد شده است. رهبر طالبان در ماده اول این فرمان نوشته است: «رضایت دختران بالغ در اثنای نکاح ضروری است».

او به «همه مسئولان امارت اسلامی، علمای کرام و بزرگان قومی» دستور داده است که براساس این فرمان شش ماده‌ای برای تامین حقوق زنان «اقدامات جدی» انجام دهند.

فرمان هبت‌الله آخوندزاده در حالی صادر می‌شود که طالبان در تلاشند تا جامعه جهانی را به کمک به افغانستان و به رسمیت شناختن دولت تشکیل شده از سوی خود ترغیب کنند.

افغانستان به دنبال قطع کمک‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان با بحرانی انسانی و خطر قحطی روبرو است. یکی از شرط‌های بسیاری از کمک‌کنندگان مالی به افغانستان برای از سرگیری این کمک‌ها به رسمیت شناختن حق زنان برای تحصیل و کار در این کشور است.

طالبان تاکنون تنها به گروه کوچکی از زنان کارمند دولت که در بخش آموزش و بهداشت فعالیت می‌کنند اجازه بازگشت به محل کار داده‌اند. این در حالی است که اکثر دختران نوجوان هنوز اجازه بازگشت به دبیرستان‌ها را نیافته‌اند.

👈 مطالب بیشتر در یورونیوز

فرمان هبت‌الله آخوندزاده درباره ممنوعیت ازدواج اجباری زنان در حالی صادر شده است که طالبان پیش از این به مجبور کردن زنان به ازدواج با جنگجویان این گروه متهم شده بود.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که ۲۳ میلیون نفر از نزدیک به ۴۰ میلیون نفر جمعیت افغانستان زمستان امسال با خطر قحطی روبرو هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy