Sunday, Dec 5, 2021

صفحه نخست » حذف ایران از بازار انرژی عراق

IRAQ_120521.jpgعراق به دلایل مسائل راهبردی و مشکلات تحریمی تهران به دنبال جایگزین گاز و برق وارداتی از ایران است

العربیه - مهدی کرمی‌پور مقدم، دبیرکل سابق اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و کارشناس اقتصاد انرژی گفت، عراق مانند بقیه کشورها ترجیح می‌دهد خود را درگیر مشکلات سیاسی ایران نکند و اگر امکانش باشد از بقیه فروشندگان سوخت بخرد.

کرمی‌پور یک شنبه 14 آذر به «تجارت نیوز» گفت: «ما به عراق گاز صادر می‌کنیم و عراق برای سوخت نیروگاه به گاز ما نیاز دارد. عراق نیروگاه‌های جدیدی تاسیس کرده که برای تامین خوراک‌شان نیاز به گاز دارد. بنابراین اگر گاز به عراق صادر کنیم، سهم‌مان از بازار برق این کشور را کاهش می‌دهیم.»

ایران در تابستان به عراق برق و در زمستان به این کشور گاز صادر می‌کند. حالا ایران در موقعیتی قرار دارد که بنا بر آماری که اتاق بازرگانی منتشر کرده، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران یعنی چین خریدش از ایران را 99 درصد کاهش داده است. اما آیا ممکن است عراق هم دست به چنین عملی بزند و خرید برق و گاز خود از ایران را متوقف کند؟

دبیرکل سابق اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به پرسش «اگر ایران به عراق گاز نفروشد، چه اتفاقی می‌افتد؟»، اظهار داشت: «در صورتی که به عراق گاز ندهیم، عراق گاز خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کند و این یک بازی دو سر باخت برای ایران است.»

کرمی‌پور ادامه می‌دهد، «حذف ایران از بازار گاز عراق بدیهی است. عراق به‌دلیل مسائل سیاسی، ترجیح می‌دهد کالاها و سوخت خود را از کشورهایی که مشکل سیاسی ندارند، تامین کند.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی سوخت خود را با تخفیف به خریداران می‌فروشد تا مشتریانش را حفظ کند.

این فعال اقتصادی افزوده است: «این که عراق تا همین لحظه از ما سوخت می‌خریده هم به همین دلیل بوده است. چون ایران به این کشورها تخفیف می‌دهد.»

بدهی‌های معوق

پیشتر یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرده بود که عراق حدود 5 تا 7 میلیارد دلار بدهی به ایران دارد. این یعنی پیش از این ایران برق و گاز خود را هم با تخفیف به عراق فروخته و هم به‌دلیل مشکلات بانکی، نتوانسته بخش زیادی از دلارهای خود را به کشور بازگرداند.

به گفته کارشناسان اقتصادی، عراق به‌دلیل دیدگاه راهبردی خود و مناسباتش با کشورهای غربی ترجیح می‌دهد از ایران خرید نکند در نتیجه این تخفیف‌ها نمی‌تواند جایگزین مشکلات تجارت با ایران باشد و اولویت‌ دولت عراق تعامل با دنیاست.

ناظران بر این باورند که عراق تا امروز توانسته برای تجارت با ایران، از تحریم‌ها معاف شود اما این مساله بلندمدت نیست.

تمدید معافیت‌ها

دولت آمریکا شنبه گذشته به عراق 120 روز دیگر برای خرید و واردات برق از ایران معافیت داد.

بر اساس این معافیت، عراق می‌تواند به مدت چهار ماه دیگر به واردات برق و گاز از ایران ادامه دهد و مشمول تحریمهای واشینگتن نشود.

بنا به اظهارات مقامات ایرانی، عراق بیش از شش میلیارد دلار بدهی‌های معوقه بابت واردات برق از ایران دارد که تحریم‌های آمریکا مانع پرداخت و تسویه این مبلغ شده است.

برخی منابع ایرانی گفتند که آمریکا به مقامات عراقی چراغ سبز نشان داد تا ضمن ممانعت از پرداخت پول نقد به جمهوری اسلامی، دو میلیارد دلار بدهی واردات گاز به ایران را از طریق حساب بانکی سوئیس برای خرید کالا آزاد کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy