Sunday, Dec 5, 2021

صفحه نخست » آمریکا: حتی چین و روسیه هم از مواضع جدید هیات ایرانی در مذاکرات وین شگفت‌زده شدند

russiaChina_120521.jpgرادیو فردا - یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز شنبه ۱۳ آذر گفت که ایران در هفتمین دور مذاکرات وین از تمام مواضع سازشکارانه پیشین خود عقب‌نشینی کرده و در عوض، با سوءاستفاده از پیشنهادهای دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده، با خواسته‌های بیشتری به مذاکرات بازگشته است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد چین و روسیه از این‌که ایران تا چه حد از پیشنهادهای خود در مذاکرات قبلی وین (در زمان دولت حسن روحانی) عقب‌نشینی کرده، شگفت‌زده شده‌اند.

او افزود که جمهوری اسلامی ایران همچنان به «روش‌های تحریک‌آمیز» در حال شتاب بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود است.

این مقام آمریکایی همچنین در مورد تاریخ از سر گیری مذاکرات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

برخی مقام‌های غربی گفته بودند که هفته آینده دوباره تشکیل جلسه خواهند داد. با این حال، او تاکید کرد آن‌چه اهمیت دارد تمایل ایران برای مذاکره جدی است و نه تاریخ مذاکرات.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

نشریه پولیتکو گزارش داده است که در طول شش دور مذاکرات قبلی یعنی از فروردین تا خرداد ماه سال جاری در دولت حسن روحانی، ایالات متحده پیشنهادی جامع برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه نهادها و افراد خاص ایرانی ارائه کرده بود.

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی حاضر در برجام برای احیای این توافق بعد از پنج روز در وین، پایتخت اتریش، خاتمه یافت. قرار شده است که هیات‌های حاضر در این مذاکرات برای مشورت به پایتخت‌های خود برگردند. آمریکا در مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم حضور داشت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه با اشاره به توقف هفتمین دور مذاکرات گفته بود در حال حاضر ایران برای بازگشت متقابل به تعهدات ضروری در توافق هسته‌ای «جدی» به نظر نمی‌رسد.

آمریکا در هفته‌های اخیر بارها هشدار داده است که اجازه نخواهد داد ایران همزمان با وقت‌کشی در مذاکرات هسته‌ای، به توسعه برنامه اتمی خود ادامه دهد و در صورت شکست دیپلماسی، واشینگتن گزینه‌های دیگر را دنبال خواهد کرد.

ایران می‌گوید یک پیش‌نویس پیشنهادی جدید به اعضای برجام تحویل داده و خبرنگار روزنامه وال‌استریت جورنال به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشته است که پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران غیرقابل قبول و زیاده‌روی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy