Wednesday, Dec 8, 2021

صفحه نخست » بعد از هشدار بایدن، پوتین از سفر ابراهیم رئیسی به روسیه خبر داد

biden_120821.jpgبایدن به پوتین: در صورت حمله به اوکراین، تحریم‌هایی علیه روسیه وضع می‌شود که تا حالا ندیده است

به گزارش شبکه اسپوتنیک روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور چهارشنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبراعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ممکن است در ابتدای سال آینده میلادی به روسیه سفر کند. پوتین در نشست خبری پایان مذاکرات با کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان در سوچی این خبر را داد. او گفت: «در مورد مشکلات ایران صحبت کردیم. تصور می‌کنم که دعوت من از رئیس‌جمهوری ایران پذیرفته شده و در ابتدای سال آینده او به روسیه سفر خواهد کرد.»

***

رادیو فردا - جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید استقرار نیروهای آمریکایی در خاک اوکراین برای جلوگیری از تهاجم احتمالی روسیه در دستور کار دولت او نیست و او امیدوار است که تا روز جمعه خبر قرار ملاقاتی را با روسیه و سایر کشورهای ناتو اعلام کند.

جو بایدن روز چهارشنبه ۱۷ آذر هنگام خروج از کاخ سفید به خبرنگاران گفت که در جریان دیدار مجازی تقریباً دو ساعته خود در روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به او گفت اگر روسیه به اوکراین حمله کند، «با تحریم‌هایی روبه‌رو خواهد شد که تاکنون ندیده است».

او افزود که «مطمئن است پوتین این پیام را دریافت کرده است».

رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد تشدید احتمالی تحریم‌ها توضیح بیشتری نداد اما خبرگزاری رويترز پیش از شروع گفت‌وگوی رهبران دو کشور، از قول مقام‌های آمریکایی گزارش داده بود که چنین تحریم‌هایی می‌تواند از تبدیل روبل روسیه به دلار و سایر ارزهای مهم جهان جلوگیری کند.

اوکراین در چند هفته اخیر و از جمله در روز سه‌شنبه، تنها ساعاتی پیش از جلسه دو رئیس جمهوری، در مورد افزایش چشمگیر نیروهای روسیه در منطقه مرزی بین دو کشور «به تعداد بیش از ۹۴ هزار سرباز» و احتمال حمله نظامی به خاک خود ابراز نگرانی کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

نیروهای روسیه در بهار و تابستان امسال دو رزمایش بزرگ در منطقه برگزار کردند و هر بار تعداد قابل توجهی نیرو و تجهیزات از خود باقی گذاشتند.

در مقابل روسیه هر بار قصد حمله نظامی به اوکراین را تکذیب کرده و گفته است که نیروهایش در این خط مرزی تنها «آرایش دفاعی» دارند.

با وجود این روند، جو بایدن روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده تعهد اخلاقی و قانونی برای دفاع از متحدان ناتو، در صورت حمله به آن‌ها، را دارد اما این تعهد شامل اوکراین نمی‌شود.

در همین حال خبرگزاری‌های روسیه نیز خبر داده‌اند که رئیس‌جمهوری روسیه به همتای آمریکایی خود گفته است که مسکو امیدوار است نگرانی‌هایش در مورد پیوستن احتمالی اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، پس از گفت‌وگوی او با جو بایدن، «شنیده شود».

آقای بایدن روز چهارشنبه گفت که امیدوار است تا روز جمعه ملاقات‌های سطح بالایی با روسیه و حداقل چهار هم‌پیمان اصلی ناتو برای «بحث در مورد آینده نگرانی‌های روسیه در رابطه با ناتو» و این‌که آیا می‌توان به توافقاتی دست یافت یا خیر، اعلام شود.

روز چهارشنبه لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز گفت که تشدید تجاوزات علیه اوکراین توسط روسیه یک «اشتباه راهبردی» خواهد بود و از روسیه خواست «به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین احترام بگذارد».

اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان، نیز روز چهارشنبه در اولین روز آغاز به کار خود، نسبت به «عواقب» احتمالی حمله روسیه به اوکراین برای خط لوله گاز «نورد استریم۲» هشدار داد.

روسیه روز ۱۹ شهریور اعلام کرد ساخت خط لوله «نورد استریم ۲» بین این کشور و آلمان به پایان رسیده است. صادرات گاز روسیه به آلمان از طریق این خط لوله قرار است دو برابر شود ولی این پروژه در عین حال موجب نگرانی واشینگتن و برخی از کشورهای اروپایی شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy