Wednesday, Dec 8, 2021

صفحه نخست » نبرد بزرگ شبه‌نظامیان ایران در عراق علیه نیروهای آمریکای

iraq_120821.jpgرهبر یک گروه شبه‌نظامی وابسته به ایران تهدید کرد که این گروه، خود را برای یک «نبرد بزرگ» با نیروهای آمریکایی در صورت عدم خروج آنها از عراق تا پایان سال جاری، آماده می‌کند

العربیه - گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق تهدید همچنان تهدید می‌کنند که اگر نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری از عراق خارج نشوند، آن‌ها را آماج حملات خود قرار خواهند داد.

رهبر گروه نیابتی ایران موسوم به «گردان‌های سیدالشهدا» در عراق ملقب به «ابوآلاء الولایی»، چهارشنبه، 8 دسامبر، در توییتی اعلام کرد که این گروه، خود را برای یک «نبرد بزرگ» علیه نیروهای آمریکایی در صورت عدم خروج آن‌ها از عراق تا پایان، آماده می‌کند.

از سویی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، دوشنبه گذشته در تماسی تلفنی با لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، راه‌های هماهنگی برای پایان دادن به نقش رزمی نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه «داعش» در عراق را بررسی کرد.

در بیانیه دفتر الکاظمی آمده است که در این تماس، «هماهنگی مشترک میان بغداد و لندن در خصوص پایان دادن به نقش رزمی ائتلاف بین‌المللی و حرکت به سمت ایفای نقش رایزنی، مساعدت و توانمندسازی در راستای افزایش امنیت و ثبات در عراق و منطقه»، مورد بحث قرار گرفته است.

بریتانیا یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی است که در سال 2014 به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش در عراق و سوریه تشکیل شد.

آمریکا در ژوئیه گذشته، توافقی را با عراق منعقد کرد که بر اساس آن، تمام نیروهای رزمی ائتلاف تا پایان سال 2021 از عراق خارج خواهند شد.

بغداد و واشینگتن توافق کردند که روابط امنیتی فیمابین «کاملا به مشاوره، آموزش و همکاری اطلاعاتی محدود خواهد شد و تا 31 دسامبر 2021، هیچ نیروی رزمی در عراق حضور نخواهد داشت.»

واشینگتن از سال 2014، رهبری ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش را برعهده گرفته که در آن زمان، یک سوم خاک عراق را در اشغال داشت. شمار نیروهای این ائتلاف بین‌المللی اکنون بالغ بر حدود 3 هزار سرباز از جمله 2500 سرباز آمریکایی است که در عراق مستقر شده‌اند.

ائتلاف بین‌المللی، نقش مهمی را در شکست داعش و بازپس‌گیری کامل خاک عراق در سال 2017 ایفا کرد، اما هنوز هم هسته‌های جداگانه‌ از داعش، هر از گاهی دست به حمله علیه نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌المللی می‌زنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy