Wednesday, Dec 8, 2021

صفحه نخست » «بالا گرفتن اختلاف» در دولت اسرائیل در مورد راه نفوذ بر دولت بایدن در ارتباط با ایران

ben_gan.jpg رادیو فردا - همزمان با آغاز مذاکرات ایران با طرف‌های باقی‌مانده در برجام در وین از روز پنج‌شنبه، ۱۸ آذر، در حالی که وزیر دفاع اسرائیل نیز در این روز در سفری با محوریت ایران به واشینگتن رسیده، گزارش‌ها حاکی از عمیق شدن اختلاف میان دولتمردان اسرائیل در خصوص راه نفوذ بر دولت بایدن در ارتباط با ایران است.

رسانه‌های اسرائیل و آمریکا گزارش داده‌اند که بنی گانتز، وزیر دفاع و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، نگران رویکرد تقابلی فزاینده نفتالی بنت، نخست‌ وزیر در قبال آمریکا هستند.

سایت خبری آکسیوس روز ۱۷ آذر نوشت که نفتالی بنت در ملاقات اواخر تابستان با جو بایدن در کاخ سفید، قول داد که دولت او از رویه بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر پیشین، که آشکارا و در مجامع عمومی علیه بازگشت احتمالی آمریکا به برجام موضع می‌گرفت، خودداری کند.

با این حال، با گذشت حدود سه ماه و نیم از آن دیدار، نفتالی بنت همان رویکرد بنیامین نتانیاهو را در پیش گرفته و از هر تریبونی مخالفت اسرائیل را با هرگونه مشارکت آمریکا در مذاکرات وین در برابر ایران بیان می‌کند.

👈 مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در حالی که این هفته بنیامین نتانیاهو از این‌که نفتالی بنت نیز سرانجام مانند او در مورد ایران عمل می‌کند ابراز خرسندی کرد، بنی گانتز، رهبر حزب آبی- سفید در ائتلاف دولت، در حال لابی‌گری برای رویکردی آرام‌تر در تعامل اسرائیل با آمریکا بر سر ایران است.

مقامات اسرائیلی می‌گویند تصمیم نفتالی بنت برای کنار گذاشتن تعهدی که به جو بایدن داد، تحت تأثیر شیمریت مئیر، مشاور سیاست خارجی نخست‌ وزیر اسرائیل است که دیدگاه‌های تندی دارد و از منتقدان سیاست‌های دولت بایدن در ارتباط با ایران است.

به نوشته آکسیوس، گرچه ایال خولاطا، مشاور امنیت ملی اسرائیل، مقام رسمی برای گفت‌وگوها با کاخ سفید در مورد ایران است اما خانم مئیر «تاثیرگذارترین مشاور» برای نفتالی بنت در این موضوع است.

بر اساس این گزارش، در حالی که دولت اسرائیل رسماً مخالف احیای برجام است، بنی گانتز و بسیاری از اعضای تشکیلات امنیتی اسرائیل بر این باورند که وضعیت فعلی در برنامه هسته‌ای ایران «بسیار خطرناک‌تر» است.

اشاره آکسیوس به پیشرفت‌ چشمگیر ایران در دوره اخیر در زمینه غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی و تولید شمار زیادی سانتریفیوژهای مدرن و سریع‌تر برای به‌کارگیری در سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران است. آکسیوس این پیشرفت‌ها را یک «برزخ» از نگاه اسرائیل توصیف کرده است.

رادیوی ارتش اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه در گزارش‌های سفر بنی گانتز به آمریکا با اشاره به عدم اتحاد میان رهبران احزاب موتلفه در دولت در خصوص رویکرد در قبال آمریکا، گفت که در زمان اتخاذ تصمیم‌های نظامی جدی در کابینه اسرائیل مورد ایران، هیچ اطمینانی نیست که وزیرانی مانند مراو میخائیلی، رهبر حزب کارگر و نیتسان هوروویتز، رهبر حزب مرتس، با دولت همراهی کنند.

به گفته این رادیو، نهادهای اطلاعاتی ایران به این اختلافات درونی اسرائیل واقف هستند و از این‌ رو تهدیدهای پیاپی مقامات اسرائیل را جدی تلقی نمی‌کنند.

در این میان، به نوشته آکسیوس، مقامات آمریکا چند هفته پیش نظر اسرائیل را در خصوص احتمال دستیابی به یک توافق موقت در مذاکرات وین جویا شدند که بر اساس آن، ایران در برابر رفع بخشی از تحریم‌ها غنی‌سازی با غلظت ۶۰ درصدی را تعلیق کند.

اما به نوشته آکسیوس، دولت اسرائیل نه از توافق موقت، بلکه از ایجاد بن‌بست در مذاکرات وین، که نتیجه آن برقراری تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران باشد، خشنود خواهد شد.

به گزارش رویترز، بنی گانتز می‌خواهد در ملاقات با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، واشینگتن را به مشارکت در یک رزمایش بزرگ و بی‌سابقه هوایی مشترک در ماه‌های آینده برای تمرین حمله به تأسیسات اتمی ایران، تشویق کند.

آقای گانتز در حالی به آمریکا رفته که داوید بارنئا، رئیس موساد، کماکان در مأموریت واشینگتن است.

با این اوصاف، ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای در روز ۱۵ آذر که با مهمان ارشد اطلاعاتی خود دیدار کرد، علناً گفت ارزیابی آمریکا (برخلاف اسرائیل) این است که برنامه اتمی ایران وارد مسیر ساخت بمب اتمی نشده و هیچ نشانه‌ای نیست که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، تصمیم گرفته باشد که برنامه هسته‌ای ایران ماهیت نظامی بگیرد.

به نوشته آکسیوس، بنی گانتز در سفر کنونی خود به آمریکا همچنین می‌خواهد که کنگره واشینگتن اعطای کمک یک میلیارد دلاری به ارتش اسرائیل برای سامانه گنبد آهنین را بر اساس قول سه ماه پیش جو بایدن تسریع کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy