Monday, Dec 13, 2021

صفحه نخست » دیپلمات عربستانی: مذاکرات با تهران نتیجه نداشته است، ایران در حال بازی است

saudi.jpg رادیو فردا - عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، به یک روزنامه سعودی گفت که هیچ نتیجه مهمی در روند مذاکرات بین دو کشور به دست نیامده است و «تا زمانی که ایرانی‌ها با این مذاکرات بازی می‌کنند، راه به جایی نمی‌برند».

او در گفت‌وگو عرب‌نیوز با تاکید بر اینکه کشورش مایل است گفت‌وگوها با ایران را به سمت موضوعات اساسی مانند رفتار دولت ایران در منطقه سوق دهد، گفت: «ایرانی‌ها به این مذاکرات به عنوان یک روند طولانی‌مدت نگاه می‌کنند. ما علاقه‌ای به مذاکره فقط به خاطر مذاکره نداریم.»

ریاض و تهران مذاکرات مستقیم را در سال جاری با برگزاری چهار دور جلسه در عراق آغاز کردند و امروز نیز رسانه‌ها گزارش دادند که یک نشست دیگر بین کارشناسان دو کشور در امان پایتخت اردن برگزار شده است. یک مقام ایرانی اما به خبرگزاری رویترز گفته است این نشست رسمی نبوده و هیچ مقام ایرانی در این جلسه شرکت نداشته است.

فیصل بن فرحان می‌گوید، مذاکرات با ایران در مرحله اولیه ارزیابی است.

👈 مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در طول ماه‌های گذشته مقام‌های عربستان سعودی بارها از کند بودن روند پیشرفت مذاکرات بین دو کشور خبر داده‌اند ولی بر آمادگی این کشور برای ادامه گفت‌وگوها تاکید کرده‌اند.

مناسبات رسمی تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران که در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه توسط حکومت عربستان سعودی روی داد، قطع شد.

دو کشور علاوه بر حمایت از گروه‌های رقیب در جنگ یمن در عرصه‌های دیگری نظیر سیاست داخلی لبنان و جنگ داخلی سوریه نیز در برابر یکدیگر قرار دارند.

تنش بین این دو رقیب منطقه‌ای در سال ۲۰۱۹ پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی که ریاض آن را به گردن ایران می‌اندازد، افزایش یافت؛ اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

تنش بین دو کشور همچنان بر سر یمن، که در آن ائتلاف به رهبری عربستان در حال نبرد با گروه حوثی‌های متحد ایران است، ادامه دارد.

عبدالله المعلمی، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل روز دوشنبه با تکرار اتهامات قبلی علیه ایران و حوثی‌ها گفت: «صرفاً به این دلیل که حوثی‌ها همچنان به دریافت مداوم تسلیحات و مهمات از خیرین خود، به ویژه ایران ادامه می‌دهند، مسئله یمن لاینحل باقی خواهد ماند.»

ایران می‌گوید که پشتیبانی‌اش از حوثی‌ها یک «حمایت مستشاری» است.

ایران و عربستان همچنین درباره برنامه هسته‌ای و توسعه برنامه موشکی ایران اختلاف‌نظر دارند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان٬ روز پنجشنبه ۱۸ آذر گفت ریاض از بازگشت از ایران و آمریکا به برجام استقبال می‌کند، اما این می‌تواند تنها گام اول برای رسیدگی به رفتار مخرب تهران باشد و برجام را یک توافق ناقص خواند.

او با تاکید بر اینکه توافق فعلی، عربستان را در برابر توان هسته‌ای یا نظامی ایران محافظت نمی‌کند، گفت بازگشت [به برجام] باید اولین گام به سوی یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy