Tuesday, Dec 21, 2021

صفحه نخست » افشای اَبَر تخلف بانک آینده

bank2_122021.jpgیک تحلیلگر مسائل اقتصادی مدعی شد بانک آینده ۴۰ برابر سقف قانونی بانک مرکزی به «ایران مال» وام داده است
رویداد۲۴ مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی به رسانه تحریریه گفته «هزینه ساخت ایرانمال از جیب مردم پرداخت شد؛ اما امروز چه کسانی از این انباشت ثروت و سود این سرمایه گذاری بهره می‌برند؟»

وی مدعی شد که بانک آینده⁩ ۴۰ برابر سقف قانونی بانک مرکزی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان به ⁧ایرانمال⁩ وام داده و کسی هم جلوی این اَبَرتخلّف را نگرفته است.

امینی رعایا در ادامه گفت: سفره مردم کوچکتر شده، اما در همین مدت ارزش ⁧ایرانمال⁩ به گفته خودشان چهار پنج برابر شده است. این یعنی مردم هزینه تورم ناشی از ⁧خلق پول⁩ بی‌ضابطه بانک‌ها را میدهند و یک عده خاص نفعش را میبرند.

به گزارش رویداد‌۲۴ آن طور که حسابرس در گزارش اطلاعات و صورت مالی سالیانه بانک آینده نوشته، مشتمل بر ۴۶.۸۰۶ میلیارد ریال بهای تمام شده پروژه در جریان احداث مجموعه مرکز تجاری و مالی بین المللی ایران مال بوده، اما طرح توجیهی فنی و اقتصادی و برنامه مستند و مدون هیات مدیره در خصوص تکمیل پروژه طبق زمانبندی جدید صورت گرفته به این موسسه ارائه نشده است.

همچنین حسابرس نوشته: «هزینه‌های تامین مالی، از ابتدا تا کنون بدون توجه به ماهیت جاری و یا سرمایه‌ای بودن آن به بهای تمام شده پروژه منظور شده است. در نبود مدارک و مستندات کافی در خصوص دارایی مذکور تعیین هرگونه تعدیلات احتمالی که بر صورت‌های مالی ضرورت می‌یافت، برای این موسسه میسر نمی‌باشد.»

وضعیت فعلی بانک آینده ناشی از سیاست‌ها و اقدامات غلط این بانک در سال‌های گذشته بود. پرداخت تسهیلات به شرکت‌های صوری با سرمایه‌های اندک، اعطای تسهیلات کلان به ذینفعان واحد برای مقاصد نامشخص، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه و مصرف تسهیلات در پروژه‌های تجاری مانند ایران مال و... باعث کاهش درآمد بانک از محل تسهیلات اعطایی شده است.

از طرف دیگر این بانک برای بزرگ شدن و برای «Too Big to Fail» شدن (بزرگ شدن شرکت/ بانک در حدی که ورشکستگی آن باعث آسیب‌دیدن کل اقتصاد شود و آثار زیان‌باری برای مردم داشته باشد)، در طول سالیان متمادی راهبرد مخرب نرخ سود بالاتر از همه بانک‌ها در پیش گرفت. این بانک در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۸ همواره نرخ سودی بالاتر از نرخ سود سایر بانک‌ها به مشتریان خود پرداخت می‌کرد.

این اقدامات بانک آینده موجب زیان دهی این بانک شده و قرار بود با تغییر مدیریتی و حضور فطانت فرد و هیات مدیره اوضاع این سامان پیدا کند، ولی زیان این بانک از سال ۹۸ تاکنون ورند صعودی در پیش گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy