Friday, Dec 24, 2021

صفحه نخست » شکایت از دانشگاه پرینستون به اتهام لابیگری برای جمهوری اسلامی

princeton_122421.jpgوانگ گفته از پژوهشگران پرینستون که با رژیم ایران همکاری می‌کنند یا با آن همسویی دارند نام خواهد برد

العربیه - ژیو وانگ، دانشجوی سابق دانشگاه «پرینستون» که سپاه پاسداران ایران به اتهام «جاسوسی برای آمریکا» او را در ایران زندانی کرد، از مسئولان این دانشگاه به اتهام «لابیگری برای رژیم ایران» شکایت کرد.

به گزارش «واشینگتن فری بیکن»، وانگ که اکنون به‌عنوان مشاور امنیت ملی جیم بنکس، نماینده جمهوری‌خواه کنگره از ایالت ایندیانا، فعالیت می‌کند، در شکایتی که ماه گذشته تسلیم دستگاه قضایی آمریکا کرد، مسئولان پرینستون را متهم می‌کند که «برای حفظ روابط خود با رژیم ایران» از افشای پرونده او توسط همسرش جلوگیری کرده‌اند.

وانگ به ویژه از «مرکز ایران‌شناسی» پرینستون و «کنشگران و دانشگاهیان طرفدار رژیم» مستقر در این دانشگاه، برای اینکه به او در باب طبیعت رژیم ایران «اطلاعات غلط» داده و او را «گمراه» کرده بودند، شکایت کرد، و مدعی شد هنگامی که احساس خطر کرده بود، مسئولان و وکیلان پرینستون از او خواسته بودند به سفارت سوئیس در تهران پناهنده نشود.

او در شکایت خود گفته است که تلاش‌های پرینستون برای «حفظ روابط با رژیم ایران» را افشا خواهد کرد. او همچنین گفته از پژوهشگران پرینستون که با جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند یا با آن همسویی دارند نام خواهد برد. وانگ می‌گوید مشکوک است که توصیه‌هایی که قبل و در طول سفرش به ایران یک «مدیر تحقیقاتی پرینستون» که پدرش دیپلمات سابق ایرانی بوده در اختیار او گذاشته، برای گمراه کردن او بوده است.

به گفته «واشینگتن فری بیکن»، وانگ خاطرنشان می‌کند که سید حسین موسویان، دیپلمات اسبق ایرانی مظنون به تروریسم در اروپا که پارسال هم در مراسم بزرگداشت قاسم سلیمانی، فرمانده مقتول سپاه قدس ایران شرکت کرد، تحت عنوان «پژوهشگر» در پرینستون حضور دارد. وانگ مدعی است که موسویان و دیگر کارمندان پرینستون که با رژیم ایران ارتباط دارند، «عمدا تصمیم گرفتند از سرمایه سیاسی خود در ایران برای کمک به وی استفاده نکنند».

وانگ که بلافاصله پس از عقد قرارداد هسته‌ای 2014 میان دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، و دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، به ایران سفر کرده بود، توسط اطلاعات سپاه دستگیر، و با اتهام «جاسوسی برای آمریکا» به ده سال زندان محکوم شد. او از سال 2016 تا 2019 در زندان بود، تا اینکه سرانجام با مسعود سلیمانی، دانشمند هسته‌ای ایران معاوضه شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy