Friday, Dec 24, 2021

صفحه نخست » ایران: به زودی از سوخت «هسته‌ای» در نیروگاه بوشهر استفاده می‌کنیم

54B0B89E-6150-434E-AA15-3FC9DED2915C.jpegالعربیه فارسی

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که نیروگاه بوشهر به‌زودی از سوخت هسته‌ای استفاده کرده و این کشور قادر به تولید داخلی این محصول هسته‌ای است.
اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» روسیه گفت، نیروگاه بوشهر تاکنون 52 میلیارد کیلووات برق تولید کرده اما هدف‌ این کشور، ایجاد نیروگاه‌های جدید 10 هزار مگاواتی است.
او در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی شد که این کشور از طریق تولید برق در نیروگاه اتمی بوشهر، 80 میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی کرده است.
اسلامی در ادامه تاکید کرد که تهران بدهی خود را به مسکو برای ساخت فاز اول نیروگاه بوشهر پرداخته است.

بازگشت قریب‌الوقوع به مذاکرات اتمی
این اظهارات محمد اسلامی در حالی مطرح شده که طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در حال آمادگی برای بازگشت به میز مذاکرات وین هستند.
انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات اتمی وین اعلام کرده بود که دور هشتم این گفت‌وگوها، دوشنبه 27 دسامبر از سرگرفته می‌شود.
او در توییتی نوشت: «سرعت‌بخشیدن به حل‌وفصل مسائل مورد اختلاف و همکاری نزدیک با ایالات متحده بسیار ضروری است.»
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین هم تاکید کرد که مذاکرات مذکور برای احیای برجام در 27 دسامبر ادامه پیدا می‌کند.
دور هفتم مذاکرات اتمی وین برای احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی و با حضور غیر مستقیم آمریکا بدون نتیجه پایان یافت.
ایران در این دور از مذاکرات دو بسته پیشنهادی در رابطه با موضوع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات اتمی ارائه کرد که از سوی مذاکره‌کنندگان «زیاده‌خواهی» و عامل شکست مذاکرات توصیف شد.
تنها نیروگاه اتمی ایران
گفته می‌شود نیروگاه اتمی بوشهر، تنها نیروگاه تولید انرژی اتمی در این کشور است. این منطقه با زمین‌لرزه‌ و زلزله‌های متعددی نیز شناخته می‌شود.
نیروگاه اتمی بوشهر مجهز به راکتوری 1هزار مگاواتی است که از سال 2013 در این نیروگاه فعال است.
شرکت‌های ایرانی و روسیه‌ای از سال 2016، مشغول تولید دو راکتور جدید هزار مگاواتی برای این نیروگاه هستند. این در حالی است که برآوردها نشان می‌دهد، تکمیل عملیات تولید و بهره‌برداری از این راکتورها، 10 سال طول خواهد کشید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy