Thursday, Dec 30, 2021

صفحه نخست » تردید‌ها درباره موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ

space_122821.jpgایران وایر - وزارت دفاع ایران روز پنج‌شنبه ۹ دی ۱۴۰۰ از پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره‌بر «سیمرغ» خبر داده است. با این حال، منابع غیر رسمی می‌گویند این ماهواره‌بر در انجام ماموریت خود، یعنی قرار دادن ماهواره در مدار، ناموفق بوده است.

«احمد حسینی»، سخن‌گوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در این باره به رسانه‌های ایران گفته است: «در این ماموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار سه محموله تحقیقاتی به صورت هم‌زمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت هفت هزار و ۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق شد.»

او ادعا کرده است که اکنون اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شده است و با تطبیق داده‌ها و تطبیق عملکردها، برنامه‌ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام خواهد شد.

با این‌حال، برخی خبرنگاران و کارشناسانی که برنامه موشکی و فضایی جمهوری اسلامی را دنبال می‌کنند، نوشته‌اند که در پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، عبارت «موفق» اعلام شده توسط وزارت دفاع، مربوط به فرآیندهای پرتاب و رسیدن به مدار ۴۷۰ کیلومتری بوده است و محموله‌های مخابراتی به علت نرسیدن به سرعت لازم، در مدار قرار نگرفته‌اند.

موشک ماهواره‌بر سیمرغ برای اولین بار در مرداد سال ١٣٩٦ به فضا پرتاب شد اما منابع امریکایی گفتند پرتاب آن موفقیت‌آمیز نبود و سیمرغ هنگام پرتاب یا قبل از رسیدن به مدار منفجر شد. پرتاب این ماهواره‌بر سه بار دیگر هم با شکست روبه‌رو شده بود.

دولت‌های غربی پرتاب ماهواره‌بر را اقدامی تحریک‌آمیز می‌دانند، زیرا موشک‌های ماهواره‌بر از فناوری مشابه آن‌چه برای موشک‌های بالستیک قاره‌پیما لازم است، بهره می‌گیرند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

امریکا و اسرائیل به همراه برخی کشورهای غربی نگران توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای در قالب برنامه صلح‌آمیز پرتاب ماهواره به فضا هستند.

پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ در میانه مذاکرات احیای برجام انجام شده که به گفته مقامات غربی، پیشرفت کندی داشته است.

پنج روز پیش ایران اعلام کرد در یک رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۱۶ موشک بالستیک پرتاب شده است؛ اقدامی که بریتانیا آن را نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توصیف کرد.

به نظر می‌رسد این اقدامات تحریک‌آمیز، نشانه‌ای از ناامیدی جمهوری اسلامی در رسیدن به اهداف خود در مذاکرات احیای «برجام» باشد.

***

پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره سیمرغ به فضا

یورونیوز - رسانه‌های ایران از پرتاب موفقیت آمیز یک ماهواره به فضا از سوی وزارت دفاع خبر داده‌اند.

روز پنجشنبه ۹ دی، احمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع نیروهای مسلح با بیان این مطلب تاکید کرد که «ایران پس از دستیابی به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره‌های کوچک، طراحی و توسعه پایگاه فضایی امام خمینی و ماهواره سیمرغ را در دستور کار خود قرار داده است.»

این مقام وزارت دفاع ایران همچنین در خصوص جزئيات عملیات ارسال این ماهواره به رسانه‌های داخلی گفت: «در این ماموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار ۳ محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق گردید.» این سخنگوی وزارت دفاع ایران همچنین مدعی شده پرتاب ماهواره سیمرغ به درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مدنظر از این پرتاب محقق شده است.

البته هنوز مشخص نیست محموله‌های این ماهواره به درستی در مدار مورد نظر قرار گرفته‌اند یا خیر. برخی از خبرنگاران نزدیک به نیروهای مسلح ایران در حساب‌های توییتری خود تایید کرده‌اند که تنها پرتاب این ماهواره با موفقیت همراه بوده و در دیگر بخش‌های این عملیات، همچنان از دستیابی به اهداف مورد نظر خود ناکام مانده است.

این نخستین بار نیست که مقام‌های ایران از ارسال یک ماهواره به فضا خبر می‌دهند. پیشتر هم تلاش‌های مختلفی در این خصوص صورت گرفته بود که در برخی از موارد مشکلات زیرساختی و فنی باعث شده بود، ماهواره مورد نظر، حتی به مرحله پرتاب نیز نرسد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

در سالهای اخیر مقام‌های ایران همزمان با توسعه برنامه هسته‌ای، تلاش‌های خود را برای گسترش برنامه فضایی خود را نیز افزایش داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy