Tuesday, Jan 11, 2022

صفحه نخست » عذرخواهی «خانه سینما» از بیانیه خود برای جان باختن بکتاش آبتین/ مویینی از سمت خود استعفا کرد

baktash.jpgمحمدرضا مویینی: متن پیام خانه سینما را «غیرانسانی، آبروبر، دور از حقیقت و بزدلانه» خواند.

به گزارش خبرنگار سینمایی صبا - پس از پیام تسلیتی که خانه سینما برای درگذشت بکتاش آبتین شاعر و مستندساز منتشر کرد و این پیام با انتقادهای زیادی مواجه شد، محمدرضا مویینی در اعتراض به این پیام و متن آن، از سمت خود در خانه سینما استعفا کرد.

محمدرضا مویینی پیش از این مشاور هیات مدیره خانه سینما بود. محمدرضا مویینی (زاده ۱۳۳۶ - همدان) تدوین‌گر فیلم‌های سینمایی است.

متن پیام خانه سینما که این روزها مورد انتقاد قرار گرفته، بدین شرح بوده است: «علیرغم واکسیناسیون گسترده و فروکش کردن امواج کرونا عضوی دیگر از هنرمندان خانه سینما با ابتلا به این بیماری مرموز جان سپرد، با تأسف بسیار اطلاع یافتیم بکتاش آبتین شاعر ، نویسنده و مستندساز سینمای ایران چشم از جهان فروبست.

خانه سینما درگذشت بکتاش آبتین کارگردان سینمای مستند ایران را به خانواده محترم ایشان ، همکارانش در انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و تمامی سینماگران ایران تسلیت می گوید.»

بانی‌فیلم - پس از انتقادات زیادی که نسبت به پیام خانه سینما برای درگذشت بکتاش آبتین صورت گرفت، هیات مدیره خانه سینما در بیانیه‌ جدیدی ضمن پوزش‌خواهی از پیام تسلیت قبلی، نسبت به مرگ این مستندساز واکنش نشان داد.

به گزارش روابط عمومی خانه سینما، در این بیانیه آمده است:

خبر دهشتناک بود. همه می‌دانیم چه شده، و چه اتفاقي افتاده است. ما هم متاسفیم و داغدار از آنچه بر مستندساز کشورمان بکتاش آبتین عزیز گذشت که نمی‌باید می‌گذشت. به خاطر جریحه‌دار شدن احساسات اهالی سینما نسبت به پیام تسلیتی که از طرف هیات مدیره خانه سینما منتشر شده مسئولانه از شما عذر‌خواهی می‌کنیم. می‌دانیم تقصیر چیست و با شرم آشناییم.

خشم بخشی از سینماگران عزيز کشور را درك مي‌كنیم. و خود را پاسخگو به همه اهالی سینما می‌دانیم و نيك مي‌دانيم خانه سینما یک واحد اجتماعی مؤثر است که با همدلی منتقدانه تمام اعضایش نفس مي‌كشد.
صميمانه تابع رأی و خواست جامعه اصناف سینمایی کشور هستیم.

***بیشتر بخوانید***

رادیو فردا - خانه سینما روز سه‌شنبه ۲۱ دی از بیانیه قبلی خود برای درگذشت بکتاش آبتین، شاعر و مستندساز، که باعث «جریحه‌دار شدن احساسات اهالی سینما» شده بود، عذرخواهی کرد.

خانه سینما یک روز پیشتر بدون اشاره‌ به زندانی بودن بکتاش آبتین و ابتلای او به کرونا در دوره حبس، نوشته بود که «علیرغم واکسیناسیون گسترده و فروکش کردن امواج کرونا عضوی دیگر از هنرمندان خانه سینما با ابتلا به این بیماری مرموز جان سپرد».

این نهاد در بیانیه جدید خود نوشته است که «خبر دهشتناک بود. همه می‌دانیم چه شده، و چه اتفاقی افتاده است. ما هم متاسفیم و داغدار از آنچه بر مستندساز کشورمان بکتاش آبتین عزیز گذشت که نمی‌باید می‌گذشت».

خانه سینما افزوده است: «به خاطر جریحه‌دار شدن احساسات اهالی سینما نسبت به پیام تسلیتی که از طرف هیات مدیره خانه سینما منتشر شده، مسئولانه از شما عذرخواهی می‌کنیم».

بیانیه اول خانه سینما که روز دوشنبه منتشر شد با واکنش گسترده و منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده بود و بسیاری آن را محکوم کردند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

تعدادی از سینماگران ایرانی از جمله مهناز محمدی و فرحناز شریفی نیز خواستار استعفای هیئت مدیره این نهاد شده‌ بودند. چهره‌هایی چون مجتبی میرطهماسب، سپیده ابطحی، مریم پالیزبان، محمد رسول‌اف، اشکان اشکانی و مصطفی آل‌احمد هم به شدت از بیانیه خانه سینما انتقاد کرده بودند.

بکتاش آبتین با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به شش سال زندان محکوم و از پنجم مهر ۱۳۹۹ و به رغم هشدارها درباره وضعیت سلامتی‌اش، در اوج شیوع کووید-۱۹، برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد.

او پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمانش، سرانجام روز ۱۸ دی در بیمارستان ساسان در تهران جان باخت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy