Friday, Jan 14, 2022

صفحه نخست » عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: سفارتخانه‌های ایران و عربستان به زودی بازگشایی می شوند

E90B9D81-BC6C-42B8-8AEE-211EF2307DA4.jpegایندیپندنت فارسی

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از احتمال بازگشایی سفارت خانه‌های ایران و عربستان خبر داد. این خبر هنوز از سوی مقام‌های عربستانی تایید نشده است.

او در حساب توییتر خود نوشت: «روابط دو‌کشورمهم ایران و عربستان در حال احیا و سفارتخانه ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است این امر آثار مهمی در کاهش تنش های منطقه ای و افزایش انسجام جهان اسلام دارد،نهادهای امنیتی و رسانه ها مراقب رذالت صهیونیستها و حماقت افراطیون باشند.»

روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، از دی‌ماه سال ۱۳۹۴ و پس از حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، قطع شده است.

از اوایل سال جاری خورشیدی دو کشور با هدف بهبود روابط و کاهش تنش‌ها چند دور مذاکره انجام داده‌اند، اما تاکنون خبرهای زیادی درمورد محتوای مذاکرات منتشر نشده است.

خبر برگزاری مذاکره میان ایران و عربستان سعودی را نخستین‌بار روزنامه بریتانیایی فایننشیال‌تایمز در اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۰ منتشر کرد. در آن زمان یک مقام ارشد سعودی این موضوع را تکذیب و دولت ایران از اظهارنظر در مورد آن خودداری کرد؛ اما با گذشت زمان، مقام‌های دو کشور برگزاری مذاکرات در پایتخت عراق را تایید کردند.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، ۳۱ شهریورماه، در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با ایران به نتیجه برسد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز حدود یک هفته پیش ضمن تایید برگزاری دور چهارم مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران، گفت: «این گفت‌وگوها هنوز در مرحله بررسی‌های اولیه‌اند. امیدواریم که مذاکرات مسائل موجود بین دو کشور را حل کنند. این هدف ما است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز اول مهرماه از تماس‌های منظم‌تر با عربستان سعودی در چند ماه اخیر خبر داد و گفت که درباره موضوع‌های دوجانبه «پیشرفت‌های خوبی» صورت گرفته است. به گفته او، از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، پیام‌ها «در سطح مناسبی» ردوبدل شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy