Sunday, Jan 16, 2022

صفحه نخست » دلایل کیهانی!

185DB3FF-F896-4948-98A8-9386971143FC.pngلینک زیر واکنش روزنامۀ کیهان به یادداشتم در روزنامۀ اعتماد است. منظور از بازنشر مطلب کیهان، صرفاً جلبِ توجه آن دسته از نیروهایی است که نویسندگان کیهان را به عنوان مرجع فکری و سیاسی خود برگزیده‌اند و از آنها پیروی می‌کنند.
مدیر مسئول کیهان همواره تکرار می‌کند که "نحن ابناء الدلیل"! منظور او اما از "دلیل" چیست؟
ظاهراً منظورش از دلیل، عمدتاً تحقیر و تخفیف و تهدید و جعل و سفسطه است! نمونه‌ای از این نوع دلایل، در پاسخ کیهان به نوشته‌ام در بارۀ مفاهیم ملت و امت هویداست!
کیهان به جای آنکه متن یادداشت را نقد کند ابتدا مدیر مسئول روزنامۀ اعتماد را مورد حمله قرار داده که چرا اقدام به نشر یادداشتی کرده که با دیدگاه‌های شخصی او منافات دارد! بعد هم تلازمی منطقی بین دو مفهوم امام و امت قائل شده است چنانکه می‌پندارد هر که از لفظ امام استفاده کرد الزاماً باید به تعریفِ مورد نظر کیهان از مفهوم امت هم معتقد باشد!


آیا اگر کسی بگوید امام محمد غزالی، امام فخر رازی، امام الحرمینِ جوینی، امام موسی صدر...باید امتی هم برای آنان قائل باشد؟
یا اگر به فردی گفته شود امامِ جماعت یا امامِ جمعه الزاماً باید امتی را هم برای آنها مفروض بگیرد؟
پیوند بین واژه‌های امت و امام از برساخته‌های زنده‌یاد دکتر علی شریعتی است که آن نیز به آنچه کیهان از این دو واژه مراد می‌کند، ربطی ندارد.
واقعیت این است که در قرآن هیچ پیوندی بین دو کلمۀ امت و امام برقرار نشده است. از این گذشته، این دو واژه در قرآن هیچ بار معنایی ارزش گذارانه و مثبتی ندارند و به صورت خنثی مورد استفاده قرار گرفته‌اند به طوری که از جوامع ظالم و ملحد هم تحت عنوان امت و از پیشوایان آنها به عنوان امام یاد شده است.

https://kayhan.ir/fa/issue/2339/2



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy