Monday, Jan 17, 2022

صفحه نخست » حمله گسترده پهپادی به ابوظبی؛ خبرگزاری فارس: تذکر عملی جدید به امارات بود

uae_011622.jpgحوثی‌ها از «حمله گسترده» سخن گفتند

رادیو فردا ـ در حالی که پلیس امارات از انفجار سه تانکر سوخت‌رسانی در منطقه «مصفح» شهر ابوظبی و یک انفجار جزیی در منطقه ساخت و ساز فرودگاه جدید ابوظبی خبر داده است، ‌ خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نوشته است این اقدامات «تذکر عملی جدید» از سوی حوثی‌های مورد حمایت ایران به امارات بوده است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشته است که شبه‌نظامیان حوثی از انجام حمله‌ای به امارات خبر داده‌اند. شبه نظامیان حوثی که علیه دولت قانونی یمن می‌جنگند، تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند.

پلیس ابوظبی گفته است انفجار سه تانکر سوخت‌رسانی و انفجار جزئی در منطقه فرودگاه جدید این شهر سه کشته و شش زخمی برجای است و در بررسی‌های اولیه بقایای اشیاء کوچکی که احتمالا متعلق به پهپاد است، کشف شده است.

بر اساس این گزارش، از سه فرد کشته شده یک نفر اهل پاکستان بوده و دو نفر شهروند هند بوده‌اند.

خبرگزاری فارس همچنین در گزارش خود نوشته است که با توجه به تداوم حضور امارات در ائتلاف عربی به رهبری عربستان که در یمن با شورشیان حوثی مقابله می‌کند، «بانک تهیه شده از اهداف برای حمله در امارات، در تیررس موشک‌ها و پهپادهای» شبه نظامیان حوثی قرار خواهد گرفت.

👈 مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در همین حال سخنگوی نیروهای نظامی حوثی‌ها، که مورد حمایت ایران هستند در بیانیه‌ای اعلام کرد که این گروه عملیات نظامی خود را در امارات متحده عربی آغاز کرده و جزئیات بیشتری در این باره به‌زودی اعلام می‌شود.

شورشیان حوثی روز ۱۳ دی نیز یک کشتی باری با پرچم امارات متحده و حامل تجهیزات بیمارستانی را در بندر حدیده در غرب یمن ربودند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۴ دی ماه خواستار «آزادی فوری» کشتی امارات متحده عربی شد که ولی حوثی‌ها با این ادعا که کشتی حامل تجهیزات نظامی بوده، با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر عملیات شورشیان حوثی در جنگ داخلی یمن با ناکامی همراه بوده است.

در همین راستا، روز ۲۱ دی‌ماه مقامات رسمی دولت یمن که از سوی مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شده، اعلام کردند که موفق به بازپس‌گرفتن کل استان شبوه، در جنوب کشور، از شورشیان حوثی شده‌اند.

نیروهای دولتی همچنین در اوایل ماه جاری میلادی در جنوب یمن به پیشروی‌های قابل توجهی در ضربه به شورشیان حوثی دست یافتند.

کنترل کامل استان شبوه از آن نظر اهمیت دارد که به نیروهای دولتی اجازه می‌دهد خطوط اصلی تدارکات حوثی‌ها را که از اوایل سال گذشته به شهر مهم مارب، آخرین پایگاه دولتی در شمال یمن حمله کرده‌اند، قطع کنند.

حوثی‌ها بارها با تلاش‌های دیپلماتیک سازمان ملل و ایالات متحده برای توقف حمله مارب و همچنین حملات موشکی و پهپادی شورشیان به عربستان سعودی مخالفت کرده‌اند.

جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۴ که حوثی‌های تحت حمایت ایران، صنعا، پایتخت و بخش‌های زیادی از شمال یمن را تصرف کردند، در این کشور آغاز شد. چند ماه بعد نیز ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی برای کمک به دولت رسمی، وارد جنگ در این کشور شد.

این درگیری از آن زمان به یک جنگ نیابتی منطقه‌ای بین ایران و عربستان تبدیل شده است و این درگیری در سال‌های اخیر منجر به کشته شدن بیش از ۳۰۰ هزار نفر و آواره شدن صدها هزار نفر از مردم یمن شده است.

حکومت ایران در طول این مدت با ارسال گسترده تسلیحات به شورشیان حوثی کمک کرده است.

روزنامه وال استریت جورنال روز ۱۸ دی‌ماه در گزارشی نوشت که به نسخه‌ای از پیش‌نویس گزارش کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل دست یافته که نشان می‌دهد ایران از بندر جاسک واقع در جنوب ایران، «هزاران» جنگ‌افزار را به صورت قاچاقی برای شورشیان شبه نظامی حوثی در یمن ارسال کرده است.

این تسلیحات که با قایق‌های چوبی منتقل می‌شود، شامل موشک‌انداز، مسلسل، تفنگ‌های تک‌تیرانداز بوده و ساخت کشورهایی نظیر ایران، روسیه و چین است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy