Monday, Jan 17, 2022

صفحه نخست » بهروز افخمی با فیلمسازی در سینمای ایران خداحافظی کرد

afkhami_011722.jpgرادیو بین المللی فرانسه - بهروز افخمی کارگردان سینمای ایران، اعلام کرد که فیلم «فرزند صبح» سرانجام پس از گذشت یک دهه آمادۀ اکران عمومی است و وی تصمیم گرفته است که با همین فیلم از فیلمسازی در سینمای ایران خداحافظی کند.

بهروز افخمی کارگردان، فیلمنامه نویس و سازندۀ فیلم‌هایی چون «عروس»، «شوکران»، «گاوحونی» و «جهان پهلوان تختی»، پایان فعالیتش به عنوان کارگردان سینما را اعلام کرد.

وی در جریان رونمایی عمومی از فیلم پر سر و صدای «فرزند صبح» که روایتی از دوران کودکی سید روح‌الله خمینی است و اولین بار در بیست‌ونهمین جشنواره فجر در سال ۸۹ به نمایش درآمد، اکنون پس از یک دهه کشمکش، نسخه‌ای از این فیلم را آماده کرده که می‌گوید بهترین فیلمی است که ساخته‌ و دوست دارد آخرین فیلمش نیز به عنوان کارگردان سینما در ایران، همین اثر باشد.

بهروز افخمی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا در این زمینه گفت: «تهیه‌کنندگی و کارگردانی سریال را کنار نمی‌گذارم اما کارگردانی سینما را در ایران نمی‌خواهم ادامه دهم، چون وقتی می‌گویم سینما دیگر نمی‌تواند هیجان‌انگیز و دوران‌ساز باشد، طبیعتاً خودم اگر به آن اعتقاد دارم، باید اولین کسی باشم که به آن عمل می‌کنم. در نتیجه فکر می‌کنم ممکن است سریال بسازم و حتی ممکن است تئاتر اجرا کنم اما برای کارگردانی سینما فکر می‌کنم «فرزند صبح» پایان خوبی است به خصوص آنکه روی پرده هم خیلی جلوه دارد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وی افزود: «فکر می‌کنم فرزند صبح بهترین فیلمی است که ساخته‌ام و دوست دارم این آخرین فیلم من به عنوان کارگردان سینما در ایران باشد. شاید اگر عمری بود در خارج از کشور فیلم سینمایی برای پخش جهانی و عرضه در پلتفرم‌ها بسازم و فکرهایی هم از این بابت دارم، اما در سینمای ایران دوست دارم با همین «فرزند صبح» کارگردانی را تمام کرده باشم.»

او دربارۀ ساخت اثری با موضوع شاهنامه گفت: «شاهنامه کار بسیار بزرگی است و حتی به نیمه رساندن آن هم به عمر من قد نمی‌دهد. شاید بیش از ۲۰ سال طول بکشد که این کار انجام شود. اصولا معتقدم فیلمسازی در ایران به شاهنامه بدهکار است و خجالت‌آور است که در سینمای ایران شاهنامه مثل یک چیز دور از دسترس باقی مانده که انگار کسی جرات ندارد به آن دست بزند و روی همان طاقچه باقی مانده است».

وی همچنین در پاسخ به پرسشی دربارۀ سابقۀ او به عنوان نمایندۀ مجلس و احتمال ساخت مجدد فیلم تبلیغاتی برای نامزد ریاست جمهوری، تأکید کرد: «امیدوارم دیگر هیچ وقت به سیاست برنگردم، الان هم چون بحث سیاسی شد، مجبور شدم جواب سیاسی دهم اما دیگر کاری با سیاست ندارم و فکر می‌کنم هر بلایی که سر اصلاح‌طلب‌ها آمد، بخاطر کارهای خودشان بود که افرادی مثل احمدی‌نژاد را هم برای ما گذاشت و کروبی را از لحاظ سیاسی ساقط کرد».

بهروز افخمی با بیش از ۳۰ سال سابقۀ فیلمسازی، یکی از کارگردان‌های جریان‌ساز سینمای ایران محسوب می‌شود که دو فیلم «عروس» و «شوکران» از ساخته‌های او در اواخر دهه‌های ۶۰ و ۷۰ را می توان مصداقی براین ادعا دانست.

افخمی در طول این سال‌ها با ساخت فیلم‌هایی همچون «روز فرشته»، «روز شیطان»، «عقرب»، «جهان پهلوان تختی»، «گاو خونی»، «سن پترزبورگ»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «روباه» و «فرزند صبح»، سریال‌های «کوچک جنگلی» و «عملیات ۱۲۵»، اجرای برنامه‌های سینمایی در تلویزیون و حضور در دورۀ ششم مجلس شورای اسلامی، مسیری متفاوت و پرپیچ و خم را تجربه کرده و بعضی اظهارنظرهای صریح او درباره مسائل سینمایی و غیرسینمایی نیز با انتقادات فراوانی روبرو شده و وی را به چهره‌ای حاشیه‌ساز تبدیل کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy