Friday, Jan 21, 2022

صفحه نخست » ایران پیشنهاد «موقت» روسیه در مذاکرات اتمی وین را رد کرد

FCBC36CB-1BA2-4D13-9B65-E66C9BFA96B5.jpegالعربیه فارسی

شبکه آمریکایی «ان بی سی» به نقل از منابع آمریکایی گزارش داد که روسیه در هفته‌های گذشته با ایران درباره یک «توافق موقت» با هدف احیای برجام مذاکره کرد اما ایران تاکنون این پیشنهاد را نپذیرفته است.
طبق توافق موقت پیشنهادی روس‌ها، به ازای کاهش برخی تحریم‌ها، ایران باید با اعمال مجدد محدودیت‌های هسته‌ای موافقت کند.
روس‌ها پیشنهاد دادند که ایران باید غنی‌سازی 60 درصدی را متوقف کند و ذخایر کنونی اورانیوم غنی‌شده را به روسیه بفرستد. تهران همچنین باید محدودیت‌هایی در رابطه با غنی‌سازی 20 درصدی و سانتریفیوژهای پیشرفته خود را بپذیرد.
در مقابل این محدودیت‌ها، ایران به حدود 10 میلیارد دلار منابع بلوکه‌شده خود در کره جنوبی، ژاپن و عراق دسترسی خواهد یافت و از برخی تحریم‌ها معاف خواهد شد.
شبکه ان بی سی گزارش داده که مقامات دولت بایدن نظر به افرایش فشارها در رابطه با کاهش زمان رسیدن به توافق با ایران، پیشنهاد روس‌ها را درک می‌کنند اما واشینگتن در پیشنهاد اخیر روسیه به ایران مشارکت نکرده است.

رد توافق موقت
هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل جمعه تاکید کرد که تهران «به دنبال توافق موقت نیست» و از ارائه توضیح درباره پیشنهاد روسیه خودداری کرد.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران هم پنج‌شنبه اعلام کرد، کشورش به دنبال یک توافق هسته‌ای با هدف لغو همه تحریم‌ها است. او مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون هیچ نقض و کوتاهی در برنامه هسته‌ای ایران گزارش نداده است.
مذاکرات اتمی وین برای احیای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی با حضور غیر مستقیم آمریکا از سال گذشته میلادی آغاز شد اما با روی کار آمدن دولت رئیسی در ژوئن گذشته متوقف شد.
این مذاکرات پس از وقفه‌ای چند ماهه از اواخر نوامبر گذشته از سر گرفته شده است.
ایالات متحده در سال 2018 در دوره زمامداری دونالد ترامپ به‌طور یک جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی تحت عنوان «کارزار فشار حداکثری» بر ایران اعمال کرد.
تهران نیز به بهانه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به کاهش مستمر تعهدات اتمی خود اقدام کرد.
ایران در حال حاضر بر لغو یکجا و همزمان همه تحریم‌های آمریکا اصرار دارد و خواستار تضمین واشینگتن برای عدم خروج مجدد از توافق محتمل در آینده است.
همزمان کشورهای غربی حاضر در مذاکرات جاری اتمی از سرعت مذاکرات گله‌مند بوده و به تهران درباره شتاب در برنامه اتمی خود به‌ویژه افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به‌شدت هشدار داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy