Friday, Jan 21, 2022

صفحه نخست » حکم اعدام محیط‌بان کرمانشاهی؛ محیط‌زیست بی‌دفاع

mohitban_012122.jpgبرومند نجفی متهم است یک شکارچی غیرمجاز را به ضرب گلوله به قتل رسانده است

داریوش معمار - ایندیپندنت فارسی

برومند نجفی محیط‌بانی است که این روزها انتشار خبر حکم اعدامش در ایران و به‌خصوص میان فعالان محیط‌زیست بازتاب گسترده‌ای یافته و تلاش‌های فراوانی برای توقف حکم او انجام شده است.

در اطلاعیه مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه در پاسخ به واکنش افکار عمومی به تایید حکم محیط‌بان کرمانشاهی آمده است که قتل در منطقه حفاظت‌شده رخ نداده است و افرادی که به آن‌ها تیراندازی شده مسلح نبوده‌اند. همچنین مقام‌های قضایی اعتقاد دارند نجفی در منطقه مسکونی که هیچ خطری او را تهدید نمی‌کرده، اقدام به تیراندازی کرده است.

اما کاوه مدنی، فعال سرشناس محیط‌زیست و معاون سابق سازمان محیط‌زیست ایران، در توییتی نوشت قرار است همکار سابق او برومند نجفی، محیط‌بان حیات‌وحش، را که در اداره محیط‌زیست کار می‌کرد، اعدام کنند که به‌اشتباه به یک شکارچی متخلف در منطقه حفاظت‌شده درحالی‌که می‌خواسته ماشین او را متوقف کند، شلیک کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در ۱۴ مردادماه ۱۳۹۹، نیروهای حفاظت محیط‌زیست کرمانشاه در منطقه بیستون، حدفاصل روستای سه‌چک و پادگان حاجی‌آباد، تلاش کردند سرنشینان یک خودرو پراید را که شکارچیان غیرمجاز بودند متوقف کنند. در جریان این مواجهه یکی از سرنشینان خودرو که جوانی ۳۳ ساله به نام یوسف فلاحی داروندی بود در جریان تیراندازی جان خود را ازدست‌ داد و کشته شد و از آن زمان، برومند نجفی به مباشرت در قتل متهم شده و به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شده است.

اما طبق گفته رئیس اداره حقوقی سازمان محیط‌زیست استان کرمانشاه، این اتفاق در منطقه حفاظت‌شده رخ‌ داده است و فرد کشته‌شده نیز از اهالی روستای سنقرآباد بوده که متاسفانه به هشدارهای محیط‌بانی توجه نکرده است؛ اما پس از رسیدگی قضایی به این مسئله در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه، حکم قصاص برای محیط‌بان متهم به قتل صادر شده است.

همچنین در حالی‌که رئیس‌کل اداره دادگستری کرمانشاه تاکید دارد حکم صادرشده درست است، اسماعیل کهرم، دیگر فعال سرشناس محیط‌زیست در ایران، گفت محیط‌بان مانند پلیس است، حق حمل و استفاده از اسلحه را دارد و نباید قصاص شود و در مورد برومند نجفی خلاف این موضوع رفتار شده است.

اما سایر جزئیات منتشرشده درباره این حادثه روشنگر این است که کارکنان سازمان محیط‌بانی استان کرمانشاه در حال انجام فعالیت قانونی، با شکارچیان درگیر شده‌اند. طبق اسناد منتشرشده، پس از وصول خبری مبنی بر حضور تعدادی شکارچی غیرمجاز، چهار محیط‌بان ازجمله برومند نجفی همراه مدیر حراست اداره کل برای بررسی به منطقه حفاظت‌شده مراجعه کرده‌اند.

آنان با مشاهده یک دستگاه خودرو پراید حامل شش مظنون به شکار غیرمجاز که در حال خروج از منطقه بود، به خودرو موردنظر دستور ایست داده بودند؛ اما راننده خودرو تلاش کرده بود یکی از کارکنان محیط‌زیست را زیر بگیرد. در این واقعه، برومند نجفی به‌قصد شلیک به لاستیک خودرو تیراندازی کرده بود که سهوا به یکی از سرنشینان برخورد کرد و خون‌ریزی زیاد به فوت او منجر می‌شود.

حالا مسئولان محیط‌بانی استان کرمانشاه امیدوارند با تلاش‌های معاون رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان محیط‌زیست، زمینه بازنگری و تجدیدنظر در این حکم مطابق شرح وظایف یگان ویژه محیط‌زیست و رعایت حقوق طرفین این مسئله حل شود.

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری فعلی و رئیس سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی، نیز ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ در مراسم روز هوای پاک در واکنش به این موضوع گفت: «جان انسان‌ها و حفاظت از محیط‌زیست قابل معامله نیست!»

این مقام رسمی تاکید کرد قانون دفاع از محیط‌بانان کافی نیست و بایستی برای محافظت از طبیعت و محیط‌زیست، این قانون دقیق‌تر شود.

اما سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به‌ حکم صادرشده برای برومند نجفی و بررسی‌های انجام‌شده تصریح کرده است اگر ضابطین به‌موجب قانون و در چارچوب آن، از اسلحه و سلاحی که در اختیار دارند استفاده کنند، فاقد مسئولیت کیفری و حقوقی است، اما چنانچه قانون استفاده از سلاح را رعایت نکنند، مسئولیت کامل حقوقی و کیفری خواهند داشت.

۱۰ آذرماه ۱۳۸۹ نیز اجرای حکم اعدام محیط‌بان علی افضلی که ۱۰ سال قبل درگیری او با یک شکارچی غیرمجاز منجر به قتل شده بود باعث انتقادهای فراوانی در ایران شد.

کارشناسان محیط‌زیست معتقدند شفاف نبودن قانون استفاده از سلاح موجب شده است محیط‌بانان در برابر شکارچیان مسلح عملا بی‌دفاع باشند. آنان می‌گویند محیط‌بان چه خود را سپر محیط‌زیست کند چه از خود دفاع کند در هر حالت محکوم به مرگ است.

۱۶ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰، دو محیط‌بان زنجانی به نام‌های مهدی مجلل و میکائیل هاشمی در تعقیب‌و‌گریز با شکارچیان غیرمجاز در منطقه فیل خاصه استان زنجان با سلاح جنگی کلاشنیکف کشته شدند. این منطقه از زیستگاه‌های گونه‌های جانوری و گیاهان خاص در ایران است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy