Wednesday, Jan 26, 2022

صفحه نخست » ادعای عجیب سردار پاسدار قالیباف

ghalibaf_012622.jpgاز نظر حقوقی قراردادی با چین و روسیه بسته نشده!

- هفتم فروردین امسال سند تفاهم‌نامه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین برای یک برنامه همکاری ۲۵ساله در زمینه‌های مختلف اقتصادی و امنیتی و ... امضا شد.

- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه تیرماه امسال از آماده شدن متن قرارداد ۲۰ ساله سیاسی، امنیتی، نظامی، دفاعی و اقتصادی میان ایران و روسیه خبر داده بود.

- سردار قالیباف اما ترجیح داده با دروغ گفتن اصلا صورت مسئله را پاک کند!

کیهان لندن - محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد یک نماینده از بی‌اطلاعی نمایندگان مجلس درباره جزییات قرارداد‌های ایران با چین و روسیه گفته که جمهوری اسلامی از نظر حقوقی با این دو کشور هنوز قراردادی نبسته است!

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق امروز چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ در تذکری شفاهی در جلسه علنی مجلس گفت: «گفته می‌شود که بین ایران با چین و ایران با روسیه قراردادهایی بسته شده اما مجلس اصلا در جریان جزئیات این قراردادها نیست. بر اساس قانون اساسی هر قراردادی که با سایر کشورها بسته می‌شود باید در مجلس به تصویب برسد.»

محمدرضا صباغیان در ادامه افزوده «امروز اگر مردم از نمایندگان خود در خصوص جزئیات این قراردادها سوالی کنند ما پاسخی برای گفتن نداریم. انتظار داریم رئیس مجلس در این زمینه روشن‌سازی کند. آقای قالیباف رئیس مجلس مقتدری است و در آغاز به کار مجلس یازدهم نیز اعلام کرد که جایگاه مجلس را ارتقا می دهد. اما بی‌اطلاعی مجلس از جزییات این قراردادها به تدریج منجر به نزول جایگاه مجلس در سطح جامعه می شود.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

محمدباقر قالیباف اما در پاسخ به پرسش صباغیان ادعای عجیبی را مطرح کرده و گفته که «از نظر حقوقی قراردادی بسته نشده است، وگرنه مجلس در جریان آن قرار می گرفت!»

این دروغ قالیباف در حالیست که هفتم فروردین ۱۴۰۰ سند تفاهم‌نامه ایران و چین برای یک برنامه همکاری ۲۵ساله در زمینه‌های مختلف اقتصادی و امنیتی و ... امضا شد. امضای این قرارداد که جمهوری اسلامی از آن به عنوان تفاهم‌نامه یاد می‌کند در پی بیش از پنج سال مذاکرات میان طرفین صورت گرفته است.

در آخرین هفته دی‌ماه نیز حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی طی سفر به پکن از «عملیاتی» شدن «سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین» خبر داد. معلوم نیست قالیباف بر چه مبنایی چنین دروغی را مطرح کرده است!

علاوه بر اینها، احسان خاندوزی وزیر دارایی و امور اقتصادی دولت سیزدهم نیز هفته گذشته و در آخرین روزهای دی‌ماه اعلام کرد که از این پس «وزارتخانه‌ها هرکدام به تناسب قراردادهای حوزه خود ورود پیدا کرده و با جزئیات چند ساله و اینکه با چه قیمت و در چه سطح سرمایه‌گذاری انجام شود، کار خود را آغاز می کنند.»

همچنین عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری نیز گفته که «ما در همکارهایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای هم حوزه جی-۵ و هم کیفیت بخشی ارتباطات ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

تقویت روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین بر اساس سیاست علی خامنه‌ای درباره «نگاه به شرق» در دستور کار قرار گرفته است. همچنین روابط جمهوری اسلامی با روسیه نیز در سال‌های گذشته قوی‌تر از پیش شده است.

رؤسای دولت در ایران و روسیه دستور تهیه «نقشه راه همکاری بلندمدت» را صادر کردند و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی جزئیاتی از این طرح را شرح داد و گفت که بررسی همکاری بلندمدت دو طرف در این دیدار مورد مذاکره قرار گرفت.

ابراهیم رئیسی در سفر اخیر خود به مسکو در دیدار با ولادیمیر پوتین درباره چشم‌انداز همکاری بیست ساله ایران و روسیه به گفتگو نشست و در بازگشت به ایران در فرودگاه مهرآباد گفت که «برای گسترش روابط همه‌جانبه و پایدار و سودمند» بین ایران و روسیه «توافق اساسی» حاصل شده است.

خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) هم اوایل دی‌ماه به نقل از یک رسانه روسی خبر داده بود که ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله‌ در سفر پیش‌ روی «رئیس جمهور ایران» به این کشور آماده می‌شوند.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز پیش از این در تیرماه امسال از آماده شدن متن قراردادی برای تبدیل «معاهده روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی و روسیه» به توافق‌نامه ۲۰ ساله سیاسی، امنیتی، نظامی، دفاعی و اقتصادی خبر داد.

کاظم جلالی در یک برنامه تلویزیونی گفت که این قرارداد با تاکید علی خامنه‌ای تدوین و پیش‌نویس آن از سوی سفارت ایران در روسیه برای بررسی نهایی به وزارت امور خارجه ارسال شده است.

سفیر جمهوری اسلامی در مسکو افزوده است بر اساس نامه‌ای که علی خامنه‌ای به ولادیمیر پوتین نوشته و پاسخی که پوتین داده موضوع بر این است که «مدت این قرارداد را بیش از دو دهه یا بیشتر کنیم!»

او تأکید کرده که «قرارداد با چین یک تفاهم‌نامه است، ولی قرارداد با روسیه موافقتنامه است که حتما نیازمند تصویب در مجلس شورای اسلامی است.»

به نظر می‌رسد سردار محمدباقر قالبیاف که یکی از «افتخار»ات وی به اعتراف خودش اینست که حتا به عنوان فرمانده نیروهای هوایی نیز «جزو چوب‌زن‌ها» بوده و برای سرکوب مردم و جوانان «روی موتور ۱۰۰۰ با چوب» نشسته بود تا «کف خیابان را جمع» کند، حالا نیز در دورانی که بر ریاست مجلس شورای اسلامی تکیه زده است، کارش جز «جمع کردن» صورت مسئله نیست و عین آب خوردن دروغ گفته و اصل موضوع را انکار می‌کند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy