Tuesday, Feb 8, 2022

صفحه نخست » اثبات وجود خدا این بار به وسیله دانشمندان برجسته فیزیک و کیهان شناسی؛ ف. م. سخن

A70CEA98-BFB0-4D26-BB7D-37937FA7A5D7.pngحکایت وجود خدا، از همان بدو تکامل نئاندرتال به هوموساپینس، در ذهن موجودی که انسان نام دارد شکل گرفته است.

انسان نا آگاه و نا آشنا نسبت به جهان پیرامون خود، در ذهن خود دنبال دلیلی برای وجود پدیده های موجود در آن می گشته که بعدها این ذهن گردی هایی که در عالم واقع امکان راستی آزمایی شان وجود نداشته به صورت مکتوب و «فلسفه» در آمده است.

در تاریخ بشر، افراد زیرکی بوده اند که سعی کرده اند از قطعی خواندن وجود خدا، و خود را نماینده خدا جا زدن، به قدرت و مکنت فردی و اجتماعی برسند. این ها در اشکال مختلف شان «روحانی» نامیده می شوند.

چون خدا و به عبارتی آفریننده در عرصه ای دور از دسترس علم بوده است، لذا، «دین و فلسفه» به موضوع موجودیت آن پرداخته اند، و «علم» که به موضوعات در دسترس می پرداخته و به هر چیزی با دیده ی شک می نگریسته مگر آن که وجودش با قرائن و شواهد علمی اثبات شود، همیشه با اقتدار جاهلانه بخصوص دین رو به رو می شده است.

از جادوگرها یی که خود را متصل به «خدا»ی صاحب قدرت مطلق می دانسته اند تا آخوندهایی که امروز اعمال خود را خدایی می نامند و هر عملی را که خرد جمعی بشر پس از هزاره ها «تجربه»، آن ها را بر ضد انسان و جامعه می داند بر انسان ها روا می دارند.

اما از این خدابازی های عوامانه -و البته بسیار موثر در زندگی و سعادت و فلاکت نوع بشر- که بگذریم، موضوع خدا، یعنی آفریننده جهان هستی، -نه آن ی که در خاورمیانه با پیغمبران اش به شکلی ابلهانه رخ می نمایاند، بلکه آن ی که دستکم یک فقره جهان شناخته شده ی امروزی را با ابعاد ۱۴ میلیارد سال نوری می آفریند ذهن دانشمندان و فلاسفه ی عمیق نگر را به خود مشغول داشته، و با پیشرفت دانش و ابزاری که می تواند به اعماق جهان نگاه بیندازد افکار و طرح های جدیدی را در مقابل آدمیان اندیشمند و عمیق قرار می دهد (به طور مثال این روزها به کار گیری تلسکوپ جیمز وب و نگاه به اعماق کیهان، یکی از کارهایی ست که نوع بشر خردمند برای شناخت «علمی» موضوع خلقت انجام می دهد.)


امروز می توان با اطمینان گفت که همان قدر که «خدا»ی مسخره ی ادیان موجود الهی، از جمله اسلام، وجود ندارد، «ماتریالیسم» بدوی و مبتنی بر فرضیات قرن بیستمی که برای مقابله با خدای ابلهان و واسطه گان زمینی آن ها، توسط متفکران انسان دوست در زمانه خودشان خلق شد نیز وجود ندارد.

آگنوستیسم، یا ندانم گرایی، یعنی این که نمی دانیم جهان آفریننده ای دارد یا نه ندارد، در دوران جنینی دانش در قرن ۲۱ هنوز منطقی ترین شیوه برای برخورد با این موضوع است که باز تاکید می کنم، آفریننده ای که ادیان و عوامل دینی معرفی می کنند، در این جا مطمح نظر نیست بلکه آفریننده ای مد نظر است که کل جهان و کیهان را -و نه کره ی زمین و مردمان اش را که به اندازه ی جزیی از اتم در عظمت جهان فعلی هم نیستند- آفریده باشد.

کتاب Dieu - La science Les preuves: L'aube d'une révolution (خدا، علم، شواهد: طلوع یک انقلاب) نوشته ی میشل ایو بولوره که در ۵۷۷ صفحه در سال ۲۰۲۱ توسط انتشارات «ترودانیل» به دو شکل کاغذی و الکترونیکی در فرانسه منتشر شده است و من تا زمان نوشته شدن این مطلب ترجمه ی انگلیسی از آن را ندیده ام، کتابی ست علمی که قابل فهم برای اشخاص عادی ست، و به شیوه ی تازه ای به موضوع خدا از دیدگاه علمی پرداخته و خلاصه آن این است که به هیچ وجه امکان خود به خود به وجود آمدن جهان وجود «ندارد».

این کتاب با همکاری ۲۰ نفر از دانشمندان درجه اول علوم مختلف نوشته شده و خودِ بولوره، مهندس انفورماتیکی ست که این کتاب را به اتفاق اولیویه بوناسی به رشته تحریر در آورده است.

من این کتاب فرانسوی را سال گذشته با شک و تردید به دست گرفتم و تصور می کردم این هم یکی از هزاران کتابی ست که برای اثبات وجود خدای متوهمان با استدلالات ذهنی نوشته شده است ولی اطلاعات دست اولی که در این کتاب به خواننده ارائه می شود، حقیقتا شگفت انگیز است.

نویسندگان، کتاب را با کشفیات انقلابی سده ی پیش آغاز می کنند و به موضوعاتی مانند مرگ حرارتی جهان، تئوری نسبیت، بیگ بنگ، تنظیمات دقیق و ظریف جهان نیم نگاهی می اندازند و از کشفیات علمی یی که صورت گرفته به مخالفان کمونیست و نازی بیگ بنگ می رسند، و بالاخره به ظرایف و دقایق عجیبی که اگر وجود نداشتند جهان امکان وجود نمی یافت می پردازند.

اعداد و ارقامی که نویسندگان کتاب ارائه می دهند و تماما مبتنی بر یافته های علمی ست شگفت انگیز است مثلا «ثابت های کیهانی» که اگر وجود نداشته باشند جهان وجود نخواهد داشت با دقت عددیِ صفر ممیز به دنبال آن ۱۲۲ صفر و عدد ۱۳۸ معین شده اند و ثابتی که انحنای کیهان را تعیین می کند با احتمال میلیارد در میلیارد در میلیارد در....... باید به عددی برسد که وجود آن را امکان پذیر می سازد.

معرفی این کتاب در کشور آخوندزده ی ما، حکایت گوشت به دست گربه دادن را تداعی می کند، و آن ها خواهند توانست با درست کردن ملغمه ای از اطلاعات این کتاب با آیات و روایات متوهمانه مورد اعتقاد خود به تحمیق مردم با گفتن «دیدید گفتیم خدا وجود داره!» بپردازند، ولی به هر حال این کتاب وجود دارد و می تواند مورد هر سوء استفاده ای قرار بگیرد که ما را با آن کاری نیست.

با این وجود امیدوارم این کتاب به فارسی ترجمه شود و موجب وسعت دید انسان های اهل فرهنگ شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy