Wednesday, Feb 9, 2022

صفحه نخست » مذاکرات وین: خبرهای ضدونقیض از اختلافات در درون جمهوری اسلامی

abdollahian.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ طی هفتۀ اخیر، اظهارات مقامات جمهوری اسلامی پیرامون مذاکرات وین و روشی که باید در برابر آمریکا پیش گرفت، چندان همسو نبود. حسین امیرعبداللاهیان وزیر امور خارجه از نشانه‌های حسن نیت آمریکا سخن گفت اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، رفتارهای آمریکا را نمایشی دانست. در آخرین مورد، "منابع آگاه" نظام، خبر نامۀ گلایه‌آمیز امیرعبداللاهیان به خامنه‌ای را تکذیب کرده‌اند.

روز چهارشنبه ۹ فوریه/۲۰ بهمن، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی به نقل از یک منبع مطلع نوشتند: "اخبار منتشره در مورد نامۀ وزیر امور خارجه به مقام رهبری در مورد مذاکرات وین از اساس کذب، و ادعاهای دیگر مطروحه در این خبر هم ساختگی و در راستای اختلاف‌افکنی و تلاش برای شکست اجماع ملی در مورد مذاکرات وین است‌"...

چند ساعت قبل از انتشار گستردۀ این تکذیب‌نامه، خبری در شبکه‌های اجتماعی پخش شده بود مبنی بر این که امیرعبداللهیان نامه‌ای به خامنه‌ای نوشته و "از برخی سنگ اندازی‌ها در روند مذاکرات وین گلایه کرده است".

در برخی خبرها ادعا شده بود که این "گلایۀ جدّی هم به صورت مکتوب و هم به صورت شفاهی به مقام رهبری تقدیم شده است. " بر أساس این اخبار، وزیر خارجه از "جریانی در کشور" شکایت کرده که سعی در مخدوش کردن روند مذاکرات دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

مجوز مذاکره با آمریکا

چنان که در خبرهای تکذیب‌شده آمده است، گلایۀ امیرعبداللاهیان در درجۀ اول علیه سعید جلیلی و نزدیکانش بوده. در این خبرها یادآوری شده که امیرعبداللهیان قبلاً در جلسۀ کمیسیون امنیت ملی مجلس به صراحت گفته بود که "ما از سوی رهبر انقلاب مجوز مذاکره با آمریکا را گرفته‌ایم ولی یکی از نزدیکان آقای جلیلی به دروغ توئیت می‌کند که وزیر خارجه بابت مطرح کردن مذاکره با آمریکا از سوی مقام عالیرتبه تذکر گرفته است! "

در مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، آمده است که: "گفته می‌شود تعدادی از فعالان رسانه‌ای برای عملیات روانی علیه روند فعلی مذاکرات در برخی رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنند که گزارش کامل آن در پیوست نامۀ امیرعبداللاهیان به رهبر انقلاب موجود است"...

اما اینک وجود چنین نامه‌ای کلاً تکذیب شده است. با اینحال این نوع خبرها که صحت و سقم آنها به‌درستی روشن نیست و علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، گهگاه در خبرگزاری‌های مهم جمهوری اسلامی نیز دیده می‌شود، وجود اختلافاتی را در میان مقامات القاء می‌کند که طی آن امیرعبداللاهیان از دو سو - علی شمخانی و سعید جلیلی - تحت فشار و انتقاد قرار گرفته است.

مخالفت‌های شمخانی و جلیلی

علی شمخانی که اخیراً برخی رسانه‌های عرب خبر تأیید نشدۀ دیدارش با ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی را منتشر کردند، در توئیت‌هایش از موضع‌گیری آمریکا در مذاکرات وین انتقاد می‌کند. به عنوان مثال وی نوشته است: "صداهایی که از هیئت حاکمه آمریکا شنیده می‌شود نشان می‌دهد که انسجام لازم در این کشور برای اتخاذ تصمیمات سیاسی در مسیر پیشبرد مذاکرات وین وجود ندارد. دولت آمریکا نمی‌تواند هزینۀ اختلافات داخلی خود را با تضییع حقوق قانونی ملت ایران پرداخت کند". یک روز قبل نیز شمخانی نوشته بود: "بدون خروج واشنگتن از توهمات کنونی، مسیر ‫مذاکرات وین هموار نمی‌شود"...

سعید جلیلی مواضع تندتری دارد. او در توئیتر می‌نویسد: "اینکه آمریکا که امروز در موضع شکست است بخواهد برای ما شرط بگذارد، همان قدر مضحک است که آلمان نازی در پایان جنگ جهانی دوم که شکست خورده بود برای رقبایش شرط می‌گذاشت و می‌گفت باید بیایید و گفتگو کنید"...

به نظر می‌رسد که جلیلی و اطرافیانش به کل مخالف گفتگو هستند، در حالی که علی شمخانی ترجیح می‌دهد خود رهبری امور را به جای وزارت خارجه در دست گیرد.

بیشتر بخوانید:

تکذیب نیم‌بند خبر نامه‌نگاری «گلایه‌آمیز» امیرعبداللهیان با خامنه‌ای

رادیو فردا - خبرگزاری‌های وابسته به حکومت در ایران روز چهارشنبه گزارش‌ها درباره «گلایه‌» حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، به رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «برخی سنگ‌اندازی‌ها» در روند احیای برجام را تکذیب کردند.

با این حال این خبر به نقل از «یک منبع آگاه در وزارت خارجه» تکذیب شده است، نه آن طور که رسم معمول به شمار می‌رود از طرف سخنگوی این وزارتخانه.

از روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن، گزارش‌هایی در چند کانال‌ تلگرامی و شبکه‌های مجازی مبنی بر «گلایه جدی» وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه به علی خامنه‌ای به صورت «مکتوب و شفاهی» از «جریانی که در کشور بر سر روند مذاکره با گروه ۴+۱ سنگ‌اندازی می‌کند» منتشر شده بود.

کانال تلگرامی «نیمه محرمانه» در این باره نوشت که وزارت خارجه در این نامه، «برخی از مصادیق کارشکنی در روند مذاکرات را برشمرده و از ایشان خواسته جلوی این جریان خودسر را در روند مذاکرات بگیرد.»

بر اساس این گزارش، حسین امیرعبدالهیان نیز در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که ما از سوی رهبر جمهوری اسلامی، «مجوز مذاکره با آمریکا را گرفته‌ایم ولی یکی از نزدیکان آقای جلیلی به دروغ توییت می‌کند که وزیر خارجه بابت مطرح کردن مذاکره با آمریکا از سوی مقام عالی‌رتبه تذکر گرفته است.»

این کانال تلگرامی اضافه کرد: «تعدادی از فعالان رسانه‌ای در جلسات محدود برای عملیات روانی علیه روند فعلی مذاکرات در برخی رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنند.»

به نظر می‌رسد اشاره این کانال تلگرامی به فعالان رسانه‌های وابسته به حاکمیت و سپاه پاسداران در برخی خبرگزاری‌ها همچون فارس و تسنیم باشد که آنها را «تیم تخریبگر نزدیک به دولت» نامیده است.

با این حال روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن، خبرگزاری‌های فارس و ایرنا و مهر به نقل از «یک منبع مطلع» که به نام وی اشاره‌ای نشد نوشتند که خبر نامه‌نگاری با علی خامنه‌ای درباره مذاکرات وین «ساختگی» است.

این منبع، هدف از انتشار این مطالب را «اختلاف‌افکنی و تلاش برای شکستن اجماع ملی در خصوص مذاکرات جاری» در وین عنوان کرده بود.

این خبر و تکذیب آن در شرایطی منتشر می‌شود که سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، در توییتی نوشته است: «اینکه رهبری در پایان دولت قبل گفتند این دولت (در مذاکره با آمریکا) مایه عبرت شد، یک راهنمایی دلسوزانه به همه بود.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در روزهای گذشته نیز خبری مبنی بر گزارش ۲۰۰ صفحه‌ای آقای جلیلی به آیت‌الله خامنه‌ای که در حال حاضر نماینده او در شورای عالی امنیت ملی است به آقای خامنه‌ای با محتوای مخالفت با احیای توافق برجام و مذاکره با آمریکا منتشر شده بود که علیرضا سلیمانی، سردبیر سایت خبری رجانیوز در توییتر نوشت این گزارش «هیچ ارتباطی با آقای (علی) باقری و مذاکرات جاری ندارد.»

علی باقری که پیشتر در کنار سعید جلیلی از مخالفان مذاکره بود هم‌اکنون معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین است.

ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها از روز سه‌شنبه در وین از سر گرفته شده و آقای باقری از دیروز با شماری از طرف‌های غربی دیدار و مذاکره کرده است.

یک روز پس از آغاز دور تازه مذاکرات، سپاه پاسداران نیز یک موشک بالیستیک با نام «خیبرشکن» در یکی از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه رونمایی کرد.

پیش از این رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته بود حکومت ایران ثابت کرده از برنامه موشک‌های بالیستیک خود برای «تهدید» همسایگانش استفاده می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy