Monday, Feb 21, 2022

صفحه نخست » حسین موسویان به ۱۱ ماه حبس محکوم شد

musavian_022122.pngبی بی سی - قوه قضائیه ایران می‌گوید حسین موسویان، سفیر پیشین این کشور در آلمان به دلیل اتهام یک پرونده مالی در جزیره کیش به ۱۱ ماه حبس محکوم شده است.

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه ایران امروز در یک نشست خبری در تهران گفته است آقای موسویان "در سال ۱۳۸۰ به عنوان مشاور وقت منطقه آزاد کیش، شخصی را به نام خدایار علم بیگی به منطقه آزاد معرفی و اعلام می کند که این فرد می‌تواند ۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری انجام دهد؛ در همان زمان ۲۰۰ هکتار از اراضی کیش با یک ثمن به علم‌بیگی واگذار می شود و این فرد نیز به تعهدات خودش عمل نمی‌کند".

آقای خداییان گفته "به غیر از این ۲۰۰ هکتار زمین، پس از مدتی حدود ۱۰۰ هزار متر مربع از دریا هم در اختیار این فرد قرار گرفته بوده "ولی به گفته وی در نهایت به آن تعهدات عمل نشد.

حسین موسویان پس از دوره سفارت مدتی معاون حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی از مذاکره کنندگان اتمی و سپس معاون وی در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام بود.

نام او در جریان رسیدگی به ترور چند تن از مخالفان جمهوری اسلامی در رستوران میکونوس برلین نیز به عنوان سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در آلمان مطرح شده بود.

مدیرعامل و برخی از مدیران سابق منطقه آزاد کیش به حبس محکوم شدند

وی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، بازداشت شد. رسانه های نزدیک به دولت وقت اتهام وی را "جاسوسی" عنوان کردند اما بعدتر سخنگوی قوه قضائیه گفت در کیفرخواستی که علیه آقای موسویان تنظیم شده، حرفی از جاسوسی و ارتباط با بیگانگان نیست و او تنها به تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شده است.

دادگاه آقای موسویان را از اتهام "ارتباط با بیگانگان" تبرئه کرد اما او را در اتهام "اخلال در امنیت کشور" محکوم شناخت و به دو سال حبس تعلیقی و پنج سال محرومیت از مشاغل دولتی محکوم کرد.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری وقت ایران، در یک سخنرانی آقای موسویان را به جاسوسی متهم کرد و مدعی شد که "عده‌ای قاضی پرونده را تحت فشار سنگین قرار داده‌اند تا جاسوس را تبرئه کنند".

آقای موسویان سال هاست که مقیم ایالات متحده شده است. وی مواضع جمهوری اسلامی ایران از جمله در پرونده اتمی را در رسانه ها و اندیشکده های آمریکایی تشریح می کند.

برخی از سیاستمداران آمریکایی به تازگی به دلیل مواضع ضدآمریکایی او خواهان اخراجش از ایالات متحده شده بودند.

از نظر موضع سیاسی آقای موسویان از همکاران نزدیک حسن روحانی در زمان مذاکرات اتمی و از حامیان اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می شود.

سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته به غیر از آقای موسویان، حسین قاسمی مدیرعامل وقت منطقه آزاد کیش، معاون و برخی از مدیران پیشین این سازمان و خدایار علم بیگی هم به حبس محکوم شده اند. مدت زمان حبس آقای علم بیگی سه سال عنوان شده اما مجازات دیگر مدیران سابق منطقه آزاد کیش از سوی سخنگوی قوه قضائیه مشخص نشده است.

شاکی این پرونده سازمان بازرسی کل کشور بوده است.

در دوره زمانی که سخنگوی قوه قضائیه از وقوع جرم در منطقه آزاد کیش گفته، ابراهیم رئیسی رئیس سازمان بازرسی بوده است.

وی پس از این معاون اول قوه قضائیه شده و از مرداد ۱۴۰۰ هم رئیس جمهور ایران است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy