Monday, Feb 21, 2022

صفحه نخست » سخنرانی از پیش اعلام نشده پوتین درباره اوکراین

putin_022122.jpgاوکراین را روسیه تاسیس کرد و بخش جدایی‌ناپذیری از تاریخ ماست

پوتین قصد دارد استقلال دو منطقه جداشده شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد

رئیس جمهوری روسیه خاطر نشان ساخت که اوکراین کنونی را کشورش بنا نهاده و بخش جدایی ناپذیری از تاریخ آن به شمار می آید

***

صدای آمریکا - ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز دوشنبه گفت که ظرف چند ساعت درباره درخواست جدایی‌طلبان دو منطقه شرق اوکراین - دونتسک و لوهانسک - مورد حمایت روسیه مبنی بر به رسمیت شناخته شدن استقلال آنها از سوی مسکو تصمیم‌گیری می‌کند. این امر می‌تواند به روسیه بهانه‌ای برای اعزام آشکار نیروهای نظامی به اوکراین را بدهد.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی گفته‌اند از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنند.

rine.jpgپوتین پیشتر با مشاوران امنیتی خود جلسه‌ای گذاشت و گفت بعد از شنیدن نظرات آنها، تصمیم خود درباره استقلال مناطق اوکراینی را اعلام می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه به روسیه هشدار داد که مناطق اوکراین را ضمیمه خاک خود نکند و یا استقلال آنها را به رسمیت نشناسد. وی تهدید کرد که اگر روسیه چنین کند با تحریم‌های اتحادیه ۲۷ عضوی اروپا مواجه می‌شود.

در همین حال، رویترز می‌نویسد که مسکو ارتش اوکراین را متهم کرده که سعی داشته است با خودروهای مسلح وارد خاک روسیه شود که این امر به کشته شدن پنج نفر از نیروهای اوکراینی منجر شد. کی‌یف این اتهام را رد کرد و آن را «خبر جعلی» خواند.

خبرگزاری فرانسه نیز روز دوشنبه به نقل از پلیس اوکراین می‌نویسد که دو سرباز اوکراینی در گلوله‌باران کشته شدند و یک غیرنظامی نیز در حمله به مناطق تحت کنترل دولت کشته شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز جلسه امنیتی تشکیل داد. نیروهای اوکراینی و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه بارها در روزهای اخیر یک‌دیگر را به حمله به مواضع هم متهم کرده‌اند.

پیشتر آمریکا اعلام کرده بود که مسکو سعی دارد با پروپاگاندا و از جمله از طریق ساخت تصاویر ساختگی، برای حمله به اوکراین بهانه‌تراشی کند.

پوتین روز دوشنبه در نشست شورای امنیت خود که از تلویزیون پخش شد، خواسته‌های روسیه را تکرار کرد و تأکید کرد که این کافی نیست که غرب بگوید اوکراین در حال حاضر برای پیوستن به ناتو آماده نیست. چنین نشستی معمولا پشت درهای بسته برگزار می‌شود.

آمریکا و ناتو می‌گویند که روسیه تعیین کننده این نیست که چه کشورهایی می‌توانند عضو ائتلاف ناتو شوند.

در نشست شورای امنیت روسیه، دیمیتری مدودف، معاون رئیس این شورا، گفت: «مشخص است» که اوکراین به این دو منطقه نیازی ندارد و اکثریت روس‌های آن مناطق از استقلال حمایت خواهند کرد. روسیه پیشتر به ساکنان این دو منطقه گذرنامه داده است و مدودف گفت که اکنون ۸۰۰هزار «شهروند روسیه» در آنجا هستند.

در همین حال، در اظهاراتی سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، گفت اوکراین - که پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی از سلاح‌های هسته‌ای دست کشید- از ایران یا کره شمالی «پتانسیل هسته‌ای» بیشتری دارد.

تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب‌های مورد حمایت مسکو تنها باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که رهبران این مناطق که خود مورد حمایت روسیه هستند، پیشتر در بیانیه‌های تلویزیونی از پوتین خواسته بودند این مناطق را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت بشناسد و معاهده‌های دوستی امضا کند که شامل کمک‌های نظامی برای محافظت از آنها در برابر آنچه که تهاجم نظامی مداوم اوکراین توصیف کرده‌اند، باشد.

قانونگذاران روسیه نیز هفته گذشته همین درخواست را مطرح کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که اولاف شوتلس، صدراعظم آلمان، پس از تماسی با پوتین گفت که به رسمیت شناختن استقلال شورشیان از سوی پوتین «نقض یکطرفه» توافق‌های صلح است.

در همین حال در حالی که شماری از شرکت‌های هواپیمایی به خاطر نگرانی‌ها پرواز در آسمان اوکراین را به حال تعلیق در آورده‌اند کی‌یف روز دوشنبه تاکید کرد مسیرهای هوایی این کشور همچنان باز است و پروازها به سمت این کشور اروپای شرقی امن است.

اوکراین اعلام کرد که حدود ۱۰ شرکت هواپیمایی در بحبوحه هشدارهای ایالات متحده در مورد حمله نیروهای روسی که در مرزهایش جمع شده‌اند پرواز خود را به آنجا متوقف کردند.

در حالی که روسیه می‌گوید قصد حمله نظامی به اوکراین را ندارد، سه مقام غربی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند که یگان‌های نظامی روسیه که در اطراف مرز اوکراین جمع شده‌اند اکنون «آماده» تهاجم هستند در حالی که قبلا برای تهاجم چیده شده بودند.

آمریکا می‌گوید روسیه با احتساب نیروهای جدایی طلب، بین ۱۶۹هزار تا ۱۹۰هزار نیرو در منطقه دارد که شماری از آنها نیز در بلاروس، متحد روسیه، مستقر شده‌اند.

کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که هیچ برنامه مشخصی برای نشست سران آمریکا و روسیه بر سر اوکراین وجود ندارد.

بیانیه کرملین پس از داده شد که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پس از تماس‌های پیاپی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت رهبران دو کشور بر سر یک دیدار به توافق اولیه‌ای رسیده‌اند و چنین دیداری تنها در صورتی برگزار می شود که تا آن زمان روسیه به اوکراین حمله نکرده باشد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه گفت که تماس بین پوتین و بایدن و یا دیداری بین آنها هر زمانی می‌تواند انجام شود، اما برای برگزاری نشست سران فعلا برنامه محکمی وجود ندارد.

او گفت اما امکان برگزاری یک دیدار بین وزیران خارجه آمریکا و روسیه در این هفته وجود دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy