Saturday, Mar 5, 2022

صفحه نخست » اظهارات همجنس‌گرا‌ستیزانه یک رهبر؛ خامنه‌ای از کدام رذایل اخلاقی حرف می‌زند؟

wire5.jpgایران وایر - شایا گلدوست - «هرزگی جنسی، هرج و مرج جنسی، ابتذال اخلاقی و برچیده شدن بساط حیات از بین مردم، بخشی از جاهلیت دوران پیامبر بود. بسیاری از همان رذایل اخلاقی که آن روزها در مکه و در جزیرةالعرب رایج بود و پیامبر با آن‌ها به مقابله پرداخت، امروز در دنیای به اصطلاح متمدن غربی به شکلی سازمان یافته و بسیار شدیدتر و وسیع‌تر وجود دارد.» این بخشی از سخنرانی «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی در روز دهم اسفند به مناسبت مبعث پیامبر اسلام است که با واکنش جامعه رنگین‌کمانی مواجه شده است. او به‌طور مستقیم از واژه «همجنس‌گرایی» استفاده نکرده است؛ اما توضیحات او به روشنی همجنس‌گراستیزی در کلام او را نشان می‌دهد.

خامنه‌ای در گذشته نیز بارها از «ابتذال اخلاقی» برای نفرت‌پراکنی علیه جامعه رنگین‌کمانی استفاده کرده است. مقامات جمهوری اسلامی بارها با نفرت‌پراکنی به جامعه رنگین‌کمانی حمله می‌کنند. رویکرد سیستم حاکم در سال‌های گذشته از انکار این قشر تا مجرم و بیمار دانستن آن‌ها آغاز شده و اکنون نیز از زبان رهبر جمهوری اسلامی به رذایل اخلاقی تشبیه می‌شود.

«محمود احمدی‌نژاد»، رییس‌جمهور‌ پیشین جمهوری اسلامی، در مهر ۱۳۸۶ در سخنرانی خود در دانشگاه کلمبیا در آمریکا، وجود افراد همجنس‌گرا را در ایران انکار کرده بود. پس از او نیز در سال‌‌های بعد «محمد‌جواد ظریف»، وزیر امور خارجه دولت «روحانی» با حمایت از اعدام همجنس‌گرایان در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه «بیلد» درباره اینکه «آیا همجنس‌گرایان باید طبق قانون اعدام شوند؟» گفته بود: «اصول اخلاقی و مقررات قانونی ما حاکم بر رفتار افراد در اماکن عمومی و ضرورت رعایت قانون و اخلاق عمومی است.» اکنون نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی علیه همجنس‌گرایان نفرت‌پراکنی می‌کند.

امروزه تنوع گرایش‌های جنسی و‌ هویت‌های جنسیتی در انسان به رسمیت شناخته می‌شوند. انجمن روانپزشکی آمریکا از سال ۱۹۷۴ و سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۲ همجنس‌گرایی را از لیست بیماری‌های روانی خارج کردند و نتیجه تحقیقات دانشمندان علوم اجتماعی و رفتاری و متخصصان روان‌شناسی در جهان این است که همجنس‌گرایی یک شاخه سالم از گرایش جنسی در انسان است. با این حال هنوز نیز در برخی از کشورها مانند ایران همجنس‌گرایی جرم تلقی شده و برای آن مجازات در نظر گرفته می‌شود.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در ماده ۲۳۴ «قانون مجازات اسلامی»، مجازات هم‌جنس‌گرایی مردان، حد «لواط» برای «فاعل» تنها در صورتی که ازدواج کرده و یا متوسل به زور و تجاوز شده باشد، اعدام است. این در حالی است که فرد «مفعول»، فارغ از وضعیت تاهل، محکوم به اعدام می‌شود. طبق تبصره یک این ماده، فاعل غیرمسلمان در ارتباط جنسی هم‌جنس‌گرایانه با فرد مسلمان، مشمول مجازات اعدام است. هم‌چنین تبصره ماده ۲۳۶ تاکید می‌کند، فاعل غیرمسلمان در رابطه هم‌جنس‌گرایانه حتی در صورت عدم دخول، به مجازات اعدام محکوم می‌شود. این شرایط برای زنان هم‌جنس‌گرا کمی متفاوت بوده و از مجازات شلاق و در صورت ارتکاب مجدد به جرم، تا مجازات اعدام متغیر است. با وجودی که آمار دقیقی از تعداد افرادی که در ایران به جرم همجنس‌گرایی اعدام شده‌اند، در دست نیست، اما در گزارشی که توسط سازمان ملل در پایان سال ۲۰۲۰ منتشر شده است، تخمین زده می‌شود که از سال ۱۳۵۷ با روی کار آمدن جمهوری اسلامی بیش از چهار هزار نفر به جرم همجنس‌گرایی اعدام شده‌اند.

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را از سوی اعضای جامعه رنگین‌کمانی به همراه داشته است. افرادی که نه تنها از حقوق اولیه انسانی خود در ایران برخوردار نیستند، بلکه با این اظهارات نفرت‌پراکنانه و تبلیغات منفی، شرایط برای آن‌ها دشوارتر نیز می‌شود. زندگی در خفا و نداشتن آزادی در بیان گرایش جنسی، این افراد را با انواع تبعیض‌های خانوادگی، اجتماعی و قانونی مواجه می‌کند. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقد هستند چگونه در کشوری که کودک همسری قانونی است، و افرادی مثل «سعید طوسی» با اتهام تجاوز به کودکان آزادانه زندگی می‌کنند، رهبر آن می‌تواند از ابتذال جنسی سخن بگوید و آن را نفی کند؟ سعید طوسی قاری قرآن بود که با اتهام تجاوز به کودکان روبه‌رو شد. کاربری به زبان طنز توییت کرده است:

«- گرایش همجنس‌گرایی سال‌هاست که طبیعی شناخته شده.

‏+ خامنه‌ای: همجنس‌گرایی جاهلیت مدرن غرب است.

‏- حداقل شمایی که کودک‌همسری رو قانونی کردید، نباید از جاهل بودن صحبت کنید.

‏+ خامنه‌ای: نخیر کودک‌همسری خیلی هم خوبه، تو چند ایالت آمریکا هم قانونیه.»

برخی از کاربران رنگین‌کمانی نیز می‌گویند که پیوند زدن نام شخصی مانند «سعید طوسی» با موضوع همجنس‌گرایی کار اشتباهی‌ است، کاربری در توییت خود توضیح می‌دهد:

«سعید طوسی یک متجاوز پدوفیل بود. ‏نام این کثافت رو پیوند زدن با کسانی که سال‌های ساله به‌خاطر اینکه صرفاً انتخابشون در جنسیت پارتنر با انتخاب حکومت و دین اسلام یکی نبوده در حال اعدام و زندانی شدن و ترک وطنشون هستند و نماد همجنس‌گرایی کردن او فقط نشون میده که چقدر احمقانه و پر از نفرت در حال گره زدن کسی که سرکوبگره و می‌کشه، تجاوز می‌کنه، زندانی می‌کنه و طلبکار می‌شه با کسی که قربانی سرکوب‌های اونه به هم هستید.»

همچنین آن‌ها بر این عقیده هستند که مخالفان جمهوری اسلامی می‌بایست با حمایت از جامعه رنگین‌کمانی حقوق این قشر را نیز در مبارزات و‌ مطالبات خود در نظر بگیرند. یکی از کاربران در توییتر فارسی نوشته است:

«شما مخالفین نظام، سلطنت‌طلب، چپ، راست و... که با این پیرمرد هم‌صدا شده‌اید، باید بدانید در چه چیزی همکاری می‌کنید. ‏اگر به عنوان اپوزیسیون این حکومت با همان عقاید و همان مواضع شروع به سرکوب آزادی انسان‌ها می‌کنید، آن هم حداقلی‌ترین چیزی که انتخابش وابسته به خود فرد است، یعنی انتخاب جنسیت، شریک جنسی و عاطفی؛ متاسفانه شما هیچ فرقی با این نظام ندارید.

‏وقتی مواضع‌تان طوری در بیراهه است که به طور ناگهانی می‌شود مایه ایدئولوژی جمهوری اسلامی، متاسفانه شما هیچ فرقی با این نظام ندارید. ‏سرکوب و ظلم اگر فقط در مورد حقوق و سهم خودتان از قدرت است. متاسفانه شما فرقی با اینها ندارید.»

با وجودی که علی خامنه‌ای در سخنان خود به واژه «همجنس‌گرایی» اشاره مستقیم نکرده است، اما بسیاری به این موضوع اشاره کرده‌اند که فعالیت‌ها و تلاش افراد در این حوزه باعث شده است که مقامات جمهوری اسلامی نیز اخیرا از واژه صحیح «همجنس‌گرایی» در صحبت‌های خود استفاده کنند. کاربری می‌گوید: «می‌دونم خیلی عجیبه که توی این خبر نکته‌ی مثبت ببینم ولی حداقل جدیدا حتی سران ج.ا هم از همجنسگرا استفاده می‌کنند جای همجنسباز، این تاثیر فعالیت خستگی‌ناپذیر فعالین این حوزه رو نشون میده.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy