Friday, Mar 25, 2022

صفحه نخست » شاعر و نویسنده سرشناس ایران درگذشت

brahni_032422.jpgصدای آمریکا - رضا براهنی، شاعر، نویسنده و منتقد برجسته ادبیات، بامداد جمعه پنجم فروردین در ۸۶ سالگی در شهر تورنتو در کانادا درگذشت. فرزند آقای براهنی خبر درگذشت او را منتشر کرد.

در پست اینستاگرام فرزند آقای براهنی به علت مرگ اشاره‌ای نشد اما در سال‌های اخیر، گزارش‌هایی مبنی بر بیماری آلزایمر او منتشر شده بود. آقای براهنی از نیمه دهه ۱۳۷۰ به کانادا مهاجرت کرد.

02870000-0aff-0242-2498-08da0e155e15_w1597_n_r0_st.jpg
فرزند رضا براهنی در اینستاگرام خود، خبر درگذشت او را اعلام کرد
***

رضا براهنی در ۲۱ آذرماه ۱۳۱۴ در شهر تبریز به دنیا آمد، در ۲۲ سالگی از دانشگاه این شهر لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی گرفت، سپس به ترکیه رفت و پس از دریافت درجهٔ دکتری به ایران بازگشت. او از آبان ۱۳۴۳ با سمت استادیاری، در رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی در دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد و در اردیبهشت ۱۳۴۷ به سمت دانشیاری ارتقا یافت.

رضا براهنی از جمله شاعران و نویسندگان مدرن ایران بود که سابقه‌ای طولانی در مبارزه با سانسور داشت. او از اعضای هیات موسس کانون نویسندگان بود. وی پیش و بعد از انقلاب بارها به سانسور اعتراض کرده بود.

از مشهورترین آثار رضا براهنی می توان به کتاب «خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیمایی نیستم؟» اشاره کرد، همچنین «اسماعیل» و «ظل‌الله» دیگر کتاب‌های مهم او در حوزه شعر هستند که آنگونه که فرزندش در مصاحبه ای با ایلنا در بهار ۱۳۹۷ اشاره کرد، آثارش با سانسور گسترده در جمهوری اسلامی رو به رو بوده است. از نویسنده چند رمان از جمله «آزاده خانم و نویسنده‌اش»، «رازهای سرزمین من» است.

آقای براهنی در طول فعالیت خود موفق شد افتخاراتی را کسب کند که از آن میان می توان به این موارد اشاره کرد:

  • دریافت تندیس چهره‌های شاخص شعر آوانگارد ۱۳۹۵
  • جایزه ادبی یلدا برای یک عمر فعالیت فرهنگی در زمینه نقد ادبی ۱۳۸۴
  • جایزه بهترین روزنامه‌نگار حقوق انسانی ۱۳۵۶

آثار رضا براهنی به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، سوئدی و فرانسوی ترجمه شده‌است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy