Saturday, Mar 26, 2022

صفحه نخست » افشای آمار محرمانه آمریکایی‌های کشته شده توسط سپاه

iraq_032522.jpgبر اساس اسناد آمریکایی از طبقه‌بندی خارج شده، ایران تنها در طول جنگ عراق حداقل 602 نیروی ایالات متحده را با بمب‌های دست‌ساز، حملات آرپی‌جی، راکتی و خمپاره کشته است

العربیه - در حالی که فعالیت‌های دیپلماتیک برای به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای با ایران شدت یافته، نگرانی‌های جمهوری‌خواهان آمریکا نسبت به احتمال تن دادن دولت بایدن به شرط ایران مبنی بر خارج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته است.

به گزارش «واشینگتن فری بیکن» پس از یک جلسه توجیهی محرمانه مجلس سنا در مورد توافق هسته‌ای با ایران که هفته گذشته برگزار شده و «اعضای هر دو حزب را خشمگین کرد»، کارمندان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا در حال پخش اطلاعات محرمانه ارتش آمریکا هستند که نشان می‌دهد چگونه شبه‌نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران مسئول کشتن بیش از 600 آمریکایی در عراق هستند.

«واشینگتن فری بیکن» روز جمعه 25 مارس ضمن رویت این اسناد محرمانه نوشت، مخالفان جمهوری‌خواه توافق جدید با ایران به طور فزاینده‌ای متقاعد شده‌اند که این توافق زیانبار است و بر امتیازدهی‌هایی استوار است که می‌تواند به لغو تحریم‌های اعمال شده علیه سپاه پاسداران ایران منجر شود.

متیو زیس، مدیر سابق امور عراق در شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به «فری بیکن» گفت که او و سایر مقامات تلاش کردند تا اطلاعات مربوط به ماشین تروریستی سپاه پاسداران ایران را از حالت طبقه‌بندی شده خارج کنند تا نشان دهند چرا این سازمان باید در فهرست گروه‌های تروریستی بماند.

زیس افزود: «انتشار آمار رسمی آمریکایی‌هایی که توسط ایران کشته شده‌اند برای تسهیل گفت‌وگوی صادقانه در مورد اینکه چرا سپاه پاسداران در بالاترین سطوح یک سازمان تروریستی بوده و هست و باید تعیین شود، تاسف‌بار اما مهم بود.»

بر اساس این اسناد، ایران تنها در طول جنگ عراق حداقل 602 نیروی آمریکایی را با بمب‌های دست‌ساز، حملات آرپی‌جی، راکتی و خمپاره کشته است.
سناتور ران جانسون، یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا که در جلسات توجیهی اخیر با دولت بایدن در مورد توافق هسته‌ای شرکت داشت، به «فری بیکن» گفت: «به طور فزاینده‌ای واضح است که توافق جدید تاثیر چندانی در محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران نخواهد داشت.»

سفر انریکه مورا به تهران برای حل شکاف‌ها

این در حالی است که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، در توییتی خبر داد که شنبه 26 مارس به تهران می‌رود تا با علی باقری مسئول تیم ایران درباره مذاکرات و «حل شکاف‌های باقیمانده» گفتگو کند. او تاکید کرد: «ما باید این مذاکرات را به نتیجه برسانیم. خیلی چیزها در خطر است.»
همزمان با آن جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در کنفرانس بین‌المللی دوحه شرکت کرده است، گفت که ایران و قدرت‌های جهانی به توافق بسیار نزدیک شده‌اند.

تاکید وزیر خارجه ایران بر نزدیکی به توافق و مسئله سپاه

در همین راستا حسین امیرعبداللیهان، وزیر خارجه ایران، گفت به نقطه توافق نزدیک شدیم اما موضوعات اندک و مهم مانده است و آقای مورا قرار است تا ساعتی دیگر وارد تهران شود تا آخرین تفاهمات صورت گرفته بررسی شود.

امیرعبداللیهان که شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره روند مذاکرات هسته‌ای توضیح می‌داد، افزود: «موضوع خارج کردن لیست اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از لیست تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها، یکی از موضوعات اصلی ما در مذاکرات است. برخی از هلدینگ‌ها و موسسات حکومتی ما در لیست تحریم‌ها قرار دارد و یکی از موضوعات هم سپاه پاسداران است.»

وزیر خارجه ایران افزود: «آمریکایی‌ها خواستار مذاکره مستقیم بودند و مطرح می‌کردند که می‌خواهیم نشان دهیم که آقای بایدن، حسن نیت دارد. ما هم گفتیم آمریکا اگر حسن نیت دارد باید تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. ما به دنبال عکس گرفتن نیستیم. به دنبال اقدام عملی هستیم و به واسطه‌ها هم گفتیم.»

در بحبوحه بحران اوکراین و تنش‌های فزاینده میان غرب و شرق و تاثیرگذاری آن بر روند مذاکرات وین برای احیای برجام و همزمان با آن ادامه فشارهای داخلی و خارجی بر دولت بایدن برای منع آمریکا از هر گونه امتیازدهی بیشتر به ایران و همچنین در سایه اقدامات تنش‌آمیز ایران و گروه‌های نیابتی آن در منطقه از یک سو و پیش‌شرط‌های دشوار مسکو، پکن و همچنین تهران سرنوشت مذاکرات هسته‌ای برجام در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و دست‌یابی به توافق بعید به‌نظر می‌رسد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy