Thursday, May 12, 2022

صفحه نخست » مصرف غذاهایی که خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد

zaval_051222.jpgدویچه وله - در تازه‌های پزشکی هفته می‌خوانید: کدام خوراکی‌ها به جلوگیری از زوال عقل کمک می‌کنند؟ تأثیر رژیم گیاه‌خواری بر رشد کودکان چیست؟ همچنین مطالبی می‌خوانید درباره سلامت گوش و افسانه‌های پزشکی که زنان باید از آنها دوری کنند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد یک رژیم غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند از مغز در برابر زوال عقل محافظت کند. به‌گزارش Consumer Healthday؛ محققان موسسه ملی کهنسالی ایالات متحده آمریکا (National Institute on Aging) مطالعه‌ای بر روی نزدیک به ۷ هزار و ۳۰۰ فرد ۴۵ تا ۹۰ ساله انجام دادند. این افراد بسته به سطح آنتی‌اکسیدان در خونشان به سه گروه تقسیم و به طور متوسط ۱۶ سال و تا ۲۶ سال زیر نظر گرفته شدند.

محققان دریافتند افرادی که بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاگزانتین را در خون خود داشتند، نسبت به افرادی که سطوح پایین‌تری از این آنتی‌اکسیدان‌ها را دارا بودند، کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند. لوتئین و زاگزانتین در سبزیجات تیره‌رنگ مانند کلم‌پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و نخود فرنگی یافت می‌شوند. هر افزایش میانگین استاندارد این سطوح آنتی‌اکسیدانی در این مطالعه، با کاهش ۷ درصدی در زوال عقل همراه بود. برای افرادی که سطوح بالایی از آنتی‌اکسیدان دیگری به نام بتا‌کریپتوکسانتین را داشتند، هر افزایش میانگین استاندارد، با کاهش ۱۴ درصدی خطر زوال عقل همراه بود. بتا‌کریپتوکسانتین در میوه‌های دارای رنگدانه نارنجی از جمله پرتقال، پاپایا، نارنگی و خرمالو یافت می‌شود.

به‌گفته محققان، آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به محافظت از مغز در برابر استرس اکسیداتیو که می‌تواند باعث آسیب ‌سلولی شود، کمک کنند. البته تاثیر آنتی‌اکسیدان‌ها بر خطر زوال عقل، زمانی که محققان سایر فاکتورها مانند سطح فعالیت بدنی‌شان را نیز مورد بررسی قرار دادند، کاهش یافت. این یافته‌ها به‌صورت آنلاین چهارم ماه مه در مجله Neurology منتشر شد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

رژیم گیاه‌خواری چه تاثیری بر کودکان دارد؟

وادار کردن کودکان به خوردن میوه‌ها و سبزیجات سالم می‌تواند یک چالش واقعی باشد. کلم بروکسل، کلم بروکلی و هویج احتمالاً برای جوانه‌های چشایی یک کودک جذاب نیست. با وجود این تعداد زیادی از کودکان و جوانان تمایلی به مصرف گوشت ندارند.

به‌گزارش Medicine Net؛ از طرفی بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند که کودکشان رژیم غذایی گیاه‌خواری داشته باشد. اما در عین‌حال نگران مشکلات رشد کودک خود نیز هستند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم‌های گیاه‌خواری یک انتخاب سالم برای کودکان در حال رشد است، اگرچه ممکن است کمی احتمال کم‌وزن شدن آنها را افزایش دهد.

این مطالعه که توسط محققان کانادایی بر روی ۹ هزار کودک خردسال انجام شد، نشان داد کودکانی که رژیم گیاه‌خواری داشتند، به‌طور متوسط وزن و قد مشابهی با همسالان خود داشتند که گوشت مصرف می‌کردند. آنها همچنین از نظر سطح آهن، ویتامین D و کلسترول خون، مشابه همسالان خود بودند. تنها تفاوت در خطر کمبود وزن بود: حدود ۶ درصد از بچه‌های گیاه‌خوار در معرض کمبود وزن بودند. اکثریت کودکانی که رژیم غذایی بدون گوشت داشتند، گیاه‌خوار بودند، نه وگان (بدون تمام محصولات حیوانی، از جمله لبنیات و تخم مرغ). کودکان گیاه‌خوار تقریباً به‌اندازه کودکان دیگر شیر گاو مصرف می‌کردند؛ بیش از یک فنجان در روز.

این یافته‌ها که به‌صورت آنلاین دوم مه‌ماه در مجله Pediatrics منتشر شد، تاکید می‌کند که رژیم‌های گیاهی سالم، برای افراد در هر سنی از جمله کودکان خردسال مناسب است.

جاناتان مگوایر، متخصص اطفال در بیمارستان سنت مایکل تورنتو، گفت: »رژیم‌های گیاه‌خواری سالم، سرشار از سبزیجات، میوه، غلات با فیبر بالا، لوبیا و محصولات لبنی و تخم‌مرغ هستند. آنها همچنین معمولاً از غذاهای فرآوری شده پرهیز می‌کنند که قندهای افزوده بالایی دارند و ارزش غذایی‌شان کم است.

مگوایر در مورد احتمال کم‌وزنی کودکان گیاه‌خوار تأکید کرد که پزشکان اطفال باید مراقب این مسئله باشند. به گفته‌ او، رشد کودکان کم‌وزن باید با دقت بیشتری دنبال شود و والدین آنها ممکن است برای ایجاد یک رژیم غذایی متعادل به کمک یک متخصص تغذیه نیاز داشته باشند.

امی رید؛ متخصص تغذیه کودکان در بیمارستان کودکان سینسیناتی آمریکا نیز که در این مطالعه شرکت نداشت، خاطرنشان کرد: »با رژیم‌های غذایی بدون گوشت، دریافت برخی مواد مغذی به مقدار مناسب از جمله روی، ویتامین B12، پروتئین و کلسیم ممکن است سخت‌تر باشد. اما این بستگی به غذاهایی دارد که بچه‌ها می‌خورند. وقتی کودکان تخم‌مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند، این کمبودها معمولاً نگران‌کننده نیستند. بعلاوه، بچه‌ها می‌توانند این مواد مغذی را از غذاهای گیاهی مانند لوبیا، آجیل و شیرهای غیرلبنی غنی‌شده، غلات و مخمرهای مغذی دریافت کنند.

البته پزشکان و نویسندگان مطالعه حاضر اشاره می‌کنند که آنها دقیقاً نحوه تغذیه کودکان را مورد بررسی قرار نداده‌اند. بنابراین، نتیجه‌گیری کلی در مورد ارزش غذایی گیاه‌خواری برای کودکان دشوار است. محققان توصیه می‌کنند قبل از اینکه والدین تصمیم بگیرند کودک خود را گیاه‌خوار کنند، باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

شش نکته تخصصی برای سلامت گوش

گوش‌های ما ۲۴ ساعت شبانه روز کار می‌کنند و اطلاعات حیاتی در مورد آنچه در اطراف ما اتفاق می‌افتد، در اختیار ما قرار می‌دهند. بر این اساس باید مراقب این اندام حسی باشید.

به‌گزارش نشریه آلمانی Focus Online؛ متخصصان گوش و حلق و بینی شش نکته برای سلامت گوش ارائه داده‌اند که عبارتند از:

تمیز کردن گوش، فقط در صورت نیاز!

جرم گوش طبیعی است. پروفسور توماس کلنزنر، رئیس مرکز شنوایی بیمارستان دانشگاه دوسلدورف می‌گوید: »مجاری گوش به خودی خود تمییز می‌شوند. هر گونه جرم که در ناحیه جلوی گوش قابل‌مشاهده است، باید با یک سواپ پنبه‌ای برداشته شود. اما هرگز گوش پاک‌کن را خیلی عمیق یا محکم وارد گوش نکنید. در این‌صورت خطر آسیب‌های جزئی وجود دارد؛ این آسیب‌ها می‌تواند منجر به نفوذ میکروب‌ها و ایجاد التهاب در مجرای گوش و پرده گوش شود.«

اشیاء نوک تیز را در گوش قرار ندهید

سوزن، سوهان ناخن یا سایر اشیاء نوک تیز را برای برداشتن جرم، داخل گوش فرو نکنید. علاوه بر خطر بالای آسیب، احتمال زیادی وجود دارد که موم بیشتر از اینکه بیرون کشیده شود، به داخل کانال گوش فشار داده شود. اگر توده جامدی از جرم در گوش ایجاد شده است، باید توسط پزشک خارج شود.

از شمع گوش استفاده نکنید

شمع‌های گوش از موم زنبور عسل یا پارافین ساخته شده‌اند. گفته می‌شود که موم، جرم گوش با استفاده از این شمع‌ها شل می‌شود. اما اینکه آیا شمع‌های گوش واقعاً مؤثر هستند، از نظر علمی مورد مناقشه است. از دیدگاه برخی متخصصان گوش و حلق و‌ بینی، استفاده از آنها بسیار خطرناک است و موم داغ آنها می‌تواند باعث سوختگی شدید در پرده گوش یا روی صورت شود.

اگر توده جامدی از جرم در گوش ایجاد شده است، باید توسط پزشک خارج شود

در صورت خارش گوش به پزشک مراجعه کنید

دکتر توماس کلنزنر می‌گوید: »اگر خارش گوش دارید، برای خاراندن آن تلاش نکنید. اگر خارش فروکش نکرد و گوش درد نیز به آن اضافه شد، پزشک گوش و حلق و بینی باید علت را روشن کند. ممکن است عفونتی وجود داشته باشد که با قطره قابل‌درمان باشد. اگر خارش فقط در شرایط خاصی رخ می‌دهد، به‌عنوان‌مثال پس از شستن موها، آلرژی می‌تواند یک علت باشد. شاید برخی از مواد آلرژی‌زا در شامپو وجود داشته باشند. بیماری‌های التهابی پوست مانند پسوریازیس یا نورودرماتیت نیز ممکن است باعث خارش در مجرای گوش یا لاله گوش شوند.

اگر در معرض آلودگی صوتی و صدای بلند هستید، از گوش‌گیر استفاده کنید

قرار گرفتن مستمر در معرض صدای زیاد و آلودگی صوتی، برای گوش خوب نیست. توماس کلنزنر هشدار می‌دهد: «صداهای طولانی‌مدت بیش از ۸۵ دسی‌بل می‌توانند به شنوایی آسیب دائمی وارد کنند». اگر در معرض سطوح بالای سر و صدا هستید، باید از گوش‌گیر استفاده کنید.

علائم اولیه شنوایی ضعیف را جدی بگیرید

آیا باید مدام در گفتگوها بپرسید: «ببخشید؟» آیا باید تلویزیون را خیلی بلند کنید تا چیزی بشنوید؟ شما باید چنین علائمی را جدی بگیرید و سریع عمل کنید. شنوایی خوب برای جلوگیری از زوال شناختی مهم است. بنابراین بهتر است اولین نشانه‌های ضعف شنوایی به‌سرعت تشخیص داده شود.

افسانه‌های پزشکی که زنان باید از آنها دوری کنند

توصیه‌های زیادی را در طول زندگی خود می‌شنوید و گاهی اوقات ممکن است جدا کردن آنچه واقعیت دارد از دیگر توصیه‌ها سخت کار آسانی نباشد. نشریه Prevention برخی از بزرگترین افسانه‌های پزشکی را معرفی می‌کند و می‌گوید چرا آنها کاملا اشتباه هستند.

برخی غذاها به باردار شدن کمک می‌کنند

اگر برای باردار شدن مشکل دارید، منطقی است که بخواهید هر کاری که می‌توانید برای بچه‌دار شدن انجام دهید، حتی خوردن برخی غذاها. اما خوردن چیزهایی مانند سیب‌زمینی به باردار شدن شما کمکی نمی‌کند. با این حال، طبق مطالعه دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۷، خوردن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی (که برای سلامت کلی توصیه می‌شود) ممکن است کمک‌کننده باشد.

آب زغال‌اخته عفونت ادراری را درمان می‌کند

در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آب، عصاره یا قرص‌های کرنبری یا زغال‌اخته ممکن است به پیشگیری از عفونت ادراری کمک کند، شواهد کافی برای این موضوع وجود ندارد.

برخی از توصیه‌های رایج در مورد خوردن برخی مواد غذایی برای کمک به باردار شدن، پشتوانه علمی ندارند

بیماری‌های مقاربتی همیشه با علائم هستند

بسیاری از بیماری‌های مقاربتی در واقع بدون علامت هستند. زنان شاید حتی متوجه نشوند که به این بیماری‌ها مبتلا هستند. به ‌همین‌ دلیل است که آزمایش STI برای تشخیص این بیماری‌ها و همچنین رابطه جنسی محافظت‌شده بسیار مهم است.

اگر خارش و ترشح دارید، باید عفونت قارچی باشد

اکثر زنان تصور می‌کنند خارش و ترشح آنها به دلیل عفونت قارچی است و آن را با داروهای بدون‌نسخه درمان می‌کنند. اما اینها می‌توانند علائم بسیاری از مشکلات دیگر واژن باشند. کشت‌های واژینال می‌توانند تایید کنند که چه ارگانیسمی باعث علائم می‌شود تا بهترین درمان برای شما تجویز شود.

کربوهیدرات‌ها مضر هستند

برخی از سالم‌ترین الگوهای غذایی، مانند رژیم غذایی مدیترانه‌ای، به‌طور برجسته‌ای حاوی کربوهیدرات‌های فراوانی به‌شکل غلات کامل هستند. مهم این است که از نوع مناسبی از غلات مانند غلات کامل یا کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در گیاهان کامل استفاده کنید.

سیکل ماهانه باید ۲۸ روزه باشد

متوسط چرخه قاعدگی ۲۸ روز طول می‌کشد، اما می‌تواند بین ۲۱ تا ۳۵ روز باشد. اگر مدت زمان شما به طور مداوم کوتاه‌تر یا بیشتر از ۲۸ روز است، به این معنی نیست که مشکلی در شما وجود دارد.

پریودهای سنگین طبیعی هستند

در حالی که ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد پریودهای سنگین باشید، این بدان معنا نیست که باید یاد بگیرید که با آن کنار بیایید. حتی اگر مادر یا بستگان شما این مشکل را داشته‌اند، پریودهای سنگین می‌تواند نشانه‌ای از مشکل باشد و می‌توان آنها را ارزیابی و درمان کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy