Friday, May 13, 2022

صفحه نخست » گفتگوی چالشی سخنگوی طالبان با مجری مشهور

morgan_051322.jpgدر حالی که دختران افغان از رفتن به مدرسه محرومند، سهیل شاهین، سخنگو و نماینده طالبان در سازمان ملل، اعتراف کرده که دختران خودش در دوحه «با رعایت حجاب» به مدرسه می‌روند

***

العربیه - سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در اظهاراتی غافل‌گیر کننده که خشم بسیاری از افغان‌ها را برانگیخت، اذعان کرد که دخترانش به‌رغم ممنوعیت تحصیل دخترها در کشور، به مدرسه می‌روند.

بر اساس ویدئوی نشر شده در حساب کاربری «پیرز مورگان» مجری مشهور، شاهین در مصاحبه‌ای تلویزیونی با او، این موضوع را در پاسخ یه این پرسش که آیا به دخترانش اجازه می‌دهد تحصیل کنند یا نه، فاش کرد.

او پاسخ داد: «بله، البته.» گوینده پاسخ داد: «پس دختران شما از تحصیل برخوردارند چون به آنچه شما می‌گویید، عمل می‌کنند.»

بر اساس خبر نشر شده در وبگاه «ان.دی تی وی»، کاربران شبکه‌های اجتماعی به سرعت به این کلیپ واکنش نشان داده و شاهین را به نفاق و ریاکاری متهم کردند.

یکی از کاربران «توییتر» گفت: «دختران این مرد در حال تحصل هستند و تنها یکی از آنها اجازه دارد، فوتبال بازی کند.»

واکنش‌های خشم‌آلود

این کاربر افزود: «دختران افغان محجبه هستند اما پس از کلاس ششم، از تحصیل محروم شده و نباید ورزش کنند.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

کاربر دیگری، این عملکرد را «منافقانه» توصیف کرد چراکه «طالبان به فرزندان خود اجازه می‌دهد که مدرسه بروند اما تحصیل دیگران را ممنوع می‌کند.»

شایان ذکر است که مدارس در افغانستان به‌رغم وعده‌های پیشین طالبان مبنی بر این که دخترها می‌تواند تحصیل خود را از سر بگیرند، هنوز درها را به روی دخترها باز نکرده‌اند.

قرار بود مدارس در ماه مارس گذشته باز شوند، با این حال طالبان در روز بازگشایی، اعلام کرد که تعطیلی مدارس همچنان ادامه خواهد داشت.

اعمال محدودیت‌ها علیه زنان و دختران

در حالی که هیچ توضیح روشنی درخصوص این انصراف از تعهد، ارائه نشد، مقامات که جشنی را نیز به مناسبت آغاز سال تحصیلی در کابل برگزار کردند، خاطرنشان ساختند که تصمیم در این خصوص، در حیطه مسئولیت رهبری کشور قرار دارد.

طالبان متعهد شده بود که به حقوق زنان احترام بگذارد و عملکرد مشابه سنوات قدرت خود در سال‌های 1996 تا 2001، نداشته باشد، با این حال محدودیت‌های زیادی به مورد اجرا گذاشت.

این در حالی است که به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، برخی از زنان افغان در ابتدا ضمن مخالفت با این قوانین، اعتراضات محدودی را در راستای مطالبه حق تحصیل و کار زنان، سازماندهی کردند، اما طالبان به سرعت کمپین بازداشت‌ها را علیه آنها راه‌اندازی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy