Sunday, May 15, 2022

صفحه نخست » وضع محدود‌یت‌های جدید علیه زنان، جمهوری اسلامی شدن ترکمنستان

tk_051422.jpgیورونیوز - در قرن بیست و یک و در دوره‌ای که جنبش‌های زنان علیه بی‌عدالتی و تبعیض جنسیتی بیش از پیش در جهان گسترده شده‌اند، دولت ترکمنستان کارزار خود بر ضد آزادی انتخاب و پوشش زنان را وارد مرحله جدیدی کرده است.

در ماه گذشته دولت این کشور خدمات زیبایی مانند اکستنشن مژه و ناخن، خالکوبی ابرو و لب، تزریق زیبایی، رنگ کردن مو و پوشیدن لباس‌هایی همچون شلوار جین که آن‌ها را «تنگ و سکسی» می‌نامد برای مقابله با «فرهنگ خارجی» و «آسیب به ارزش‌ها وهویت سنتی ترکمن» ممنوع اعلام کرد.

این در حالی است که چند روز پیش هم خبر مشابهی در مورد مقررات جدید سالن های زیبایی و آرایشی شهر مشهد اعلام شده بود. این شهر که محافظه کاران رادیکال رژیم ایران کنترل آن را در دست دارند در شمال شرقی این کشور و در همسایگی با ترکمنستان قرار دارد. فاصله مشهد تا عشق آباد، پایتخت این کشور کمتر از سیصد کیلومتر است.

فاطمه سالارزاده، رئیس اتحادیه آرایشگران زنان مشهد هفته گذشته در گفتگو با خبرگزاری ایسنا از اعمال محدودیت های جدید از جمله کاشت مژه مصنوعی، تزریق کراتین، کاشت ناخن و ممنوعیت اپیلاسیون خبر داده بود.

با فاصله ای نزدیک هم حکومت طالبان و وزارت امر به معروف این رژیم از اجباری شدن برقع و روبنده و محدود شدن بیشتر آزادی های اجتماعی زنان افغان خبر داده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

چه تغییری رخ داده است؟

از آوریل گذشته مأموران دولتی در شهر بایرامالی این کشور کارزاری را بر ضد سالن‌های آرایشی آغاز کردند. آن‌ها از سالن‌ها خواستند که ارائه خدمات زیبایی مانند بوتاکس (برای صاف کردن چین و چروک صورت)، تزریق ژل برای بزرگ کردن لب‌ها و اکستنشن مژه را متوقف کنند چرا که این کارها «غیر وطن‌پرستانه و تضعیف‌کننده فرهنگ» به حساب می‌آیند.

صاحبان سالن‌هایی که این ممنوعیت را نقض کنند به مدت ۱۵ روز زندانی می‌شوند و مشتریانی که از این خدمات بهره بگیرند می‌توانند تا ۱۰۰۰ (۳۰۰ دلار) جریمه شوند.

دولت همچنین اقدام به یک نشست آموزشی با عنوان «استانداردهای سنت‌های ملی ترکمن؛ حرمت ازدواج و خانواده و آداب» برای مربیان و دانش آموزان زن کرده است. زنان کارمند مؤسسات و شرکت‌های دولتی نیز ملزم شده‌اند که با امضای برگه‌ای متعهد شوند دست از استفاده از لوازم آرایشی، بوتاکس، رنگ مو، مانیکور و پوشیدن لباس‌های «نامناسب» برمی‌دارند.

همچنین آنان موظف شدند تعهد دهند که لباس‌های سنتی ترکمنستان را خواهند پوشید. این پوشش یک لباس آستین‌بلند و گلدوزی شده تا مچ پا است که اغلب از پارچه‌های رنگارنگ تهیه می‌شود و با دستمالی روی سر همراه می‌شود. عدم رعایت این تعهدات، اخراج زنان از محل کار را در پی دارد. طبق گزارش‌ها ده‌ها زن در هفته‌های اخیر شغل خود را به اتهام کاشت ایمپلنت سینه یا تزریق ژل لب از دست داده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy