Monday, May 16, 2022

صفحه نخست » سعید مدنی بازداشت شد

madani.jpg رادیو زمانه ـ در ادامه موج بازداشت و سرکوب، نیروهای امنیتی با هجوم به خانه سعید مدنی، این نویسنده و جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم اجتماعی را با اتهام‌های امنیتی مبهم بازداشت کردند.

سعید مدنی، ‌پژوهشگر علوم اجتماعی، جامعه‌شناس و نویسنده دوشنبه ‌۲۶ با یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد.

خبرگزاری مهر، نزدیک به سپاه پاسداران در خبری کوتاه علت بازداشت این جامعه‌شناس را «ملاقات با عناصر مشکوک بیگانه و انتقال منویات و خطوط عملیاتی آنها به برخی عناصر سابقه‌دار داخل کشور ارتباط مشکوک خارجی و اقدامات ضدامنیتی» عنوان کرده است.

بازداشت سعید مدنی در راستای موج بازداشت و دستگیری فعالان صنفی، کارگری، فعالان مدنی و سیاسی صورت می‌گیرد که بسیاری از آنها از جمله کیوان مهتدی، آنیشا اسدالله و رضا شهابی با اتهام‌های مشابه بازداشت شدند.

👈 مطالب بیشتر در رادیو زمانه

پیش‌تر در تاریخ ۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ زمانی که این جامعه‌شناس و نویسنده قصد خروج از کشور به منظور یک فرصت مطالعاتی در دانشگاه ییل آمریکا را داشت، گذرنامه او در فرودگاه امام خمینی ضبط و از خروج او ممانعت به عمل آمد. سعید مدنی دو روز قبل از این واقعه به مدت چهار ساعت در یکی از خانه‌های امن وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته بود و به او گفته بودند مانعی برای خروج از کشور ندارد.

سعید مدنی همچنین در ایران ممنوع القلم شده بود و بهمن‌ماه سال گذشته در نامه‌ای به محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ممنوع‌القلمی خود و عدم صدور مجوز برای کتاب‌هایش اعتراض کرد. از این‌رو آخرین کتاب سعید مدنی به نام «علیه اعدام» در خارج از کشور و توسط انتشارات باران در سوئد منتشر شد.

سعید مدنی پیش‌تر سابقه زندان دارد و تاکنون پژوهش‌هایی در زمینه مسائل اجتماعی ایران از جمله فقر و نابرابری، اعتیاد، کودک آزاری، خشونت علیه زنان، تن فروشی، رفاه اجتماعی، اعدام و غیره منتشر کرده است. او در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ سابقه بازداشت و محکومیت دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy