Tuesday, May 24, 2022

صفحه نخست » آنچه ایران از موشکباران اوکراین توسط روسیه آموخت

missiles_052422.jpgروسیه تابحال حدود 2000 موشک بالستیک و کروز به اوکراین پرتاب کرده است، که گستره آن در قلمرو جنگ‌های قرن بیست و یکم بی‌سابقه است

العربیه - مایا کارلین، تحلیلگر امنیتی، در مقاله‌ای برای وبگاه «1945» می‌نویسد درسی که موشکباران اوکراین توسط روسیه به رژیم ایران داده این است که حتی اگر نیروی هوایی یک کشور ضعیف باشد، استفاده از فناوری موشکی می‌تواند برای آن کشور «برتری راهبردی» ایجاد کند.

به گفته کارلین، روسیه در جریان تهاجم خود به اوکراین تابحال حدود 2000 موشک بالستیک و کروز پرتاب کرده است، که گستره آن در قلمرو جنگ‌های قرن بیست و یکم بی‌سابقه است. ایران از نزدیک رویدادهای اوکراین را با تمرکز بر فناوری موشکی دنبال می‌کند.

سپاه پاسداران ایران و ارتش روسیه ظرفیت‌های راهبردی و تاکتیکی مشابهی دارند. در سال‌های اخیر، سپاه به توسعه زرادخانه موشکی خود مشغول بوده است، و اینک تهاجم روسیه به اوکراین محاسن استراتژی موشکی را ثابت کرده است.

به گفته این کارشناس، گرچه رژیم ایران در ابتدا فناوری موشکی خود را با نظر به لزوم این تکنولوژی برای پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای توسعه داد، اما استفاده مستقل از این فناوری در درگیری‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای اخیر سودمندی آن سوای از تکنولوژی تسلیحاتی هسته‌ای را به اثبات رسانده است.

سرلشکر عزیز نصیرزاده، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، اخیرا استفاده روسیه از فناوری موشکی در اوکراین را «درسی مهم» برای یاد گرفتن تلقی و تاکید کرد: «درس مهمی که باید از جنگ اوکراین یاد بگیریم این است که نباید قدرت موشکی خود را محدود کنیم.»

به گفته کارلین، سپاه طی سالیان اخیر زرادخانه موشکی خود را به طرزی چشمگیر گسترش داده و مملو از موشک‌های بالستیک نقطه‌زن، موشک‌های کروز و پهپادها کرده است. سپاه از این زرادخانه برای حمله به تاسیسات نفتی برخی کشورهای منطقه و به گروه‌های کرد در شمال عراق استفاده کرده و فناوری موشکی را در اختیار نیروهای نیابتی شبه‌نظامی خود در لبنان و یمن و نوار غزه قرار داده است.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

با نظر به این حقایق، یکی از درخواست‌های همسایگان و مخالفان حکومت ایران از ایالات متحده همواره این بوده است که در جریان مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام»، تنها روی مساله هسته‌ای رژیم ایران تمرکز نکند، و تهدید موشکی ایران را نیز لحاظ کرده و برای محدود کردن آن چاره‌ای بیندیشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy