Thursday, Jun 2, 2022

صفحه نخست » دیدار نفتالی بنت با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و صحبت بر سر ایران

benet_iaea.jpg رادیو بین المللی فرانسه - نفتالی بنت، نخست اسرائیل با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که شب گذشته وارد این کشور شده بود، بامداد روز جمعه سوم ژوئن/۱۳ خرداد‌ماه، دیدار کرد. وی طی این دیدار که در تل آویو انجام شد، ضمن هشدار در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی را به «فریب دادن جامعه جهانی» متهم کرد.

در آستانه برگزاری نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بررسی پرونده هسته‌ای ایران در این نشست، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که شب گذشته وارد اسرائیل شده بود، بامداد روز جمعه سوم ژوئن/۱۳ خرداد‌ماه، با نفتالی بنت، نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

نفتالی بنت طی این دیدار رسمی که در تل شهر آویو انجام شد، با هشدار جدی در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، جمهوری اسلامی را به «فریب دادن جامعه جهانی» متهم کرد. وی همچنین تاکید کرد که اسرائیل این حق را برای خود قائل است که در دفاع از کشورش برنامه هسته‌ای ایران را مهار کند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

به گزارش رادیوی بین‌المللی فرانسه، نخست اسرائیل همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور توافق دیپلماتیک با ایران را به گزینه‌های دیگر ترجیح می‌دهد. با این وجود، وی افزود که اگر جامعه بین‌المللی در چارچوب زمانی لازم موفق به مهار برنامه هسته‌ای ایران نشود، حق اسرائیل برای متوقف کردن این برنامه محفوظ است.

نخست اسرائیل در حالی در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر به دولت‌های جهان هشدار می‌دهد و در مورد توقف آن سخن می‌گوید که تنش‌ها بر سر این برنامه پس توقف گفت‌وگوهای احیای برجام در وین میان مقامات اروپایی و جمهوری اسلامی، به شدت اوج گرفته است.

علاوه بر این، رافائل گروسی پس از سفر سه هفته پیش خود به ایران، روز سه‌شنبه ۱۰ مه، با گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا دیدار و در مورد مجهولات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران، بویژه یافتن رد اورانیوم غنی‌شده در مکان‌ها اعلام نشده از سوی دولت تهران، شدیداً ابراز نگرانی کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نخست وزیر اسرائیل در حالی در مورد پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند که برخی از کارشناسان، اسرائیل را به عنوان تنها کشور دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه معرفی می‌کنند.

مقامات دولت اسرائیل هرگز به صورت علنی در اختیار داشتن سلاح هسته‌ای را تایید یا رد نکرده‌اند. هرچند اسرائیل تاکنون به «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای»، (NPT) نپیوسته است، اما توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، را تهدید جدی برای امنیت کشور خود تلقی میکند و با آن شدیدا مخالف است.

در هر حال، سفر اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیدار وی با نخست وزیر اسرائیل در شهر تلاویو در آستانه برگزاری نشست هفته آینده شورای حکام انجام می‌شود. این نشست در روز دوشنبه (ششم ژوئن) رسما برگزار و پیش‌نویس قطعنامه‌ سرزنشی علیه جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپایی به این سازمان ارائه خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy