Tuesday, Jun 7, 2022

صفحه نخست » جمهوری اسلامی مدعی شد وجود اورانیوم در تأسیسات مشکوک کار روس‌ها بوده است

gharibabadi.jpg• دبیر ستاد حقوق بشر ایران رویکرد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سیاسی دانست

ایندیپندنت فارسی - کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما، به اظهارنظر درباره گزارش اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیش‌نویس قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، غریب‌آبادی که پیش از این سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز بود، با حضور در برنامه تلویزیونی، مقادیر پیدا شده ذرات هسته‌ای از طرف آژانس را «ناچیز» دانست و گفت: «برجسته و مهم نشان دادن این موضوع به‌دلیل فشارهای سیاسی است که همواره از جانب آمریکا، برخی کشورهای غربی و اسرائیل بر آژانس وارد شده است.»

او در ادامه بر سیاسی بودن رویکرد مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد و افزود که «رافائل گروسی تمایلات شدید سیاسی دارد و نمی‌توان آن را نفی کرد.»

دبیر ستاد حقوق بشر ایران با بیان این که «در یکی دو مکان ذراتی از اورانیوم مربوط به بیش از دو دهه پیش پیدا شده» است، ادعا کرد که ایران توضیح‌های لازم و مکفی را درباره آن‌ها ارائه کرده و همکاری لازم را انجام داده است.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

او درباره این مکان‌ها توضیح داد: «در مورد یکی از مکان‌ها که غیرهسته‌ای بوده و نمونه‌برداری انجام شد، خود آژانس به ما اطلاع داد که این اورانیوم از نوع اورانیوم کشف‌شده در یکی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای بوده، نه به‌دلیل این که این اورانیوم در سلاح هسته‌ای به کار می‌رود، بلکه منشا آن آنجا بوده است. بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، زمانی که راه‌اندازی ذوب‌آهن اصفهان پیش از انقلاب صورت گرفته، یکی از این کشورها در آن مکان فعال بوده و تمام این داده‌ها در اختیار آژانس قرار گرفته است.» به نظر می‌رسد اشاره این مقام ایرانی به کشور روسیه است که ساخت ذوب‌آهن اصفهان را بر عهده داشته است.

غریب‌آبادی همچنین افزود: «ادعا می‌شود که مواد هسته‌ای پیداشده در این مکان شبیه فعالیت فرآوری اورانیوم یا تبدیل است. وقتی ما تاسیسات اورانیوم یا فرآوری را در اصفهان داریم که ظرفیت چند تنی دارد و در حال تبدیل هستیم و هنگامی که ایران در تناژ این مواد را فرآوری می‌کند، کجای این موضوع جای نگرانی دارد؟»

او در پاسخ به این که چرا آژانس این توضیح‌ها را نمی‌پذیرد؟ ادعا کرد که «آژانس نقش مستقل ندارد» و با تکرار گفته‌های مقام‌های پیشین جمهوری اسلامی مبنی بر فشار سیاسی به آژانس، تهدید کرد که «اگر قرار است آژانس اینگونه سیاسی با ایران رفتار کند، ما هم باید اقدامات جدی‌تری را در دستور کار قرار دهیم.»

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه همچنین ضمن بیان این که جمهوری اسلامی نیازی به پنهان کاری ندارد و تمام فناوری‌های هسته‌ای را در اختیار دارد، درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران افزود: «ایران ذیحق دریافت قطعنامه نیست. اگر هم قطعنامه‌ای به تصویب برسد، از لحاظ حقوقی جایگاهی در نظام و رژیم‌های سازمان‌های بین‌المللی ندارد، با این حال، می‌تواند جبهه سیاسی را علیه جمهوری اسلامی ایران تقویت کند.»

سفیر و نماینده دائم سابق ایران در وین در عین حال افزود که «غربی‌ها خودشان می‌دانند این اقدام آنان چقدر مخرب خواهد بود و لطمات جدی به ابتکارات روی میز وارد خواهد کرد.»

گفته‌های غریب‌آبادی در شرایطی است که سه‌شنبه ۱۷ خرداد، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، نیز در پاسخ به گزارش رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یادداشتی منتشر کرد.

کمالوندی در این یادداشت ادعا کرد که آژانس به «اطلاعات غیرمعتبر و جعلی که رژیم صهیونیستی در اختیار آن نهاد قرار داده»، استناد کرده است. او با این ادعا که در کشور پهناوری چون ایران امکان آلودگی بر اثر خرابکاری انسانی وجود دارد، چنین استدلال کرد که اگر چنین مواردی مبنای واقعیت قرار بگیرد، جمهوری اسلامی باید مدام در حال پاسخ به گزارش‌های ساختگی دشمنانش باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy