Wednesday, Jun 8, 2022

صفحه نخست » فریدون عباسی و حسین شریعتمداری: باید از ان‌پی‌تی خارج شد و آماده جنگ با اسرائیل و آمریکا بود

abbasi.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ ناصر اعتمادی - حسین شریعتمداری، سردبیر و مدیر مسئول روزنامۀ کیهان، در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است که در واکنش به تصویب قطعنامۀ شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی باید از پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی خارج شود و فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی مشابه گفته است که علاوه بر این اقدام، جمهوری اسلامی ایران باید غنی سازی اورانیوام را با غلظت بیش از نود درصد انجام بدهد و نیروهای نظامی کشور هم آمادۀ پاسخگویی به حملات نظامی آمریکا و اسرائیل باشند.

حسین شریعتمداری در اظهارات خود گفته است که قطعنامۀ پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی "روال قانونی و طبیعی ندارد" و انتظارات و خواسته‌های آنها بر اساس اطلاعاتی است که اسرائیل در اختیار این کشورها گذاشته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

شریعتمداری با اشاره به سفر رافائل گروسی به اسرائیل پیش از نشست شورای حکام و ملاقات او با نفتالی بنت، گفته است: "در این میان یک سئوال اساسی مطرح است و آن این که طرف مقابل ما در چالش هسته‌ای آژانس است یا اسرائیل؟ " حسین شریعتمداری سپس گفته است که ایران باید با استناد به ماده ده پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از این پیمان خارج شود و به بازرسی‌های آژانس از تأسیسات ایران نیز پایان دهد.

در اظهاراتی جداگانه فریدون عباسی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، گفته است که "نهادهای نظامی ایران در صورت خروج این کشور از "ان‌پی‌تی" باید آماده پاسخ مناسب باشند. "

او سپس گفته است که حکومت ایران می‌تواند هم اکنون با استناد به پاراگرافی در برجام غنی سازی اورانیوم را با غلظتی بیش از نود درصد انجام بدهد و هدف از این اقدام، به ادعای فریدون عباسی، تولید موتورهای زیردریایی اتمی است که به "اورانیوم غنی شده با غلظت بیش از نود درصد احتیاج دارد. " فریدون عباسی سپس گفته است که دولت حسن روحانی اهل اجرای این بند از برجام نبود، "اما انتظار می‌رود دولت رئیسی از ظرفیت‌های مصوبۀ برجام استفاده کند. "

او گفته است که "ایران باید تصمیم بگیرد از ان‌پی‌تی خارج شود... و اگر از این معاهده خارج شویم آزادانه تر می‌توانیم کار کنیم. "

فریدون عباسی در ادامه اعتراف کرده است که در صورت اتخاذ چنین تصمیمی جنگ علیه ایران اجتناب ناپذیر خواهد بود و به همین خاطر او نیروهای مسلح را به آمادگی جهت پاسخگویی به حملات اسرائیل و آمریکا فراخوانده است. فریدون عباسی گفته است: "موقع خروج از ان‌پی‌تی آمریکا و اسرائیل ممکن است بخواهند ضربه نظامی بزنند، نیروهای مسلح ایران باید آماده باشند که هر تهاجمی را پاسخ بدهند. " فریدون عباسی همچنین گفته است که نباید نگران ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت بود، زیرا، روسیه و چین قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران را وتو خواهند کرد. عباسی گفته است: "ما منافع مشترکی با برخی کشورها داریم که می‌تواند به وتو کردن قطعنامه‌ها در شورای امنیت کمک کند. باید روی این منافع کار کنیم. "

در روزهای گذشته فریدون عباسی گفته بود که در ماجرای مذاکرات وین، حکومت ایران قصد کنار آمدن و تنش زدایی با آمریکا را ندارد، بلکه هدفش مقاومت است، زیرا، به گفتۀ او، ایران در کنار روسیه و چین اکنون خود به یک قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy