Tuesday, Jun 14, 2022

صفحه نخست » "احتمال برخورد نظامی ایران و ترکیه در سوریه بسیار بالاست"

turkey_061422.jpgایران و ترکیه عموما تلاش کرده‌اند منافع خود در سوریه را از طریق نیروهای نیابتی به پیش ببرند

العربیه - علی اکبر فرازی، دیپلمات اسبق ایرانی هشدار داد همچنان‌که منافع تهران و آنکارا در منطقه تداخل بیشتری پیدا می‌کند، احتمال درگیری نظامی نیروهای ایران و ترکیه در سوریه در آینده نزدیک «بسیار بالا» است.

به گزارش «میدل ایست مانیتور»، دوشنبه 13 ژوئن، فرازی که سابقا سفیر ایران در رومانی، قبرس و مجارستان بود، گفت: «احتمال رویارویی ایران و ترکیه در سوریه بسیار زیاد است و این رویارویی منجر به درگیری مستقیم میان نیروهای نظامی دو کشور خواهد شد».

فرازی مدعی شد که نیروهای نظامی ایران و ترکیه قبلاً چندین بار در جریان سه مداخله نظامی ارتش ترکیه در سوریه با هم درگیر شده‌اند و ارتش ترکیه بارها به نیروها و مواضع نیروهای ایرانی حمله کرده و خساراتی به بار آورده است.

به گفته فرازی، با برنامه‌ریزی برای انجام عملیات نظامی جدید در شمال سوریه توسط آنکارا، اکنون احتمال رویارویی میان نیروهای نظامی دو کشور «اجتناب‌ناپذیر» است.

دیپلمات اسبق ایرانی افزود یکی از نگرانی‌های اصلی تهران این است که ترکیه شهر کلیدی حلب را تصرف کند. او گفت: «ترکیه در سال‌های اخیر ثابت کرده سیاستی تهاجمی را دنبال می‌کند. بر اساس این سیاست و ایدئولوژی نو-عثمانی‌گری، ترکیه به سوریه و عراق حمله و بخش‌هایی از این دو کشور را به خاک خود ضمیمه کرده است».

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

به گفته «میدل ایست مانیتور»، در طول بیش از یک دهه جنگ داخلی سوریه، که در آن تهران از رژیم بشار اسد و آنکارا از نیروهای مخالف رژیم اسد حمایت کردند، دو کشور کوشیدند مستقیما با یکدیگر وارد درگیری نشوند.

در عوض، آنها تلاش کرده‌اند منافع خود در سوریه را از طریق «نیروهای نیابتی» به پیش ببرند. با این وجود، با نظر به تغییرات ژئوپولیتیکی جدید در منطقه، احتمال رویارویی مستقیم دو کشور در خاک سوریه افزایش یافته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy