Friday, Jul 22, 2022

صفحه نخست » چرا خامنه ای در معامله با پوتین با آتش بازی می کند؟ علی اکبر امیدمهر

Aliakbar_Omidmehr_2.jpgوقتی وزیر دفاع آمریکا، اعطای پهپاد، از سوی خامنه ای به پوتین را، یک اقدام خیلی بد نام برده و عواقب آن را، بطور تلویحی اخطار میدهد و با تاکید مجدد می افزاید. که پهپاد در اختیار روسیه نگذارید.یا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،اخطار می کند.که هواپیمای بدون سرنشین، با قابلیت حمل تسلیحات،به روسیه تحویل ندهید و نیز رئیس سیا ، فروش پهپاد به روسیه را ،دخالت علنی خامنه ای ،در حمله همه جانبه پوتین ،به اوکراین نام برده و آن را بشدت تقبیح می کند.یعنی رژیم تهران، بطور مطلق، از همه خطوط قرمز آمریکا و متحدین اش ،عبور کرده و باید تنبیه شود.
بخصوص این که ، بعد از این همه خاصه خرجی های خامنه ای، به پوتین و خود و نظام اش را، دربست در اختیارامیال وی گذاشتن و بخصوص متحد پوتین، در جنگ نابرابر با اوکراین گردیدن،لاوروف وزیر خارجه روسیه،علیرغم انکارهای متعدد قبلی، این بار و در پی این سفرپوتین ،علنا اعلام می کند ، تمرکز روسیه، تنها برشرق اوکراین ،نخواهد بود.آمریکا و متحدین اش، این تغییر استراتژی روسیه را، به حساب خامنه ای می گذارند.

نگاهی به تاکتیک ها و استراتژی پوتین ،در جنگ های چچن،گرجستان و جنگ اول اوکراین و اشغال کریمه و حمله اخیر به اوکراین ،نشان می دهد .که الگوی وی ،در فتوحات سرزمینی ، در درجه اول تزار پتر یکم یا پطر کبیر و سپس کاترین دوم ملقب به کاترین کبیر و در مورد ایران ،هر دو نوه کاترین ،تزار الکساندر اول، در تحمیل قرارداد ننگین گلستان و نیکلای دوم، و تحمیل عهدنامه ننگین ترکمانچای،در زمان قاجاریه بوده اند. بخصوص این که، در زمان فتحعلی شاه، بین وی و ناپلئون، عهدنامه ای بنام فینکنشتاین، به عنوان قرارداد دفاعی ایران و فرانسه،در مقابل روسیه ،با مدرن سازی ارتش ایران، منعقد شد.که در پی شکست ناپلئون در مقابل روسیه، وی با انعقاد قرارداد تیلسیت ،با الکساندر اول ،عهد شکنی نموده و قرارداد مزبور را ،ملغی و ارتش ایران را، در مقابل روسها، تنها گذاشت.
بنظر می رسد، پوتین نیز در معامله با حریفان غربی خود، همین نقش را، در ارتباط با رژیم خامنه ای ،بعنوان قاجاریه دوم ،بازی می کند.تا با استفاده ابزاری از آن ،مسائل و مشکلات خود، با اروپا و آمریکا را ،با قربانی کردن رژیم خامنه ای ،حل و فصل نماید.اولین طلیعه این امر، پس از بازگشت پوتین به روسیه، از سر گرفته شدن عرضه گاز به اروپا ،از طریق خط لوله نورد استریم یک است.که با استقبال ضمنی وزیر خارجه آلمان روبرو شد و تهدیدهای نظامی روسیه را ،تبلیغات نام برد.

نتیجه آن که، پوتین تاریخ را ،خوب خوانده و می داند. که با انعقاد قرارداد های شبیه فین کنشتاین در درجه اول و سپس تیلسیت ،چه بلائی بر سر رژیم تهران ،در راستای نجات خویش، بیاورد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy