Saturday, Aug 6, 2022

صفحه نخست » شاه کلید توافق نهایی

entekhab_080622.jpgهاآرتص: آمریکا احتمالا تا قبل از انتخابات نوامبر، نقطه پایانی برای مذاکرات تعیین نکند

جاناتان لیس در روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت: روز پنجشنبه، اسرائیل با ناامیدی شاهد تجدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های غربی در وین بود. گفتگو بعد از گفتگو و ملاقات بعد از ملاقات ادامه دارد و ایران هم‌زمان به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، اما غرب از پایان دادن به مذاکره و اعلام ضرب الاجل نهایی خودداری می‌کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: دور کنونی مذاکرات، مانند دوره‌های قبلی، هیچ خوش بینی را در آمریکا یا طرف‌های دیگر ایجاد نکرده و اکثر مقامات آگاه از مذاکرات بر این باورند که این دور هم نتیجه‌ای نخواهد داشت: ایران، موضع خود را در مخالفت با توافق با غرب تغییر نداده ... علاوه بر این، تصمیم گیرندگان، از جمله رئیس جمهور ابراهیم رئیسی، رهبران ارشد سپاه پاسداران و کمیسیون انرژی اتمی، هیچ اعتمادی به آمریکایی‌ها و غرب ندارند.

در مقابل، وزارت خارجه ایران و شورای امنیت ملی آن کسانی هستند که در تلاش برای پیشرفت و امضای توافق هسته‌ای بوده و گفتمان ایران در اتریش را رهبری می‌کنند. رابرت مالی، رئیس هیئت آمریکایی، با ابراز بدبینی درباره دور حاضر مذاکرات گفت ارزیابی محتاطانه اینکه دور کنونی مذاکرات به سرعت به پایان خواهد رسید. نمایندگان اروپایی هم هیئت‌های نسبتاً سطح پایینی را به مذاکرات فرستادند.

سوال اصلی دور کنونی مذاکرات این است که آیا ایران همچنان بر بسته شدن تحقیقات در مورد نقض توافق در گذشته پافشاری خواهد کرد و آیا غرب برای حفظ گفتگو بین دو طرف تسلیم ایران خواهد شد؟ مقامات اسرائیل احتمال بسته شدن پرونده‌ها علیه تخلفات را کم ارزیابی می‌کنند.

این احتمال وجود دارد که ایالات متحده قبل از انتخابات میان دوره‌ای نوامبر نقطه پایانی برای مذاکرات تعیین نکند. برخی از مقامات اسرائیل می‌گویند تنها پیشرفت‌های چشمگیر در برنامه هسته‌ای ایران که هرگونه توافقی را بی‌معنی کند، باعث خواهد شد قدرت‌های غربی از میز مذاکره خارج شوند. در همین حال، دیپلمات‌های اروپایی درگیر در این مذاکرات گفته اند که در حال حاضر تعیین ضرب الاجل فایده‌ای ندارد.

یکی از دیپلمات‌های غربی می‌گوید تاریخ به ما آموخته که دیدن نگه داشتن ایران بر سر میز مذاکره و احتیاط در اقداماتش بر فعالیت این کشور به شکلی آزاد و خارج از چارچوب دیپلماتیک ارجحیت دارد.

پس از خروج آمریکا از توافق، ایرانی‌ها تنها تلاش خود را برای تکمیل برنامه هسته‌ای افزایش دادند. این دیپلمات می‌گوید آن‌ها غنی سازی اورانیوم را تشدید کرده، دانش خود را در این زمینه ارتقا داده و امروز بیش از هر زمان دیگری به بمب نزدیک شده اند. وی افزود: جهان بدون توافق نمی‌تواند ایران را متوقف کند و از همین رو کانال دیپلماتیک از هم‌اکنون این شانس را دارد که برنامه را به تعویق بیندازد.

در آستانه تجدید مذاکرات، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه حمایت خود را از توافق اعلام کرد. اما در مصاحبه با روزنامه لبنانی لورینت لاژور به صراحت اعلام کرد که تمدید توافق تضمینی برای آرامش در خاورمیانه نخواهد بود. وی گفت: «چه توافق حاصل شود یا نه، در هر صورت باید برای تقویت امنیت و ثبات منطقه اقدام کنیم.» توافق ۲۰۱۵ مانع از افزایش تنش‌ها در منطقه نشد، توافق جدید هم آن‌ها را از بین نخواهد برد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy