Wednesday, Aug 17, 2022

صفحه نخست » فرح پهلوی: ایران آماده بازگشت پادشاهی است و من آماده بازگشت به میهن‌ام

farah_081522.jpgشهبانو با اشاره به اهمیت نقش زنان در دوران پهلوی گفت: اگر سلطنت به ایران بازگردد، نور پهلوی، دختر شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد او خواهد بود

ایندیپندنت فارسی - شهبانو فرح پهلوی در گفتگو با روزنامه «لیبرو» میلان گفت که مردم ایران خواهان بازگشت پادشاهی پهلوی‌اند و او نیز آماده بازگشت به کشور است. این روزنامه ایتالیایی این گفت‌و‌گو را روز جمعه منتشر کرد و روز سه‌شنبه حساب کاربری شهبانو فرح پهلوی در توییتر نسخه‌ای از آن را به اشتراک گذاشت و به انگلیسی نوشت: «ایران خواهان بازگشت به پادشاهی است و من نیز آماده‌ام برگردم.» این همان تیتری است که روزنامه‌ ایتالیایی انتخاب کرده است.

این گفتگو در جریان سفر شهبانو به مصر انجام شد؛ سفری که او هر سال در سالگرد درگذشت محمدرضا شاه پهلوی انجام می‌دهد. نویسنده می‌گوید در حالی با شهبانو فرح پهلوی دیدار کرد که دختر امیر یکی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هم برای ادای احترام نزد او بود.

شهبانو درباره خاطره شاه فقید می‌گوید: «برای من تکان‌دهنده است که پس از این همه سال و این همه حرف که علیه ما زدند خیلی از آن‌ها که در آن زمان مخالف ما بودند، از جمله برخی سیاستمداران خارجی که به هیچ وجه طرفدار ترقی و توسعه ایران نبودند متوجه خدمات شاه برای کشور ما شده‌اند. و مهم‌ترین نکته این است که ایرانی‌هایی که پس از ۱۹۷۹ به دنیا آمدند هم این را بدانند. عشق و علاقه آن‌ها در حال افزایش است. در ماه‌های اخیر تظاهرات‌ خیابانی متعددی داشته‌ایم که جوانان در آن‌ها با صدای بلند فریاد می‌زنند: «رضا شاه روحت شاد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

شهبانو با اشاره به پیشرفت‌های ایران در دوره پهلوی گفت: «با مرور زمان هر روز مردم ایران بیشتر متوجه می‌شوند که شاه می‌خواست به محض تثبیت رشد و توسعه، سیاست داخلی را بیشتر بگشاید و به سمت لیبرال‌تری ببرد.»

شهبانو فرح پهلوی در پاسخ به سوالی درباره جشن‌های ۲۵۰۰ ساله گفت: هدف شاه از برگزاری این جشن‌ها «این بود که به مردم ایران و کل جهان، تاریخ و فرهنگ ایران را به عنوان کشوری که گهواره تمدن‌های بزرگ بود نشان دهد.» او از سفر روسای کشورهای خارجی به شیراز گفت و از این‌که برخی رسانه‌های بین‌المللی علیه این جشن‌ها تبلیغ می‌کرده‌اند. او گفت: «چطور حالا که اوضاع ایران بسیار بدتر شده و اصلا قابل مقایسه با زمان شاه نیست هیچ کدام از آن‌ها چنین انتقادهایی از جمهوری اسلامی و افرادی که امروز در ایران در قدرت‌اند، نمی‌کنند؟»

او افزود: «در آن زمان برخی منافع خارجی علیه ما بسیج شده بودند که علتش افزایش شدید قیمت نفت و این واقعیت بود که ایران داشت به قدرتی بزرگ تبدیل می‌شد.»

شهبانو در پاسخ به این سوال که آیا جشن‌های ۲۵۰۰ ساله به اقتصاد ایران کمک کرد، گفت: همزمان با آن جشن‌ها بسیاری زیرساخت‌ها ساخته شدند که هنوز هم استفاده می‌شوند از جمله چندین بزرگراه و فرودگاه و صدها مدرسه و بیمارستان.

شهبانو با انتقاد از شرایط امروز ایران گفت: «اکثریت مردم ایران در فقر شدید هستند، با زنان بدرفتاری می‌شود، کارگران و معلمان اعتراض می‌کنند، والدینی هستند که به علت شدت فقر کودکان خود را می‌فروشند.» او تاکید کرد که «بیشتر ایرانی‌ها این حکومت دین‌سالار را نمی‌خواهند و بسیاری از جوانان طرفدار پادشاهی‌اند.»

شهبانو فرح پهلوی در این گفتگو از دوستی دولت شاه و ایتالیا در اوایل دهه ۱۹۵۰ و رابطه نفتی ایران با انریکو ماتئی، غول صنعت نفت ایتالیا، گفت و تاکید کرد: «توافق ایران و ماتئی با به هم ریختن انحصار «هفت خواهر» بازار سوخت جهان را متحول کرد.» اشاره شهبانو به هفت شرکت بزرگ نفتی در غرب است که به «هفت خواهر»‌ معروف بودند. او مرگ ماتئی در یک سانحه هوایی در سال ۱۹۶۲ را مشکوک دانست و گفت: «همه فکر می‌کردند کسی می‌خواسته بخاطر توافقی که با ایران بسته بود از شر او خلاص شود.»

شهبانو در ادامه درباره ایتالیا گفت: «من ایتالیا و مردم ایتالیا را تحسین می‌کنم. این کشور بزرگی با فرهنگ و تمدن است و ما فرای روابط سیاسی و تجاری روابط فرهنگی بیشتری هم با شما داشتیم. خیلی استادان ایتالیایی بودند که برای مرمت بناهای تاریخی به ایران می‌آمدند و ایران‌شناسان ایتالیایی داشتیم که فارسی را بهتر از من بلد بودند.»

شهبانو فرح پهلوی از سفر خود به مصر نیز با نیکی یاد کرد و گفت: «این‌جا احساس می‌کنم در وطن دوم خودم هستم و قدرددان دولت و مردم مصر هستم که همیشه با دوستی و محبت بسیار از ما پذیرایی می‌کنند.» او در ضمن از انور سادات، رئیس‌جمهور فقید مصر، و همسرش، بانوی اول سابق مصر، به گرمی یاد کرد و گفت: «وقتی قوی‌ترین کشور جهان که دوست ما بود (آمریکا) نمی‌خواست به ما پناهندگی دهد تنها کسی که این شجاعت را داشت رئیس‌جمهور سادات بود. او اینقدر انسانیت داشت که میزان شاه بیمار باشد و امنیت ما را تضمین کند... جایی رسیده بود که او با رئیس‌جمهور کارتر صحبت نمی‌کرد و معاونش، حسنی مبارک، را برای این کار اعزام می‌کرد.»

شهبانو در پاسخ به سوالی درباره به فعالیت‌های شاهزاده رضا پهلوی، به عنوان چهره‌ای در رهبری اپوزیسیون ایران گفت: «پسرم رضا همیشه تاکید کرده که به دفاع از تمامیت ارضی ایران، آزادی زنان و جدایی مدهب از دولت باور دارد و می‌خواهد ایرانیان خود آزادانه ساختار سیاسی و نهادین آینده خود را انتخاب کنند.»

شهبانو فرح پهلوی با اشاره به اهمیت نقش زنان در دوران پهلوی گفت: اگر سلطنت به ایران بازگردد، نور پهلوی، دختر شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد او خواهد بود.

در پاسخ به آخرین سوال خبرنگار که اگر شرایط محیا باشد آیا شهبانو به ایران بازخواهد گشت یا نه، او پاسخ داد: «بله این امید من است. اما مهم‌ترین مساله آزادی ایران و آزادی ایرانیان است. اگر روزی بتوانم به کشورم بازگردم این شادی بزرگی برای من خواهد بود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy