Wednesday, Aug 17, 2022

صفحه نخست » با شوت تاریخی علی کریمی به دروازه سوراخِ آخوند فحاش، اصطلاح آخوند «دو زاری» در فرهنگ ایران ماندگار شد!؛ ف. م. سخن

4D43CC65-1698-4DC6-9ED0-64F123B6178F.jpegشوت های تاریخی بسیاری در ورزش فوتبال داشته ایم مثل شوت «رونی هبرسون» بازیکن تیم فوتبال برزیل به دروازه ی تیم «ناوال» پرتغال، که نزدیک بود تیرک دروازه را هم فرو بریزد.

یا شوت های مشهور پرویز قلیچ خانی خودمان که جرات می خواست که «بَک» های تیم مقابل در برابرش قرار گیرند.

اما دیروز شوتی در فضای سیاسی ایران به دروازه تیم آخوندها زده شد که تور و دروازه و دیرک آخوندها را چند ده متری جا به جا کرد و آن شوت بازیکن محبوب تیم ملی ایران، علی کریمی بود که در جواب فحاشی های آخوندکی حکومتی که به او گفته بود: بی شرف، نادان، احمق، الدنگ... به او گفت:
«بى شرف تو دوزارى هستى كه به اسم اسلام هر زر مفتى ميزنى...»
و او را «حرامزاده» خطاب کرد!

این شوت تاریخی، هرگز در خاطره جمعی ما ایرانیان فراموش نخواهد شد، مثل شوت تاریخی خداداد عزیزی به طرف دروازه ی استرالیایی ها که هنوز هم که هنوز است، آدم با به یاد آوردن آن اشک شوق از چشمان اش سرازیر می شود.

باری. شوت علی کریمی، مجددا کلمه ی «آخوند دوزاری» را هم بر زبان ها جاری کرد.


قدیم ها، در دوران پیش از انقلاب، به سکه ی دو ریالی، «دو زاری» می گفتند. شاید خیلی ها ندانند که دوزار، مخفف «دو هزار» بود چرا که هر ریال قدیمی و اولیه، معادل هزار دینار قاجاری بود.

در زمان شاه، با دو ریال یا دوزار چیزهای ساده ای می شد خرید. مثلا یک نخ سیگار وینستون، یا دو عدد آدامس خروس نشان یا چهار عدد آدامس بادکنکی مینو، یا یک بلیت اتوبوس شرکت واحد، یا یک روزنامه کیهان و اطلاعات...

کسانی هم که به ج.د.خانه های شهر نو می رفتند، در کنار فاحشه های خوش آب رنگ که قیمت بالایی داشتند، ج.د.های «دوزاری» می دیدند که پیر و بد قیافه و بیمار بودند و ارزش شان اصطلاحا «دوزار» بود.

با سکه ی دوزاری، در باجه های تلفن عمومی هم می شد یک مکالمه ی شهری داشت.

اما در کنار این چیزهای ارزان قیمت، «آخوند دوزاری» هم داشتیم، که اواخر حکومت پادشاه فقید، نرخ شان کمی بالا رفته بود به آخوندِ «پنج زاری» ارتقا پیدا کرده بودند، که خامنه ای هم جزو همین آخوندهای دو زاری بود در مقابل آخوندهای با کلاس و گران قیمتی مثل آقای مهاجرانی (با «عطا» که دانشمند دوزاری حکومت اسلامی ست اشتباه نشود) یا دانشیان، که جای شان در محافل و روضه های بزرگان و رادیو تلویزیون بود.

با شوت سهمگین علی کریمی، این کلمه، یعنی کلمه آخوند دوزاری هم که می رفت از یاد ها برود دوباره در اذهان عمومی زنده شد که دست کریمی از این بابت هم درد نکند! :)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy