Friday, Aug 19, 2022

صفحه نخست » گشت ارشاد زنی را در رشت از ون در حال حرکت به بیرون پرت کرد

روز شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد در محله سبزه‌میدان رشت، یک زن از خودروی گشت ارشاد که با سرعت درحال حرکت است، به بیرون پرت می‌شود. پلیس ایران هنوز نسبت به این ویدیو واکنشی نشان نداده است. بنا بر گفته بسیاری از شهروندان و خبرنگاران در ایران، تعداد خودروها و ماموران گشت ارشاد نیروی انتظامی برای بازداشت زنانی که حجاب مدنظر جمهوری اسلامی را رعایت نمی‌کنند، طی ماه‌های اخیر چند برابر شده است.

***

رادیو زمانه - خشونت پلیس و ماموران گشت ارشاد در سال‌های اخیر با زنانی که به گفته آنها حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند شدت گرفته است. همزمان جمهوری اسلامی سیاست‌های سختگیرانه‌تری را برای اعمال حجاب اجباری علیه زنان به کار گرفته است.

در ماه‌های قبل، کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اعلام کرد این ستاد پس از اجرای «طرح حجاب و عفاف» در ادارات دولتی قرار است آن‌ را در بازار و اصناف اجرا کند.

طرح مذکور، تحت عنوان «طرح جامعه حجاب و عفاف» تدوین و ابلاغ شده است و به گفته محمد صالح هاشمی گلپایگانی دبیر این ستاد، قرار است «بدحجابی» را در ۱۱ عرصه و با رویکرد اجرایی و فرهنگی «کنترل» کند و «عرصه اول آن با ابلاغ شاخص‌های حجاب به ۱۲۰ دستگاه دولتی و حاکمیتی وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است».

طبق گزارش‌ها تاکنون دست‌کم «دو قرارگاه ۲۱ تیر و جهاد» برای اجرای طرح تازه حجاب اجباری تشکیل شده است. قرارگاه ۲۱ تیر برای این منظور راه‌اندازی شده تا به گفته مقام‌های ستاد امر به معروف «وضعیت پوشش کارمندان دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی تا روز عفاف و حجاب (۲۱ تیر) اصلاح شود».

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

همزمان که گرشاد و کاربران شبکه‌های اجتماعی گزارش می‌دهند در میادین و چهارراه‌های پر رفت و آمد شهر، پاساژ‌ها و مراکز خرید، موزه‌ها و سایر اماکن عمومی بر تعداد ماموران افزوده شده، تصاویر و گزارش‌های رسیده از ایران نشان می‌دهد که مقاومت زنان در مقابل ماموران و افرادی که خود را آمر به معروف می‌خوانند، افزایش یافته است. زنانی که از چند سال قبل با شرکت در کمپین‌های «آزادی‌های یواشکی»، «چهارشنبه‌های سفید»، «پیاده‌روی بدون حجاب»، «دوربین ما اسلحه ما» و «دختران خیابان انقلاب» علنا حجاب اجباری را به چالش کشیده بودند، فیلم‌ها و روایت‌هایی از اعمال فشار ماموران بر خود و شیوه مقاومت‌شان منتشر می‌کنند.

در ادامه این مبارزات، کارزاری با عنوان «حجاب بی حجاب» در روز ۲۱ تیر ماه که جمهوری اسلامی آن را روز حجاب و عفاف نامیده برگزار شد. زنان در این روز بدون حجاب در محیط‌های عمومی ظاهر شدند و تصاویری از حضور خود منتشر کردند. به دنبال این کارزار، دست کم چهار زن معترض به حجاب اجباری به نام های سپیده رشنو، ملیکا قراگوزلو، سوری بابایی چگینی و نازی زندیه بازداشت شدند.

سپیده رشنو، ۲۸ ساله پس از اعتراضش به مامور خودخوانده امر به معروف در اتوبوس بی‌آرتی و تهیه فیلمی از برخورد خشونت آمیز او، روز ۲۵ خرداد بازداشت شد و گزارش‌‌هایی مبنی بر انتقال او به بازداشتگاه‌ اطلاعات سپاه منتشر شده است.

او چند روز پس از بازداشت در تلویزیون ایران در حالی که آثار شکنجه در او هویدا بود، وادار به اعتراف اجباری شد و از آن زمان خبری از وضعیت او منتشر نشده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy